آیا افزایش حقوق معلمان منطقی است؟

9133 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، لایحه رتبه بندی معلمان که این روزها بر سر زبان ها افتاده به قدری قدیمی است که معلمان با سابقه با آن آشنا هستند. موضوعی که از ابتدا برای ایجاد انگیزه در معلمان برای تشخیص معلم خوب از معلم بد مطرح شد. طبیعتاً تدوین لایحه رتبه بندی معلمان، اصلاح نظام پرداخت معلمان را به عنوان یکی از دلایل انگیزشی ضروری می کرد و این نظام باید به گونه ای بازطراحی شود که انگیزه معلمان برای ارتقای کیفیت تدریس را ایجاد کند. افزایش. بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که این لایحه با وجود ایجاد سازوکار ارتقای کیفیت کار معلمان، تنها به موضوع افزایش حقوق همه معلمان پرداخته است. تا جایی که لایحه افزایش حقوق معلمان برای لایحه مناسب تر از لایحه رتبه بندی معلمان است.

گزارش کمیته چه می گوید؟

در 17 اسفند 93 لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب هیأت وزیران رسید و سپس در 25 اسفند 1378 این لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارجاع شد. اما این لایحه در کمیته مربوطه دستخوش تغییرات زیادی شده و نتیجه آن دیگر شبیه لایحه دولت نیست. در لایحه دولت برای افزایش حقوق معلمان، ضرایبی تحت عنوان خاصی به حقوق معلمان اضافه شده است، اما با تغییرات در کمیسیون آموزش، حقوق معلمان باید حداقل 80 درصد حقوق معلمان دانشگاه با رتبه باشد. مربی و مربی همچنین به ازای هر ترفیع معلمان در 5 رتبه، حقوق آنان به ترتیب 25، 20، 15 و 10 درصد افزایش می یابد. به این ترتیب حقوق معلم رتبه 5 2 برابر معلم رتبه 1 خواهد بود.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

بار مالی حساب

بار مالی این لایحه در دو سناریو حداقل و حداکثر 40 تا 80 تریلیون تن برآورد شده است. این در حالی است که بودجه جاری آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق معلمان خود 80 هزار میلیارد تن است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، به سه دلیل نمی توان این مبلغ را تامین کرد:

ابتدا اعتبارات در نظر گرفته شده برای رتبه بندی در سقف دوم بودجه 1400 در نظر گرفته شده است و این در حالی است که طبق گزارش 6 ماهه خزانه داری کل کشور به سقف اول بودجه سال جاری نرسیده است و طبق بند ب یک ماده قانون اساسی. قانون بودجه برآورده نشده است، سقف دوم بودجه قابل تخصیص نیست.

دوم اینکه منبع این لایحه رتبه بندی در استثنای 2 بند و تبصره 2 قانون بودجه دیده می شود که از طریق فروش 20 هزار میلیارد تن دارایی منقول و غیرمنقول به دولت است. اگر فرض کنیم همه 20 هزار میلیارد فولاد فروخته شده باشد، باز هم این بار مالی را بر دوش نمی کشد.

ثالثاً 20 هزار میلیارد تنی که ذکر شد فقط مربوط به رتبه بندی معلمان نیست، بلکه به پروژه های دیگری هم مربوط می شود که هر کدام چندین هزار میلیارد تن را به دولت تحمیل می کند.

مخالفت یک سازمان برنامه و بودجه با تغییرات کمیسیون

در همین راستا یک هزار و 400 جلسه غیرعلنی مجلس 30 آبان ماه با حضور سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و کارکنان تشکیل شد. میلیاردی به لایحه طبقه بندی معلمان موافقت شد که این میزان بار مالی با احتساب بازنشستگان آموزش و پرورش به 50 هزار میلیارد تن افزایش یابد که به دلایل ذکر شده امکان تامین این مبلغ برای دولت وجود ندارد.

  افزایش درصد سپرده قانونی 5 بانک متخلف به 13 درصد

از سوی دیگر برخی معتقدند اختصاص همان 25 هزار میلیارد تن فولاد مشکلات زیادی را برای دولت ایجاد می کند. در همین رابطه، غلامحسین کرمی، دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بیم آن می رود که پس از افزایش حقوق معلمان در قالب طرح رتبه بندی، سایر دستگاه های دولتی نسبت به افزایش حقوق و افزایش حقوق معلمان اقدام کنند. این دومینو ادامه خواهد داشت.”

گفتنی است، تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در کنار مصوبات کمیته ها، علاوه بر بار مالی 25 هزار میلیاردی که دولت را مجبور به چاپ پول می کند، خطرات دیگری مانند ایجاد مطالبات در سایر دستگاه ها برای افزایش حقوق را به همراه خواهد داشت.

پایان /

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید