آیا قوه قضاییه چارچوب مغشوش قاب خودرو را باز خواهد کرد؟

13673 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، برخی از خریداران برند سانگ یانگ با تجمع مقابل قوه قضائیه نسبت به عملکرد نماینده رسمی این برند در ایران یعنی شرکت رامک خودرو اعتراض کردند که باعث شد دوباره زخم های قدیمی شرکت های واردکننده خودرو برافراشته شود. یک شب محمدرضا نعمت زاده سختی های زیادی را متحمل شد که منجر به بیکاری 14000 نفر و حبس قانونی و قضایی ده ها هزار نفر شد.

قوه قضائیه که اصلاح ساختار قابل قبول را در ایام حجه الاسلام اژه ای آغاز کرد، انتظار می رود با اقدامی دقیق و کارشناسی شده، قاب خودرو را باز کند و شرکت و خریداران را از بن بست نجات دهد.

ماجرا به سال 1396 برمی گردد، زمانی که وزارت صمت 9 ماه قبل از خروج آمریکا از برجام; کسانی که به اشتباه به دلیل بازگشت تحریم ها به مدیریت منابع ارزی اشاره می کنند. وی واردات خودرو را یک شبه ممنوع کرد تا ایران خودرو و سایپا بیل فرانسوی خود را بهتر از قبل بفروشند چرا که قراردادهای زیادی با پژو و رنو سیتروئن بسته شده و هیچکس تمایلی به خرید بیل فرانسوی ندارد. نعمت زاده به شرکت های دولتی ایران خودرو و سایپا اجازه تعامل با خودروساز رو به رشد چینی و احیای استعمار فرانسه در صنعت خودروسازی ایران را نداد!

توقف یک شبه واردات باعث شد بسیاری از شرکت ها نتوانند به تعهدات پیش فروش خود عمل کنند و مشکلات زیادی از جمله رامک خودرو که نمایندگی شرکت کره ای سانگ یانگ را به عهده دارد، ایجاد کند.

سردرگمی قضایی

  اولین نخست وزیر زن سوئد برنگشته است

بسیاری از اموال قاب خودرو به دلیل شکایت افرادی که خودرو را پیش خرید کرده اند، مصادره شده است. اما دادگاه کیفری یک رای دیگر برای مشتریان صادر کرد و شرکت را به دلیل نداشتن مجوز کامل بیع مقدماتی برخی از قراردادها به پرداخت جریمه و اعراض از اموال محکوم کرد، اما به دلیل اینکه معلوم شد اتفاقی که افتاده غیرعمد بوده است. . شرکت و دولت دوازدهم دلیل اصلی این اقدامات در زمان نعمت زاده بود که وی به اتهام کلاهبرداری تبرئه شد. که در نهایت منجر به توافق با 60 درصد از مشتریان شد.

این پایان ماجرا نبود و برخی از مراجعان به دادگاه مراجعه می کنند و حکم جدیدی دریافت می کنند! و بر اساس تصمیم جدید، رامک خودرو به تحویل خودرو به مشتریان محکوم می شود و یا باید با سود سه هزار درصدی (به قیمت روز انواع مدل های سانگ یانگ) به مردم پرداخت کند. یعنی افرادی که در سال 96 حدود 50 میلیون تن پرداخت کرده اند می توانند بیش از یک میلیارد تن دریافت کنند. عجیب اینکه در رای گیری 50 میلیون تومان معادل کل پول مورد نیاز برای خرید خودرو (مثلا تیوولی) است در حالی که این مبلغ در سال 96 40 درصد مبلغ مورد نیاز برای خرید این مدل و مابقی تعهد شرکت بوده است. 60 درصد مبلغ از سال 96 به نرخ اسمی باقی مانده و به روز نشده است! این حکم اجرا شد و تعدادی از این شاکیان اموال رامک هودرو را مصادره کردند.

جدای از تناقض آشکار آرای کیفری و حقوقی که از نظر حقوقی عجیب به نظر می رسد، به فورس ماژور و نقش مخرب تصمیمات دولت (به طور کلی) توجهی نشده است که در 5 سال گذشته خسارات هنگفتی را به بار آورده است. سال ها. آیا دادگاه نباید دولت را به خاطر خسارت شدید مردم و شرکت های خودروسازی جریمه کند و مجریان را مجازات کند؟

  بودجه جهاد تبیین حذف شد

این تمام ماجرای شرکت رامک خودرو و خریداران آن و رای عجیب به تصرف اموال شرکت نورا موتور پارس نیست که برخی از مدل های سانگ یانگ را مونتاژ می کند و هیچ رابطه مالکیتی با رامک خودرو ندارد. این امر منجر به توقیف 100 دستگاه خودروی اندی شد و تحویل خریداران به شاکی از دیگر عوارض آن است. چرا که رامک هودرو باید ده ها شکایت کند و علیه آنها شکایت کند.

همه این اتفاقات خودساخته که با تصمیمات غیرمنطقی وزارت صمت در دوره حسن روحانی آغاز شد، راه حل های روشنی دارد و رامک خودرو، خریداران و قوه قضائیه می توانند از شر هزاران پرونده خلاص شوند.

اگر دادگاه مبلغ شراکت (طرح پیش فروش) را از هر دو طرف (و نه فقط خریداران) به روز کند، این می تواند آشفتگی گیج کننده فعلی را باز کند و همه خریداران را وادار به دریافت حق خود کند. زیرا حتی در صورت فروش یا عدم فروش قاب خودرو و توزیع بین خریداران، اکثر شاکیان سهم خود را دریافت نمی کنند و «بدهی» شرکت جایگزین مطالبات می شود.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید