استقبال مردم از افزایش قیمت خودرو

9412 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، هوچیگری با رمز حمایت از مصرف کننده و هزینه تخریب صنعت خودروسازی کشور در اظهارات کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک رویه تبدیل شده است. طوفان های تورمی در سراسر اقتصاد در حال وقوع است. از این نظر اهمیتی ندارد که در 8 سال گذشته قیمت مواد اولیه خودروسازان گاهی 10 برابر شده است (مانند محصولات عسل پایه)، زیرا قیمت محصولات آنها نباید بیش از 5 برابر شود. ; این در حالی است که خودروسازان داخلی با 83 هزار میلیارد تن در حال تبدیل شدن به واحدهای ورشکسته هستند و به دلیل عدم عرضه قیمت‌های تحمیلی غیرمنطقی، نتیجه آن فضایی شدن قیمت‌های بازار است.

سال گذشته بازار تحریریه هشدار داده بود که ادامه سیاست پوپولیستی فعلی باعث نابودی ایران خودرو و سایپا می شود و خوشبختانه این رویه کارشناسی با تذکر برخی از افراد نسبت به واقعیت موضوع و جرات اظهار نظر در پاسخ به آنها بود.

افزایش قدرت خرید خودرو با اصلاح فضای کسب و کار و رقابت در بازار خودرو به جای سرکوب قیمت ها و ادامه سیستم قیمت گذاری مخرب که تعادل های کلان اقتصادی را بر هم می زند، محقق می شود. حضور مستقیم دولت در صنعت خودرو توجیهی ندارد و کمکی نکرده است. اما بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس با این معضل کاری ندارند و با وجود گرانی مواد اولیه، مدام علیه قیمت کارخانه صحبت می کنند. در حالی که قیمت مواد اولیه فلزی و پلاستیکی با دلار آزاد به خودروسازان می رسد، افزایش قیمت ارز یک معضل بزرگ و فرابخشی است و ربطی به صنعت خودرو ندارد. تولید 2 جهش ارزی در 4 سال گذشته قیمت بسیاری از کالاها را 10 برابر کرده است و اصرار بر تثبیت منظم قیمت برخی کالاهای صنعتی منجر به حذف تولیدکنندگان آنها از زنجیره تولید و نابودی می شود.

  تصمیمات دانشجویان برای فرار از هزینه های بالا / کاهش چند صد هزار تنی هزینه های زندگی دانش آموزان

اگر موضوع برای مردم روشن شود، هیچکس با افزایش قیمت تمام شده کارخانه خودروسازی مخالفت نمی کند، زیرا می دانند که این امر باعث کاهش قیمت بازار (قیمتی که می توان آن را با آن خرید کرد) خواهد داشت. قیمت پژو پارس که در سال 1392 بالغ بر 40 میلیون تن بود، طی 8 سال به 170 میلیون تن رسید و کمتر از 4.3 برابر شد. در این مدت نرخ ارز 10 برابر و دستمزدها بیش از 5 برابر شده است. قیمت واقعی پژو پارس با وزن نزدیک به 1200 کیلوگرم نمی تواند کمتر از 9 هزار دلار باشد که معادل ریالی آن حدود 220 میلیون تن خواهد بود. در صورت قطعی شدن این قیمت، ایران خودرو به جای تکرار عذرخواهی بابت کمبود قطعات، اقدام به عرضه می کند و قیمت بازار از 340 میلیون تن فعلی به 220 میلیون تن خواهد رسید که با توجه به تورم شدید قیمت، عدد معقولی است. چهار سال گذشته

انتظار می رود نمایندگان و کارشناسان با تغییرات فنی برخورد کرده و از تکرار شعارهای عوام فریبانه خودداری کنند. از آنجایی که اصلاح مشکلات با اصلاح ریشه مشکل و با تکرار رویه های اشتباه امکان پذیر خواهد بود، نمی توان به نتیجه متفاوتی دست یافت.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید