آیا دولت سیزدهم در حال مذاکره برای احیای توافقنامه مردمی برجام است؟

گروه سیاسی – رجانیوس: اکنون که مذاکرات ایران و 1+4 در وین در حال انجام است، رسانه های حامی دولت در تلاش هستند تا مذاکره کنندگان فعلی را در مدل، تاکتیک و هدف مذاکرات پس از گذشته به شکلی ساده و البته مشکل ساز معرفی کنند. صحبت می کند. تیم در پاسخ به این سوال که چرا امروز منتقدان دیروز برجام تلاش می کنند تا آن را احیا کنند، دست به یک بازی رسانه ای زدند تا در نهایت به افکار عمومی بقبولانند که توافق 2015 با وجود تغییر دولت و روی کار آمدن دولت، توافقی ایده آل برای ایران است. مخالف گفتمان و عملکرد دولت قبل بود و در صدد رسیدن به توافق بود.

قبل از پاسخ به این شبهه باید به یاد داشته باشیم که توافق نامتوازن برجام با کاستی های ساختاری فراوان همچنان با ایرادات و انتقاداتی همراه است و رویکرد تیم مذاکره کننده به حداقل رساندن این نواقص است. خروج یکجانبه دولت آمریکا از توافق، وعده های دروغین اروپا برای پاسخگویی به خواسته های ایران، مکانیسم ماشه عجیب و خلأهای فراوان در رفع تحریم ها که برجام را «تقریباً وجود ندارد» ممکن است به خودی خود مؤید این ادعا باشد. کمبودهای ساختاری دولت آمریکا از همان ابتدا با استفاده از خلأهای موجود در برجام تلاش کرد تا از مزایای این توافق بکاهد و لغو تحریم ها علیه ایران را به موضوعات دیگر مرتبط دانست و از دولت روحانی خواست تا قطعنامه های دیگر شورای امنیت سازمان ملل را تصویب کند.

موافقان توافق مبتذل برجام با ساده‌سازی راهبردهای ضدایرانی و شبیه‌سازی مذاکرات جاری با دولت قبل، تلاش می‌کنند تا به عملیات رسانه‌ای علیه تیم مذاکره‌کننده ایرانی ادامه دهند.

برای روشن شدن تفاوت رویکرد تیم مذاکره کننده فعلی ایران با تیم قبلی، به نکات زیر اشاره می شود:

  در بی اطلاعی مدیران دولت سیزدهم تخفیف های عجیب فروش برای خریداران پتروشیمی پردیس

1. طرفداران منافع ملی همواره بر اقدامات متقابل در برابر نقض عهد دشمن تاکید داشته اند. این راهبرد، اقدامی منطقی از سوی ایران به عنوان اقدام متقابل در برابر بدهکاری دشمن تلقی می‌شد، اما دولت قبل بر اساس سیاستی که از سوی خود به عنوان صبر راهبردی معرفی شد، از پاسخ متقابل به بدهکاری دیگری اجتناب کرد. و این امر آلمان را برانگیخت که تعهدات خود را نادیده بگیرد و مفاد برجام را زیر پا بگذارد، به طوری که از ماه می 1997 و خروج ایالات متحده از برجام تا تصویب قانون تحریم های استراتژیک در سال 1999، دولت روحانی هیچ اقدام متقابلی بر خلاف دستور کار انجام نداد. به عبارت دیگر، علیرغم خروج آمریکا از برجام، دولت قبلی همچنان بر محدودیت های برجام فشار می آورد.

به همین دلیل رهبرانقلاب بعدها به انتقاد از عملکرد دولت پرداختند و گفتند: «وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران به آن پیوستند، دستور قرآنی این است: «دولت محترم ما دست از وظایف خود برنمی‌دارد و به تدریج در حال انجام است. کاهش برخی از آنها که البته در صورت تحقق قابل بازگرداندن است.»

2. با ادامه سیاست منفعلانه صبر راهبردی دولت دوازدهم، همزمان مجلس ایران از حق قانونی خود برای کاهش تعهدات و حرکت به سمت اقدام متقابل (علیرغم مخالفت صریح دولت روحانی) استفاده کرده است. .

رهبر معظم انقلاب با اشاره به تصمیم مجلس مبنی بر لغو تعهدات برجامی، آن را «تصمیم درست و کاملاً منطقی، عقلانی و قابل قبول» خواندند و تأکید کردند: اقدام کنیم. بنابراین مدت هاست که برخی از تعهدات را لغو کرده اند و اخیراً برخی دیگر را کنار گذاشته اند.» وی سال گذشته نیز این سیاست رسمی را تکرار کرد و گفت: اگر به تعهدات خود عمل کنند، ما برمی گردیم. در نتیجه، سیاست ایران در برابر انفعال آمریکا از یک سیاست صرفا منفعلانه و نادیده گرفتن نقض برجام از دولت روحانی به سیاست بازگرداندن کشورها به تعهدات برجامی تغییر کرده است.

  تاج پا تا پایان هفته دو رقمی می شود

این سیاست خدشه ناپذیر ایران در کنار تغییر حکومت در آمریکا و ادعای مخالفت دولت جو بایدن با سیاست فشار حداکثری، فضای جدیدی را ایجاد کرد تا این ادعاهای آمریکایی ها در نظام بین الملل راستی آزمایی شود و ایران تا وارد مذاکرات بستانکار بنابراین بازگشت به تعهدات ایران در صورت بازگشت آمریکا از مسیر اشتباه، سیاستی در مقابل رویکرد به شدت منفعلانه دولت قبلی است. همچنین باید توجه داشت که متن برجام به گونه ای نوشته شده است که ایران نمی تواند هیچ اقدام موثر و عملی برای ترغیب این کشورها به انجام تعهدات خود در قبال مسئولیت و نقض توافق انجام دهد. .

3. دولت جدید آمریکا استدلال کرده است که با راهبردهای دونالد ترامپ علیه ایران که در اولین روز به قدرت رسیدن با 13 فرمان اجرایی همه تصمیمات دولت قبلی آمریکا را لغو کرد، مخالف است، اما تنها بازنگری سیاست آمریکا را اجرا نکرد. ایران برای نشان دادن یکسان سازی حاکمیت کشور در سیاست های ضد ایرانی. اما با اعلام اهداف و شرایط جدید در پایان دولت دوازدهم، ایران وارد دور جدیدی از مذاکرات شده است تا حسن نیت ایران را نسبت به کشورهای مختلف جهان به ویژه متحدان و متحدانش نشان دهد.

به عبارت دیگر، با وجود انتقال دولت به ایران، جایگاه حقوقی دولت ایران در عرصه بین‌الملل باثبات است و این تقاضا در میان کشورهای 1+5 شکل می‌گیرد که ایران برای احیای برجام به «قول‌ها و توافقات» پایبند باشد.

4. با تمام این تفاسیر، تیم مذاکره کننده فعلی به عنوان جانشین چنین شرایطی، ملزم به سیاست های نظام در خصوص ممنوعیت هرگونه مذاکره بدون مذاکره تلقی می شود و تنها در صورت بازگشت آمریکا به تعهدات نهایی خود بازخواهد گشت. این یکی از تفاوت های اصلی تیم مذاکره کننده فعلی با تیم مذاکره کننده قبلی است. در زمانی که آمریکایی ها حتی در شش دور اول مذاکرات در وین به دنبال خواسته های نهایی پمپئو بودند، اکنون با مذاکره کنندگانی روبرو هستند که اجازه نمی دهند چنین مذاکراتی مانع از رسیدن استراتژی کلان آمریکا به نتایج دیگری شود. تیم مذاکره‌کننده کنونی در حال حاضر به عنوان مانعی برای به دام انداختن آمریکایی‌ها از اجازه دادن به آن‌ها برای ساختن یک پل از انتها به انتها ایستاده است. علیرغم مشکلات ساختاری برجام، ایران در حال حاضر در تلاش است تا ضمن پیگیری موضوعاتی مانند لغو موثر تحریم ها، تضمین و راستی آزمایی آمریکا از چند خلأ و خلأهای موجود و مهم در برجام که آمریکا همواره از آنها سوء استفاده کرده است، جلوگیری کند. کشورها با پرهیز از مذاکره و مقصر جلوه دادن ایران در حال خنثی کردن ایران هستند که می تواند منشأ حوادث پرهزینه بعدی برای ایران باشد.

  رجوع نماینده مجلس به تولیدکنندگان خودروهای بی کیفیت شما باعث مرگ مردم شده است!

5. تیم مذاکره کننده فعلی به دنبال جبران کاستی های تیم مذاکره کننده قبلی در تشکیل شورای امنیت سازمان ملل و نادیده گرفتن نقض معاهده آمریکاست. به عبارت دیگر، مذاکره کنندگان کنونی تلاش می کنند آمریکا را وادار به پذیرش تعهدات برجامی هر چند حداقلی کنند، اقدامی که دولت قبلی نتوانست آن را انجام دهد. این بیانیه عمق اختلاف دو تیم مذاکره کننده دولت دوازدهم و سیزدهم را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید