آشنایی با قطعات خودرو و کاربرد آنها

موتور خودرو انواع مختلفی دارد اما قطعات اصلی به کار رفته در آن در همه خودروها مشترک است. در واقع کارکرد صحیح همه این قطعات در کنار هم کارایی کامل موتور را به همراه خواهد داشت، اما زمانی که کوچکترین مشکلی در هر یک از این قطعات ایجاد شود، روی بقیه قطعات نیز تاثیر گذاشته و باعث ایجاد مشکل یا آسیب می شود.

دانستن قطعات مهم به کار رفته در خودرو در زمان خرابی کمک زیادی به شما می کند. فرض کنید با یک شرکت اجاره ماشین در مشهد قرارداد بسته و خودرو گرفتید و در ساعات بدی از روز با مشکل فنی مواجه شدید، با کسب اطلاعات خودرو و قطعات مهم آن می توانید راه حل مناسبی برای رفع این مشکل بیابید.

آشنایی با قطعات خودرو

بلوک سیلندر

در واقع اولین و مهمترین قسمت موتور خودرو، بدنه اصلی موتور است که به آن بلوک سیلندر نیز می گویند. بلوک سیلندر یکی از قطعات اصلی موتور است و نقش شالوده موتورهای احتراق داخلی را ایفا می کند. زیرا در این قسمت موتور سیلندرها، سرسیلندر، پیستون، قرقره، کارتل، رینگ و میل لنگ قرار دارند.

بلوک سرسیلندر علاوه بر گرما باید مقاومت سرمای لازم را نیز داشته باشد و همچنین تغییرات دمایی ناگهانی و شدید را تحمل کند. نکته مهم در مورد بلوک این قطعه این است که استهلاک کم آن به دلیل مقاومت آن است.

سیلندر

فضای استوانه ای داخل بلوک را سیلندر می نامند که فضایی را برای حرکت پیستون ایجاد می کند. در واقع سیلندر هسته مرکزی موتور خودرو است. جنس دیواره سیلندر آلومینیوم یا چدن بر اساس مواد بلوک سیلندر است. سیلندرها در واقع در موتورهای مختلف دارای اعداد و قرارگیری متفاوتی هستند و الگوی قرارگیری و قرارگیری آنها در کنار هم نوع موتور را مشخص می کند.

  کشف 1000 تن برنج، روغن و شکر در جنوب تهران

آرایش های مختلف سیلندر عبارتند از:

  • آرایش خطی
  • آرایش خطی زاویه ای
  • آرایش هورجینی

چیدمان استوانه دارای الگوهای دیگری مانند جناغ خطی، دو ردیفه، چیدمان مسطح، چیدمان رادیکال و چیدمان چرخشی است، اگرچه اینها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

سر استوانه ای

همانطور که از نام آن پیداست، محل آن درست در بالای سیلندرها قرار دارد زمان طراحی یک ماشین است بسیار مهم است که مکان مناسبی را برای این قطعه در نظر بگیرید. این قسمت از آلومینیوم ساخته شده و در بالای بلوک سیلندر قرار دارد که محفظه احتراق، شمع ها و فلپ های دود و هوا را در خود جای داده است. در این قسمت بخاری های آب و روغن قرار دارند که نقش خنک کنندگی محفظه احتراق را ایفا می کنند.

قطعات موتور

محل قرارگیری میل سوپاپ و منیفولد گاز و هوا نیز در این قطعه می باشد. بنابراین باید گفت که سرسیلندر در موتور بسیار مهم خواهد بود.

سه دسته سرسیلندر وجود دارد که عبارتند از:

  • دسته اول: سر سیلندر تک سیلندر با آب خنک کننده
  • دسته دوم: سر تک سیلندر با هوا خنک کننده
  • دسته سوم: سرسیلندرهای متعدد

واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر نیز یکی از قطعات بسیار مهم به حساب می آید. وظیفه این قطعه جداسازی سرسیلندر و بلوک سیلندر و اتصالات آنها برای جلوگیری از ورود و خروج مایعات به بدنه موتور می باشد. همچنین یکی از کاربردهای دیگر آن این است که از مخلوط شدن آب و روغن در داخل محفظه احتراق جلوگیری می کند.

بنابراین باید از مواد با کیفیت و مناسب برای وظیفه ای که انجام می دهد که فولاد نسوز است ساخته شود.

  دیدار هیئت 100 نفره اقتصادی روسیه با تجار ایرانی/ایران و روسیه که قصد دارند به هدف 5 میلیارد دلاری تجارت خارجی دست یابند.

آستر سیلندر

آستر سیلندر قسمتی استوانه ای از فولاد یا چدن است که برای ایجاد محیط مناسب برای حرکت پیستون در داخل سیلندر قرار می گیرد. این قطعه در ناحیه ای که با رینگ های پیستون در تماس است ساییده می شود و ممکن است پس از مدتی نیاز به تعویض داشته باشد.

سه نوع آستر سیلندر به شرح زیر وجود دارد.

  • آستر سیلندر گرد یا مرطوب
  • آستر سیلندر خشک
  • آستر سیلندر شیاردار

پمپ آب

پمپ آب یا به عبارتی پمپ آب بخشی از سیستم خنک کننده خودرو است و وظیفه آن تنظیم دمای موتور از طریق جریان مداوم آب و ضد یخ یا ضد جوش است. در واقع پمپ آب همان آب را بین رادیاتور و بلوک سیلندر به گردش در می آورد که در زمان روشن بودن موتور و بالا بودن دمای آن در اثر احتراق مداوم از جوشیدن آن جلوگیری می کند و زمانی که موتور سرد است به دمای آن کمک می کند. تا به سرعت به حرارت مورد نظر برسد. یکی از مهم ترین قطعات خودرو که در هنگام خرابی بیشترین چالش را ایجاد می کند پمپ آب است که در مقاله لیست مهم ترین نکات فنی و تعمیرات خودرو در مورد آن صحبت کردیم.

علاوه بر این، پمپ آب، سیالات داغی را که از بلوک موتور خارج می شوند، به رادیاتور برمی گرداند تا دوباره به دمای صحیح برسند و دوباره توسط پمپ آب مورد استفاده قرار گیرند. در واقع پمپ آب نیروی خود را از طریق میل لنگ و از طریق تسمه تایم دریافت می کند.

  از سرگیری روند نزولی تورم نقطه به نقطه از مرداد ماه

پیستون

قسمت متحرک داخل سیلندر را پیستون می نامند. حرکت بالا و پایین پیستون عمل جرقه زدن و احتراق را کامل می کند و باعث انبساط گازهای احتراق می شود. در واقع چهار مرحله موتورهای احتراق داخلی بر اساس همین حرکت پیستون خواهد بود.

پیستون انرژی حاصل از احتراق گازهای منبسط شده داخل سیلندر را با کمک میل لنگ به میل لنگ منتقل می کند.

جنس مورد استفاده در ساخت این قطعه معمولاً از چدن، فولاد چدنی یا آلومینیوم می باشد که نمونه آلومینیومی به دلیل وزن کم و پایین آوردن تعادل وزنی موتور باعث افزایش راندمان موتور و در نتیجه شتاب موتور نیز می شود. افزایش . همچنین این نوع پیستون ها (آلومینیوم) خاصیت انتقال حرارت بهتری دارند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید