اقتصاددان در مورد قیمت خودرو وارونه شد

13062 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، سخنان عجیب این اقتصاددان درباره قیمت خودرو تعجب برانگیز است و نگرانی هایی را نسبت به سطح دانش علمی دانشگاه های کشور ایجاد می کند، چرا که با ابتدایی ترین آماری که در اختیار هیچ محقق و فرد عادی قرار ندارد، همخوانی ندارد.

دکتر علی حکساری کارشناس خودرو و مدرس دانشگاه علامه در خصوص ممنوعیت انحصار واردات خودرو گفت:

  1. واردات هر خودرو اعم از نو و دست دوم به نفع همه مردم، اقتصاد، صنعت و محیط زیست است. اگر واردات به صورت عادلانه و با نرخ مناسب انجام شود، قطعاً قیمت آن مناسب خواهد بود. البته واردات باید رقابتی باشد و هرکسی از هر جای دنیا می تواند خودرو وارد کند.
  2. اگر انحصار واردات خودرو به خودروسازان واگذار شود، این امر نه تنها کمکی به بازار خودرو نمی کند، بلکه جرمی نیز رخ داده است.
  3. قیمت خودرو در کشور ما 20 برابر قیمت واقعی است و در صورت امکان واردات خودرو در شرایط عادلانه و رقابتی، قطعا قیمت خودروی بومی به سطح واقعی خود نزدیک خواهد شد. بدترین ماشین خارجی 10 برابر بهتر از بهترین ماشین داخلی است.
  4. قیمت واقعی خودرویی مانند پراید حدود 30 تا 40 میلیون تن است.
  5. شرایط تولید خودروهای شرکت های خارجی در کشور بدون مشارکت ایران خودرو، سایپا و وزارت صمت باید فراهم شود.

پراید خودرویی است با وزن نزدیک به 1000 کیلوگرم و قیمتی بین 30 تا 40 میلیون تن یعنی از 1100 تا 1500 دلار که یک سوم ارزان ترین خودروی جهان یعنی سوزوکی آلتو است که فقط در بازار ضعیف هند موجود است. خودروی 3 سیلندر 800 کیلوگرمی که مدل پیشرفته خودروهای شهری و جایگزینی برای خودروی 3 چرخ معروف در هند است.

  ارتش انگلیس به دنبال خرید هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه است

به نظر می رسد علی حکساری با وجود اینکه استاد دانشکده اقتصاد است; او حتی در مورد قیمت خودرو تحقیقات حداقلی انجام نداده و اطلاعات کافی در مورد اقتصاد خودروها وجود ندارد. تمامی قطعات تولیدی در خودروهای داخلی با قیمت های جهانی محاسبه می شود و با افزایش 700 درصدی دلار در 5 سال اخیر نمی توان انتظار ثبات قیمت خودروها را داشت و سرکوب قیمت ها منجر به نابودی داخلی می شود. خودروسازان و زیان انباشته خود را به شدت افزایش می دهند..

پژو پارس 1200 پوندی 170 میلیون تن معادل 6800 دلار ارزش گذاری شده است که چیزی جز ضرر 3000 دلاری ایران خودرو در فروش هر پژو پارس نیست. نتیجه این کار حذف این مدل از چرخه تولید و تمرکز ایران هورو بر روی تولید مدل های گران قیمتی مانند تارا و دنا برای فرار از دام قیمت است. ضرر و زیان مردم و شرکت نتیجه این سیاست غلط و تحمیلی است که مردم از آن به عنوان تحقیر تحت عنوان اقتصاد دفاع می کنند.

اصرار بر قیمت گذاری غیرمنطقی و ناموجه به جای واگذاری دولت به سمت هدایت مدیریت شرکت های خودروسازی و تمرکز بر رقابت پذیری در بازار، منجر به نابودی صنعت خودروی کشور می شود. به جای حمایت از سیاست عملی و دقیق، مطرح کردن بحث های پوپولیستی در خط مقدم گفتمان کارشناسی ممکن است برای سیاستمداران قابل قبول باشد، اما برای اقتصاددانان نه.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید