اتصال ایران به اروپا با تکمیل آستارا – رشت / در حوزه واگن به خودکفایی رسیدیم. هیچکس حق واردات ندارد

گروه اقتصادی – رجانیوز: رستم قاسمی امروز در حاشیه بازدید از شرکت واگن پارس در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت دولت از صنایع مادر به ویژه استان های مرکزی گفت: استان مرکزی از نظر صنایع سنگین صنعت اصلی کشور است. این کار در استان انجام شد زمانی که من در وزارت نفت بودم، تجهیزات نفتی زیادی در این استان ساخته می شد و در دوران سخت تحریم ها کمک کردند.

وی افزود: امروز از هپکو و واگنپارس بازدید شد و شاهد تغییراتی در این دو کارخانه بودم. در گذشته مشکلات زیادی از جمله تعطیلی کارخانه ها، اعتصابات کارگری و… وجود داشته که در کارخانه های کشور و این دو کارخانه به آن اشاره شده است.»

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بازدید امروز دیدم که توسعه جدیدی است، کارخانه تقریبا به بهره برداری رسیده و جای امیدواری است.

قاسمی افزود: آیت الله رئیسی در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به هپکو داشت. این جدی است که اگر چنین کارخانه ای را در کشور راه اندازی کنیم باید هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری شود تا پایگاه کارخانه ایجاد شود که خوشبختانه وجود دارد.

وی گفت: هپکو مسیر دیگری را طی می کند و ما صحبت کردیم و قول دادیم با موافقت وزارت راه و شهرسازی به زودی این کار را انجام دهیم که توافق 60 درجه گرید است و به محض انجام توافقات، قرارداد خوبی منعقد خواهد شد. ساخته شده با شرکت هپکو برای تجهیزات جاده ای کشور امکان پذیر است زیرا امروز بزرگراه نیاز به نوسازی دارد و امیدواریم بتوانیم در مجموع 500 دستگاه خودرو را طبق برنامه زمان بندی و توافق تحویل دهیم.

  ابتکار جسورانه اقتصادی روسیه با ایران

شاهد تحول خوبی در واگن پارس هستیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت واگن پارس گفت: از زمانی که در اردو بودم سابقه و اطلاعاتی از این شرکت دارم و امروز شاهد پیشرفت خوبی در این شرکت هستیم که به نوعی به جمهوری اسلامی ایران «بنابراین رئیس راه‌آهن در نظر دارد از واگن‌های باری استفاده کند که ما کسری داریم و باید به کریدورهای اصلی کشور متصل شود که در اولویت است.

قاسمی گفت: اخیرا توافقات خوبی با کشورهای آسیای میانه صورت گرفته است. ما 4 سال است که هیچ ارتباطی با ترکمنستان نداریم و راه و شهرسازی رئیس کمیسیون مشترک اکثر این کشورهاست. آخرین قرارداد با ترکمنستان حدود 24 ماه پیش بود، 40 سال گذشته در سراس به غیر از صادرات ایران، ترانزیت به قفقاز، روسیه و… داریم. توسط راه آهن انجام می شود.

ظرفیت حمل بار کشور به طور جدی عقب است

وی با اشاره به اینکه تکمیل راه آهن آستارا – رشت – شلمچه که می تواند ما را به اروپا متصل کند در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: امروز توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و ارزان است. در دستور کار قرار دارد، طبق برنامه ششم باید بیش از 30 درصد ظرفیت بار کشور در راه آهن وجود داشته باشد که زیر 7 درصد است که نشان از عقب ماندگی جدی دارد که باید جبران شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حوزه واگن خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم، هیچکس حق واردات ندارد و ظرفیت هپکو تکمیل است و اگر کشور نیاز بیشتری داشته باشد، کشور. ظرفیت در هپکو بسته نشود و برای تولید داخلی قرارداد ببندد.

  راه های تقویت امنیت درب ورودی آپارتمان

وی خاطرنشان کرد: کشور از نظر لکوموتیو به بیش از هزار دستگاه نیاز دارد که واگن پارس نتواند در مواقع نیاز تحویل دهد، بنابراین اکنون 314 هزار ریل داریم که از این تعداد 500 لکوموتیو وجود دارد، بنابراین حدود هزار دستگاه کمتر داریم و ظرفیت واگن لوکوموتیو را تا 4 سال آینده تکمیل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید