انقلاب ساختگی ارتش هشتگ سازان!

گروه سیاسی رجانیوز: در شرایطی که جهان در حال جهش عظیمی در فناوری ارتباطات و توانایی اشتراک گذاری تعداد زیادی عکس و فیلم در چند لحظه است، بسیاری از احزاب سیاسی جهان و بازوهای رسانه ای آنها از این پیشرفت عظیم فناوری بهره می برند.

به گزارش رجانیوز به نقل از روزنامه ایران؛ پس از دهه آتش (اشاره به وقایع سوریه از سال 2011 تا 2021) در سوریه، نشان داده شده است که می توان از تصاویر جعلی و فیلم های قدیمی سردرگمی به میدان آورد که در گسترش بحران در این کشور قابل مشاهده است. اوکراین.

ایران به دلیل سیاست مستقل خود در قبال نظام بین الملل از این امر مستثنی نیست. فشار رسانه ای پیرامون مرگ مهسا امینی زن جوان نمونه ای از این دست است. مسیر بازتاب نادرست رسانه ای این رویداد و تشدید واکنش رسانه ای در خیابان های ایران در چندین تریبون به ویژه توییتر که با حضور نسبتاً پررنگ محتوای سیاسی خاص همراه بود، قابل مشاهده است.

تصاویر و اخبار جعلی در توییتر

در روزهای ابتدایی اعتراضات و زمانی که به دنبال مهسا امینی بودیم، متوجه شدیم که تعداد توییت‌هایی که درباره این رویداد توسط پلتفرم Talkwalker نشان داده شده به دست کاربران رسیده است.

نکته قابل توجه تعداد اکانت هایی است که در وهله اول در مورد آن توییت کرده اند که طبق گفته پلتفرم از 450000 اکانت فراتر نمی رود و این بدان معناست که طرف های خاصی برای تحمیل به افکار عمومی سعی در تقویت این محتوا و اطمینان از توزیع آن داشتند. دنیای تعامل و برانگیختن غرایز در برخورد با آن و تحلیل این داده ها نشان می دهد که اکانت های مسئول تبلیغات بیشتر اکانت های جدید هستند و هیچ فعالیت قبلی در پلتفرم توییتر ندارند و گویی به سرعت با این رویداد به صورت انحصاری در ایران تعامل دارند یا هستند. به صورت محدود ایجاد شده است. بر اساس نمونه ای از 60000 توییت، متوجه شدیم که 8343 حساب کاربری در ماه سپتامبر ایجاد شده است.

  افزایش صادرات از نظر ارزش و وزن

آنچه هدف از ایجاد آنها را مشخص می کند این است که پس از حضور در این پلتفرم، این اکانت ها تا زمان شروع اتفاقات اخیر در ایران اصلا توییتی نداشتند.

این موج اطلاعات نادرست در پلتفرم توییتر به طور خاص بر چندین روش رایج متکی است، از جمله تمرکز بر فعالان مخالف مستقر در خارج از ایران، سرمایه گذاری در شبکه های فارسی زبان برای ایجاد نوعی «اعتبار» به مخاطبان غربی. برای ایرانی ها و ادعای ایرانی بودن و داخلی بودن این اکانت ها و همچنین با تکیه بر تعدادی ویدئوی قدیمی که به گذشته برمی گردد، درگیر جنگ شناختی علیه ایران هستند.

تعدادی از رسانه‌ها برای اغراق و جعل این رویداد برای اهداف سیاسی، دست‌کم مأموریت‌های راستی‌آزمایی و احراز هویت را انجام ندادند یا شاید عمداً آن را جعل کردند. رسانه هایی هستند که اخبار اعتراضات را در 50 استان ایران به اشتراک گذاشته اند در حالی که در ایران فقط 31 استان وجود دارد! (اشاره به گاف رسانه ای شبکه حدث در عربستان)

ویدیویی هم هست که به عنوان لحظه دستگیری مهسا امینی پخش و تبلیغ شد که معلوم شد ویدیوی قدیمی اردیبهشت سال گذشته منتشر شده است. در چارچوب روند تجزیه طلبی، رسانه ها نام «کردستان شرقی» را تبلیغ می کنند و ممکن است در آینده سیاست گروه های تجزیه طلب در ایران را که به دنبال تجزیه طلبی در ایران هستند، تقویت کنند. وضعیت اعتراض در ایران به گونه ای است که گویی یک اعتراض توده ای است که گستره جغرافیایی وسیعی را در بر می گیرد، مشابه حوادث سوریه در سال 2011. دقیقاً به همان شکلی که در چارچوب جنگ روانی علیه ایران انجام شد. اعضای ارتش سوریه و همچنین شهروندان سوریه این بار خود را علیه ایران آماده کردند. این تصاویر و تحولات با انتشار آنها از این طریق، به جای اطلاعات واقعی، برداشت هایی را ایجاد می کند، به ویژه برای مخاطبان غربی که به آنها به عنوان منبع اطلاعات اعتماد دارند.

  هموطنان خارج از کشور می توانند از خدمات تامین اجتماعی بهره مند شوند

حساب‌های جعلی برخی احزاب همراه با فعالیت رسانه‌ای شبکه‌های چندرسانه‌ای، تلاش کردند مرگ مهسا امینی را به جرقه‌ای برای آنچه «انقلاب» می‌خواندند تبدیل کنند، گویی می‌خواهند تصویر بوعزیزی در تونس را بازتولید کنند. همان تصویری که می خواستند همان پروژه را با ناوالنی در روسیه انجام دهند. اصطلاحاتی مانند تظاهرات بزرگ و تظاهرات گسترده اغلب در مقالات خبری ظاهر می شوند.

از سوی دیگر، اکانت های اسرائیلی اخبار گمراه کننده ای مبنی بر رفتن اعضای حزب الله به ایران برای «سرکوب تظاهرکنندگان» و همچنین گزارش های نادرست مبنی بر مشارکت اعضای حزب الله در جنگ اوکراین با ارتش روسیه منتشر کردند. این رسانه ها عکس ها و فیلم های جعلی منتشر کردند.

در نهایت این اکانت های اسرائیلی به دنبال مخدوش کردن چهره حزب الله و جمهوری اسلامی به طور همزمان هستند و از ویدئوهای قدیمی استفاده می کنند که هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد در حالی که این فیلم ها مربوط به لبنان است و ما می توانیم تعامل را نیز مشاهده کنیم. از تعداد زیادی حساب کاربری در Let’s See Israel که اکانت‌ها و فعالانی که ادعا می‌کنند ایرانی هستند را در پلتفرم‌ها توصیه می‌کنند و از فالوورها دعوت می‌کنند تا برای دسترسی به اخبار و اطلاعات به آنها اعتماد کنند.

رسانه های غربی و تشنگی کنونی برای هرج و مرج در ایران

رسانه های غربی معمولا منتظر لحظه ای هستند که بتوانند در ایران سرمایه گذاری سیاسی کنند یا هر اتفاقی که می تواند به نقطه عطفی در جامعه ایران تبدیل شود. با توجه به برنامه‌ریزی رسانه‌های غربی برای ایران، فشار رسانه‌ای عظیمی از آنها در موضوع مرگ مهسا امینی دیده می‌شود. تنها در یک هفته، 1504 مقاله در ایالات متحده منتشر شد. «سی ان ان» آمریکایی تنها در چند روز 15 مقاله منتشر کرد.

  13.8 میلیارد دلار دارایی روسیه مسدود شد

در بریتانیا هم تفاوتی نداشت، با ۷۲۰ مقاله در ۹ روز. مقاله «مرگ زن ایرانی بر اثر کتک خوردن توسط پلیس اخلاق به دلیل قانون حجاب» در روزنامه گاردین 15200 لایک دریافت کرد. این رسانه ها از اطلاعات نادرست برای گمراه کردن افکار عمومی استفاده می کنند، اما بر روش هایی مانند تغییر پاراگراف ها در متون و پنهان کردن اطلاعات تکیه می کنند.

در اتحادیه اروپا تعداد مقالات منتشر شده به تفکیک کشورها از 16 تا 24 سپتامبر به شرح زیر است: آلمان 830 مقاله، فرانسه 655 مقاله، اسپانیا 297، ایتالیا 497 و هلند 134 مقاله، با بیان اینکه اخبار حاوی کلمه “زن ایرانی” یا «زنان ایرانی» یا «حقوق زنان در ایران» در هفته گذشته تولید شد و از مرز 8000 مقاله در آمریکا و اتحادیه اروپا عبور کرد.

ما در اینجا به طور انحصاری در مورد مقالات صحبت می کنیم، اما بیشترین تاثیر در تبدیل محتوای ناهنجار و روایت های یک طرفه به داستان های به اشتراک گذاشته شده در حساب های پلت فرم رسانه های اجتماعی این سایت ها است.

رسانه های غربی اطلاعات غلط و استانداردهای دوگانه ای در مورد ایران دارند و علاوه بر اطلاعات نادرست در مورد همین موضوع در ایران، پرونده های واقعی و عمیق در کشورهای دیگر تنها به دلیل اینکه در خدمت دستور کار آمریکا نیست، پنهان می شود. بنابراین، ما می توانیم او در مورد اطلاعات نادرست واقعی صحبت می کند، زیرا آنچه در این پلتفرم منتشر می شود (توئیتر و خبرگزاری ها و مجلات) به کاربران اجازه نمی دهد بفهمند چه اتفاقی افتاده است، بلکه با جعل اخبار و عکس ها و انتشار فیلم هایی که مربوط به کشورهای دیگر و مرتبط با رویدادهای گذشته، اذهان افکار عمومی را تسخیر می کنند. رسانه های غربی جنگ شناختی و فریب افکار عمومی را در ایران آغاز کرده اند که ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید