بازگشت از بنزین ساز به واردکننده، به دلیل سوء مدیریت دولت قبل

گروه سیاسی رجانیوز: با توجه به ثابت بودن قیمت بنزین و افزایش مصرف سوخت، کشور بار دیگر از یک صادرکننده به یک واردکننده بنزین تبدیل شده است.

من گزارش میدم رجانیوز به گزارش کیهان، با توجه به ثابت بودن قیمت بنزین و افزایش مصرف سوخت، کشور بار دیگر از یک صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل شده است.

روزنامه اصل طلب آرمان ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: سر و صدای واردات بنزین و تذکرات گاه و بیگاه دولت مبنی بر عدم واردات یا افزایش قیمت بنزین، نگرانی در کشور ایجاد کرده است.

در عین حال کارشناسان بر این باورند که با توجه به تغییرات اجتناب ناپذیر اقتصادی، بدیهی است که میزان سوخت به اشکال مختلف در حال افزایش است و دولتمردان باید برای جلوگیری از رویکرد منفی واردات یا افزایش، به فکر ایجاد ظرفیت‌های جدید و توسعه پالایشگاه باشند. قیمت بنزین با در دسترس بودن منابع نفت و گاز در کشور، در آینده نزدیک با تبدیل ایران از صادرکننده بنزین در گذشته نزدیک به واردکننده این محصول مواجه خواهیم بود.

مرتضی زمانیان، مدرس دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی معتقد است: نیازی به تظاهر نیست و روند افزایش مصرف یک واقعیت است، بنابراین در دوران کرونا مصرف بنزین به زیر 80 میلیون لیتر کاهش یافته است. و بهار امسال به بالای 95 میلیون لیتر رسید، همچنین در مرداد و شهریور نسبت به بهار 10 میلیون لیتر افزایش مصرف داشتیم که بر این اساس مصرف روزانه به 105 تا 110 میلیون لیتر می رسد و کشور بار دیگر وارد بنزین می شود. کمبود.

  روزنامه اسلام طلب: تورم میراث فاجعه بار روحانی است

زمانیان درباره رسیدن به وضعیت بحرانی بنزین گفت: میزان مصرف بنزین در حال افزایش است و ظرفیت تولید کشور افزایش نیافته است، همچنین امکان واردات در حجم بالا برای کشور گران است و خرید بنزین گران از خارج و ارزان فروشی آن. در داخل کشور کسری وجود دارد، این امر مستلزم بودجه زیادی برای کشور است، هرچند اتفاق عجیبی در کشور نخواهد افتاد، زیرا احتمالا واردکننده بنزین خواهیم شد. مشکل اصلی بنزین مانند سایر حامل های انرژی، بد کارکردن دولت هاست و دولت بدون هیچ دلیل منطقی و اقتصادی به تعیین کننده قیمت بنزین تبدیل شده است.

وی با آسیب شناسی ورود دولت به قیمت گذاری در برخی حوزه ها، گفت: نتیجه منطق قیمت گذاری دولتی این است که دولت دیگر در بازه های زمانی کوتاه قیمت ها را به روز نمی کند و تدریجی بودن تغییرات قیمت ها شوک قیمتی ایجاد نمی کند. اما پس از قیمت گذاری دولتی، افزایش دهید. قیمت ها بالا می رود و چندین سال می گذرد و در نهایت دولت مجبور می شود قیمت ها را افزایش دهد و دولت تصمیم می گیرد نتیجه چندین سال تورم را در یک روز جمع کند و نتیجه آن جهش قیمت ها است.

زمانیان افزود: از سال گذشته تا کنون اگر فقط تورم را در نظر بگیریم بنزین از 3 هزار تومان باید 4500 تومان می شد، اما دولت به دلیل مصلحت نبودن چنین کاری نمی کند و این رویه تورم انباشته ای ایجاد می کند. از نظر این ورودی که می تواند مجاز باشد مستثنی نیست، اگرچه پرایس شوک باید سالی یک بار وارد شود.

  آینده مبهم سلطنت چارلز سوم

تحلیل روزنامه اصلاح طلب آرمان در حالی منتشر شد که قیمت بنزین بر اساس قوانین بودجه و قبل از تصمیم دولت روحانی مبنی بر حذف سهمیه بندی و ثابت نگه داشتن قیمت بنزین در سال 1398 سالانه افزایش یافت.

اما با اقدامات دولت روحانی برای بهبود شرایط اقتصادی، مصرف بنزین و قاچاق آن به رکورد بالای 100 میلیون لیتر در روز رسید. 4 سال بعد دولت روحانی برای جبران این اتفاق ناگهان 300 درصد قیمت بنزین را افزایش داد که بهانه ای برای موج سواری دشمن و آشوب های آبان 1397 شد و دولت تصمیم گرفت به قیمت بنزین دست نزند. باز هم در حالی که مثلا دولت روحانی در سال گذشته تورم 60 درصدی را به جای گذاشته است. نتیجه این روند افزایش مصرف (و احتمالاً قاچاق) است. نکته دیگر اینکه وزیر نفت روحانی گفته پالایشگاه کار کثیفی است.

دیدگاهتان را بنویسید