از خودروی برقی هندی تا فناوری ایرانی در سه دهه پیش

به گزارش سرمقاله، در حالی که صنعت خودروسازی ایران با بیش از 60 سال قدمت موفق به تولید و عرضه تنها موتورهای چهارچرخ برقی شده است، برخی از کشورهای با سابقه کمتر برای تولید 100 درصد خودروهای برقی تا سال 2030 برنامه ریزی کرده اند. سایت “moneycontrol” می نویسد، خبری که در یک ساختمان مسکونی در چند قدمی خانه راتان تاتا، رئیس نروژی هیات مدیره تاتا موتورز رخ داده است، نصب ایستگاه شارژ خودروهای برقی است. در نهایت، ساکنانی که خودروهای برقی تاتا موتورز را خریداری می کنند، می توانند به راحتی وسایل نقلیه سبز خود را شارژ کنند. البته برای داشتن شارژ سریع و آسان نیازی به نزدیک بودن به این ایستگاه ندارید. وضعیت برای کسانی که می خواهند خودروهای خود را شارژ کنند به تدریج در حال بهبود است.

آکاش شارما، متخصص IT 32 ساله مقیم بمبئی، امسال در فکر جایگزینی خودروی بنزینی خود بود و به دنبال یک خودروی الکتریکی (EV) بود. شارما بیش از 13 میلیون روپیه برای ماشین الکتریکی تاتا نکسون هزینه کرد.

شارما درباره تجربه خرید خود می گوید: «من بیشتر از ماشینم برای سفرهای شهری استفاده می کنم. بمبئی زیرساخت خوبی برای شارژ وسایل نقلیه برقی دارد که به من در این انتخاب کمک کرد.

خرید آن مورد توجه بسیاری از خانواده و دوستانش قرار گرفته است و اغلب از او در مورد تجربه و استفاده از Nexon می پرسند. شارما می گوید تبلیغات کلامی او برای دو تن از دوستانش که قصد خرید یک وسیله نقلیه برقی را نیز دارند به اندازه کافی موثر است.

  70 درصد از زمین های اجرای طرح ملی مسکن تامین شده است

وسایل نقلیه الکتریکی به وسایل نقلیه ای گفته می شود که به طور کامل یا جزئی از برق استفاده می کنند. اکثر آنها از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند. بازار سنتی خودرو در هند با وجود حضور خودروهای برقی مختل شده است.

هند یک هدف بلندپروازانه برای دستیابی به 100 درصد برق تا سال 2030 تعیین کرده است. بر اساس مطالعه سازمان محیط زیست، آب و انرژی هند (CEEW)، اگر این کشور تا سال 2030 به پیشرفت ثابت خود در جهت این هدف ادامه دهد، بازار خودروهای الکتریکی هند بودجه خود را تامین می کند. به فرصتی بالغ بر 206 میلیارد دلار تا سال 2030 تبدیل خواهد شد.

دولت دهلی نو نیز انتقال به استفاده از خودروهای پاک را در اولویت قرار داده است. این کشور در حال گسترش زیرساخت های شارژ خود به شهرهای دیگر است، به استثنای ایالت هایی مانند کارناتاکا و تامیل نادو که سیاست های خودروهای برقی سرمایه گذاری پسند را اجرا می کنند.

بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، در نیمه اول سال مالی بیست و دوم، فروش خودروهای برقی بیش از سه برابر شد و به 1.18 هزار دستگاه رسید که 90 درصد کل فروش سال مالی قبل را تشکیل می دهد. این امر روحیه بازیگران خودروهای برقی را در هند افزایش داده است. به گزارش CNBC، ماهیندرا، یک خودروساز هندی که در حال حاضر چندین خودروی برقی سه و چهار چرخ می فروشد، پیش بینی می کند که نیمی از وسایل نقلیه خود را تا سال 2030 به فروش برساند.

به خصوص در دسته های دو و چهار چرخ، فشار بازاریابی زیادی از سوی برندهای بزرگ وجود دارد. تاتا موتورز، اولا الکتریک، آدر انرژی، آئودی و مرسدس بنز هند در حال افزایش فرصت های بازاریابی خود هستند. این شرکت‌ها از تمام بسترهای رسانه‌ای ممکن، از رسانه‌های دیجیتال و اجتماعی گرفته تا تبلیغات تلویزیونی، برای افزایش آگاهی و حذف این ایده که خودروهای الکتریکی افسانه هستند و به واقعیت تبدیل می‌شوند، استفاده کرده‌اند.

  آزادی 275 زندانی در بازدید دادستان و 165 قاضی در زندان تهران بزرگ

تاتا موتورز به مرحله فروش 10000 EV می رسد: Nexon EV، Tigor EV، Xpres-T EV در سبد فعلی

وسایل نقلیه الکتریکی پایه

این فرآیند با شناسایی مشتری این خودروها آغاز می شود. مدیر بازاریابی تاتا موتورز گفت: «در اوایل سال 2020، بیشتر مشتریان از نظر فنی آگاه بودند و به همان اندازه از محیط زیست آگاه بودند. من معتقدم بازاریابی برای این گروه متفاوت بود. در 18 ماه گذشته، مردم بیشتری از خودروهای برقی استقبال کرده‌اند و شاهد تغییر در نگرش‌ها و جمعیت‌شناسی هستیم. در بخش لوکس، خودروسازان شاهد دو نوع خریدار هستند. اولی مشتریان لوکس سنتی، معمولا افراد 45 تا 50 ساله هستند که صاحب خودرو هستند و لوازم الکتریکی لوکس را به مجموعه خود اضافه می کنند. با این حال، بزرگترین موج مشتریان لوکس برای اولین بار در میان مشتریان 35 تا 40 ساله رخ می دهد. بسیاری از این مشتریان حرفه ای یا صاحبان انحصاری هستند که از راه اندازی کسب درآمد کرده اند و خودروی برقی را به عنوان اولین خودروی لوکس خود انتخاب می کنند.

آگاهی از طریق روش های دیجیتال و آنلاین

برخلاف تبلیغات خودروهای معمولی، بازاریابی خودروهای الکتریکی اکنون به شدت بر آموزش مصرف کننده متمرکز شده است. کارشناسان معتقدند استفاده از روش های مختلف بازاریابی در این مرحله باید به منظور حل واقعی مشکلات مشتریان انجام شود، زیرا آنها هنوز اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند. چالش فعلی افزایش آگاهی و جلب توجه خودروهای برقی مصرف کنندگان است.

Nilai Chandra، معاون زیرساخت بازاریابی در Ader Energy، گفت: «ما پول زیادی را برای افزایش آگاهی بر روی پلتفرم‌های دیجیتال خرج کرده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم. سپس برای افزایش آگاهی به تلویزیون روی می آوریم، در حالی که آگاهی دیجیتال به ارائه ارتباطات متنی و کمک به تغییر ادامه می دهد.

  الگوی جدید دولت برای افزایش حقوق تا 1401 / افزایش حداقل دستمزد 30 درصدی

تجربه استفاده از محصولات

نمونه برداری هنوز یکی از بزرگترین چالش های بازیکنان در این زمینه است. به عنوان مثال، Ader Energy به مشتریان بالقوه اجازه می دهد تا اسکوترهای برقی این شرکت را امتحان کنند. ایده این است که تا حد امکان سفرهای آزمایشی داشته باشیم و مردم را با اسکوتر آشنا کنیم.

Ola Electric همچنین برای سفرهای خلبانی به دهلی، بنگلور و کلکته رزرو کرده است. این سفرهای آزمایشی برای مشتریانی که اولین قسط خود را بین 15 تا 16 شهریور پرداخت کرده اند، در دسترس خواهد بود.

به طور مشابه، سازندگان خودروهای لوکس مانند آئودی هند در تلاش هستند تا مشتریان را در مورد طرح‌های خرید مجدد، برنامه‌های خدمات و هزینه‌های عملیاتی خودروهای الکتریکی اطمینان دهند.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید