آیا پرداخت یارانه منصفانه است؟

10426 خبر اولیه

به گزارش تحریریه از اواسط هفته گذشته، با تصمیم دولت، میزان یارانه نقدی پس از یک دهه افزایش یافته و برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تن برای هر نفر و برای 3 تا 7 دهک 300 هزار تن افزایش یافته است. به ازای هر نفر در خانواده

در همین حال، گزارش های مردمی نشان می دهد که ظاهرا تعدادی از دریافت کنندگان کمک هزینه از این تغییر حذف شده اند. این در حالی است که دولت از طریق وزارت رفاه اجتماعی اعلام کرده است سامانه ای را معرفی می کند تا افرادی که هنوز یارانه جدید دریافت نکرده اند یا باید جزو گروه دیگری از یارانه بگیران باشند، برای اعتراض به سامانه مراجعه کنند.

نکته عجیبی که به نظر می رسد دولت در این تغییر یارانه به آن توجه نکرده است بانک اطلاعات رفاهی ایران است.

این گزارش اشاره می کند که از دهه 80 بحث ایجاد بانک اطلاعاتی ایرانیان به منظور ایجاد هویت اقتصادی و اجتماعی برای مردم مطرح شده است. سرانجام در بهمن ماه سال 1393 سامانه ای به نام بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان برای رسیدن به این هدف راه اندازی شد.

این پایگاه به منظور جمع‌بندی اموال، تحصیلات، درآمد، هویت، سفر به خارج از کشور و سایر اطلاعات مربوط به افراد به منظور استفاده از آن برای دستیابی به یک سیستم تامین اجتماعی چند لایه در کشور طراحی شده است. به عبارت دیگر با استفاده از اطلاعات این پایگاه مشخص می شود که در کدام نقطه از کشور چه خدماتی باید توسط دستگاه های دولتی ارائه شود.

این پایگاه که مشتمل بر مجموعه ای از 50 منبع داده است، در ماده 14 قانون بودجه کشور تعریف شده است. همچنین بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، کلیه دستگاه های مرتبط باید به تعهدات خود در خصوص تکمیل و به روز رسانی این پایگاه به صورت کامل و جامع عمل کنند. به عبارت دیگر هرگونه ترک فعل آنان قابل تعقیب در مراجع قضایی است.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان بهزیستی، کمیته مددکاری امام خمینی (ره)، سازمان ثبت احوال، اتحادیه املاک، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مالیاتی، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت علوم و تحقیقات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و برخی دستگاه های دیگر باید اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری و در فواصل زمانی مختلف به روز رسانی کنند.

موضوعی که باید در نظر داشت این است که بانک اطلاعاتی رفاه ایران توزیع کننده کالا و خدمات نیست و به عنوان یک سامانه کمکی برای توزیع صحیح یارانه ها راه اندازی شده است. به عبارت دیگر این سیستم به طبقه بندی صحیح افراد جامعه کمک می کند.

آیا بانک اطلاعاتی بهزیستی ایران کامل است؟

از آنجایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت این بانک اطلاعاتی را بر عهده دارد، لازم است این وزارتخانه علاوه بر دریافت اطلاعات، داده های خود را در اختیار سایر دستگاه ها نیز قرار دهد. به عنوان مثال، پس از بررسی دقیق اطلاعات، داده ها باید در اختیار کمیته های حمایتی یا خیریه قرار گیرد تا افراد غیر واجد شرایط از دسترسی به بسته های حمایتی برای افراد نیازمند محروم شوند. البته این نیازمند به روز رسانی اطلاعاتی است که به دلیل عدم نظارت مجلس هنوز تکمیل نشده است.

در حالی که معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیشرفت 95 درصدی بانک اطلاعاتی خبر داد، بررسی ها نشان می دهد در دو سال گذشته هیچ به روز رسانی در بانک اطلاعاتی صورت نگرفته است. جدای از تکمیل سیستم فعلی، مشکلات فعلی این سیستم هنوز برطرف نشده است.

  دستور رئیس جمهور برای بررسی وضعیت خودروهای انبار شده در گمرک

آیا اطلاعات تمامی ایرانیان در این سامانه ثبت شده است؟

واضح است که بخشی از جمعیت کشور هنوز شناسنامه ندارند و در نتیجه باید سریعا این موضوع حل شود. موضوع اتباع بیگانه موضوع دیگری است که در خور توجه است. زیرا پس از تکمیل این سامانه در صورت آزاد شدن قیمت ها فشار جدی بر این افراد وارد می شود و لازم است هر چه سریعتر تمامی اتباع خارجی مقیم کشور شناسایی شوند.

نکته دیگر مربوط به اطلاعات موسسات حقوقی است. برای حل این مشکل باید روش مناسبی در نظر گرفته شود تا اطلاعات سهامداران شرکت ها پس از افزایش سرمایه یا تعطیلی در سیستم اجتماعی ایران به روز شود. نکته بعدی این است که اطلاعات باید به صورت آنلاین در این پایگاه قرار گیرد. در واقع در برخی از فعالیت ها مانند خرید و فروش خودرو باید سریعا داده های جدید در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

چرا بانک اطلاعاتی بهزیستی ایران پر نمی شود؟

واضح است که این پایگاه مهم به دلیل عدم اجرای قانون هنوز تکمیل نشده است.

در حالی که یکی از وظایف اصلی مجلس بحث نظارت است، تجربه اخیر نشان داده است که نهاد نظارتی مجلس شتاب لازم را در این زمینه نداشته است. عدم تکمیل کل سیستم معاملاتی، تکمیل پورتال تجاری و برخی دیگر از سیستم های ملی نمونه هایی از قوانینی هستند که تحت الشعاع فقدان نظارت مجلس قرار دارند.

نکته بعدی مربوط به عدم واکنش قوه قضائیه در خروج از عملکرد مدیران است. اگرچه الزام قانونی برای این امر وجود دارد، اما ثبت به عنوان زیر مجموعه قوه قضائیه اطلاعات کاملی را در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار نداده است.

  وی در آبان ماه رکورد ترانزیت کالاهای خارجی از کشور را شکست

به عبارت دیگر، قوه قضاییه که باید با عملکرد مسئولان و مدیران کشور برخورد کند، خود با این اقدام مواجه شده است و می توان گفت که وضعیت کنونی نظام اجتماعی ایران نیز همین حکایت است: «کدام دارو باید باشد. درخواست تجدیدنظر قاضی را به دادگاه ببریم؟”

موضوع بعدی مربوط به تعلل دولت در اجرای این قانون است. چرا رئیس جمهور تا به امروز دستور جدی برای تکمیل این پایگاه صادر نکرده است؟ در واقع از آنجایی که دولت به دنبال حذف ارز ترجیحی و توزیع یارانه بین مردم است، شناسایی دقیق دهک های درآمدی در این زمینه بسیار مهم است.

راه اندازی کامل نظام اجتماعی ایران چه سودی برای کشور دارد؟

با تکمیل پایگاه اجتماعی ایران، دولت می‌تواند تصور درستی از شرایط اقتصادی دهک‌های جامعه داشته باشد و برای هر گروه بسته‌های حمایتی ویژه‌ای در نظر بگیرد و درآمدهای دولت را در این زمینه افزایش دهد.

از سوی دیگر شناسایی دقیق دهک های درآمدی و آزادسازی قیمت ها به این معناست که قیمت کالا در ایران با کشورهای همسایه یکسان است و قاچاق نیز روند نزولی را به دنبال داشته است. علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی مانند ارتقای خدمات بیمه سلامت و نظام آموزشی نیز با تکمیل این پایگاه امکان پذیر می شود.

باید دید آیا دستگاه های متولی تکمیل بانک اطلاعاتی ایران، روند لاک پشت را ادامه می دهند یا با یک حرکت جهادی هویت اجتماعی-اقتصادی ایرانیان را در کوتاه ترین زمان ممکن تکمیل می کنند.

منبع: مهر

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید