اجرای «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» پس از 20 سال

سیاست-گروه رجانیوز: گام بعدی اقتصاد دیجیتال که گام سوم نامیده می شود، هوشمندسازی و تحول دیجیتال است، در حالی که برخی دستگاه ها در این مسیر قدم برداشته اند، اما برخی دیگر هنوز تحول دیجیتال را آغاز نکرده اند. یکی از اقدامات مهم برای دستیابی به این هدف، معرفی دولت الکترونیک است.

ایجاد «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» یک آرزوی دیرینه در جمهوری اسلامی ایران بوده است و برای دستیابی به این هدف، دستگاه های دولتی باید با هم در یک مسیر حرکت کنند.

در ابتدای دولت سیزدهم با درک همگانی از اهمیت تحقق دولت الکترونیک، همگرایی بخش‌های مختلف زمینه را برای تشکیل دولت هوشمند و تبادل اطلاعات و خدمات بین دستگاه‌ها فراهم کرد.

چندی پیش در جلسه هیات دولت مقرر شد هر هفته دستگاه هایی که به پنجره خدمات ملی پیوسته اند و یا دستگاه هایی که هنوز در این ارتباط معطل هستند وارد شوند. اکنون پنجره خدمت به یکی از اولویت های دولت تبدیل شده است تا سامانه خدمات رسانی به مردم به سامانه ای آسان و مقرون به صرفه تبدیل شود.

در لایحه بودجه 1401 پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقداماتی از سوی وزارت ارتباطات برای تحقق دولت هوشمند یکپارچه انجام شد و با کمک مجلس به قانون تبدیل شد.

دولت الکترونیک چیست؟

دولت الکترونیک به استفاده از فناوری اطلاعات برای اجرای سیاست های نظام اداری اطلاق می شود که برای آن دولت از فناوری اطلاعات برای انتقال اطلاعات بین مردم، سازمان ها، بازار و سایر ارگان های دولتی استفاده می کند. البته واژه «دولت الکترونیک» در معنای عام آن منحصر به قوه مجریه نیست و شامل قوه مقننه، قضایی و سایر نهادهای دولتی و نهادهای عمومی (مانند شهرداری ها) می شود.

  بازدید رئیس انجمن روابط عمومی ایران از خط مقدم این صنعت

اما تفاوت بین دولت الکترونیک و دولت هوشمند بسیار ظریف است. در واقع نگرش در این دو دولت متفاوت است. در دولت الکترونیک تنها از ابزار الکترونیکی برای تسریع در امور دولتمردان استفاده می شود، در حالی که در دولت هوشمند تلاش می شود تا تمامی زیرساخت های اساسی دارای هوشمندی ذاتی باشند. می توان گفت دولت هوشمند، دولت الکترونیک است. دولتی که در آن همه خدمات از طریق ارتباطات دیجیتال انجام می شود.

دولت هوشمند که با توجه به تفاوت ذکر شده سیستم توسعه یافته و پیشرفته دولت الکترونیک است، عمدتاً تعامل دستگاه ها و ارتباط و تبادل اطلاعات را هدف قرار می دهد که طی آن فرآیند اتصال فرآیندهای بین دستگاه ها و امکان تحقق دستگاه ها برای نظارت بر یکدیگر

اسناد کاغذی منسوخ خواهد شد

مهمتر از آن همراه داشتن اصل و کپی بسیاری از مدارک هویتی و شناسایی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، اساسنامه، اخطاریه تغییر شرکت و وکالتنامه اداری که همواره یکی از مشکلات اصلی در انجام امور اداری می باشد. ، در دولت هوشمند منسوخ خواهد شد.

در طول سالیان متمادی راه اندازی یک فروشگاه در مناطق مختلف آرزوی مردم و مسئولان بوده است که در نهایت در دولت سیزدهم به واقعیت تبدیل شد. رویایی که از اوایل دهه 1980 و شروع استفاده انبوه از اینترنت همواره مورد انتظار مردم بوده و تحقق آن بیش از 2 دهه اما و اگرهای مسئولین را به خود اختصاص داده است.

سازمان ملل متحد در گزارش دوسالانه خود به بررسی شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) کشورهای مختلف پرداخت و در گزارش سال 2020 ایران در بین 193 کشور در رتبه 89 قرار گرفت.

  اسامی دفاتر پرمصرف تهران اعلام می شود

گزارش سازمان ملل در رتبه بندی ۱۹۳ کشور عضو این سازمان در حوزه توسعه دولت الکترونیک بخش های مختلفی از جمله خدمات آنلاین، وضعیت زیرساخت های ارتباطی و غیره را پوشش می دهد و سه کشور برتر دانمارک، جنوب را اعلام می کند. کره و استونی؛ فنلاند، استرالیا، سوئد، انگلستان، نیوزلند، آمریکا، هلند، سنگاپور، ایسلند، نروژ و ژاپن در رتبه های بعدی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید