اخاذی مافیای تبلیغاتی و شب نامه از مدیران ضد فساد

گروه سیاسی – رجانیوس: با شکل گیری بسترهای تبلیغاتی جدید و گسترش شبکه های اجتماعی در کشور در فضای مجازی، تعداد زیادی صفحه و کانال ناشناس رشد کرده اند که مشخصا نام رسانه را یدک می کشند و به کارهای دیگری مشغول هستند.

بسیاری از این رسانه‌ها برنامه‌های خاصی دارند، خودشان یک کانال خبری می‌سازند، آن را برای دیگری تکذیب می‌کنند و از هر دو برای فشار و باج‌گیری مدیران شرکت‌ها و روابط عمومی استفاده می‌کنند. البته این پایان ماجرا نیست. مدیری که به هر دلیلی قصد همکاری ندارد باید بپذیرد که دشمن همیشگی برای خود تدارک دیده است و احتمالا در کوتاه مدت نقد سیبل را رها نمی کند!

اما انتهای دیگر ماجرا کجاست؟ در برخی روابط عمومی حجم گسترده تبلیغات اطلاع رسانی و گزارش های خبری در رسانه ها همواره بستری برای مبارزه واسطه های تبلیغاتی و برخی روابط عمومی ها بوده است. بررسی ها نشان می دهد که در چندین شرکت بزرگ صنعتی و خدمات دولتی و شرکت سهامی، گردش مالی واسطه های تبلیغاتی مسئول تبلیغات در رسانه های رسمی به چندین میلیارد تن در سال می رسد.

این داستان محدود به حوزه خاصی نیست. داده های موجود نشان می دهد که از خودرو و دارو گرفته تا پتروشیمی ها و اپراتورهای تلفن همراه این موضوع وجود دارد. مدیران جدید روابط عمومی که تصمیم به همکاری با شبکه فاسد تبلیغاتی ندارند، به سرعت تبدیل به سوژه صفحات و کانال های کسب درآمد شده اند و باید خود را برای هرگونه تهمت آماده کنند.

  ارزش سهام عدالت در تلاطم رکود شدید بورس چقدر بود؟

در یکی از نمونه‌های روابط عمومی، یک خودروساز بزرگ چندین هفته است که مورد حمله این کانال‌های ناشناس قرار گرفته و میلیاردها دلار رانت تبلیغاتی توسط دلال تبلیغات و برخی از مسئولان روابط عمومی کاهش یافته است. جالب است که در بین افراد مذکور کسانی هستند که تنها از طریق دوستی و ارتباطات نامتعارف موفق به کسب امتیاز از میانجیگری تبلیغاتی شرکت شده اند.

در موردی دیگر، یک شرکت بزرگ پتروشیمی که با تغییر مکانیسم های مالی سیستم تبلیغاتی خود مبالغ هنگفتی را صرف تبلیغات خود کرده بود، توانست میلیاردها دلار فسادی را که پیش از این در انحصار عده ای معدود بدون هیچ توجیه اقتصادی خاصی در اختیار داشت، کشف کند. .

اوضاع زمانی پیچیده می شود که این شبکه های فاسد از مرزهای اخلاقی فراتر رفته و از طریق کابوس های مجازی مملو از دروغ و اتهام، ذهن مدیران ارشد و اعضای هیئت مدیره این شرکت ها را به عوامل ضد فساد آلوده کنند. بر اساس اطلاعات موجود، این روش تسویه حساب غیراخلاقی با مدیران مبارزه با مفاسد اقتصادی در حوزه تبلیغات و روابط عمومی در چندین شرکت با الگوی منسجم اعمال شده و البته تاکنون نیز بی نتیجه بوده است.

آنچه اهمیت دارد، نیاز مدیران ارشد شرکت ها به هوشیاری در برابر تخریب و کابوس است که می توان گفت بیشتر از اینکه از تجارت عصبانی باشند، از کاهش اجاره بها و افشای فساد عصبانی هستند. شبکه ای که در سال های اخیر با لانه سازی در گوشه و کنار این شرکت ها تقویت شده است، امروز در مقابل قطع مواهب هنگفت مالی آنها ساکت نخواهد ماند.

  اربعین نامه منتشر شد - نقد رسانه های تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید