با دولت امیدی به صنعت خودرو نیست/ قطعه سازان می توانند جایگزین دولت شوند

12454 خبر اولیه

بهزاد رحیمی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سردبیران، به موضوع ممنوعیت واردات خودرو و عوارض ناشی از یک موضوع ساده اشاره کرد و گفت: موضوع ممنوعیت واردات خودرو و عوارض ناشی از آن یک موضوع ساده است. وی افزود: واقعیت این است که برخی از مسئولان با آن مواجه هستند که آن را به یک آشفتگی گیج‌کننده تبدیل کرده‌اند، در حالی که موضوع آنقدر پیچیده نیست که حل‌نشده باقی بماند و مسئولان در صورت آگاهی و تشخیص آسیب‌های تداوم دولت در این صنعت، خشنود خواهند شد. با ادامه وضعیت فعلی.

وی افزود: موضوع کناره گیری دولت از مالکیت و مدیریت صنعت خودرو به معنای پایان دادن به وابستگی مدیریتی و مالی این شرکت ها است تا شرکت های خودروسازی خودساخته و متکی به خود برای اصلاح ساختار مورد نیاز این صنعت باشند. صنعت خودرو. .

وی افزود: مقام معظم رهبری تلویحاً اشاره کردند که عدم اصلاحات در صنعت خودرو به مردم و اقتصاد کشور آسیب وارد کرده است. قطعا بخشی از زیان مربوط به صنعت خودروسازی دولتی است. دولت و در کل دولت باید به این نتیجه مهم برسند که امیدی به توسعه صنعت خودروسازی تحت کنترل دولت نیست. اصلاح ساختار و مدیریت تخصصی صنعت خودرو زمینه را برای رفع مشکلات موجود این صنعت فراهم می کند.

وی در پاسخ به این سوال که معیار مهم در واگذاری سهم دولتی در صنعت خودرو چیست، گفت: تخصص. سرمایه مالی بدون تخصص مدیریتی لازم نمی تواند گزینه مناسبی برای واگذاری سهام دولت در این بخش باشد. البته دولت نباید به صورت معامله و مزایده به صنعت خودرو سهام بفروشد، یعنی سهام را به قیمت بالاتر بفروشد چرا که در واگذاری باید منافع مصرف کننده در نظر گرفته شود.

  درخواست چند صد میلیون پوندی ایران از انگلیس دریافت شد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صنعت خودرو در حال حاضر سهامداران خوبی دارد که می توانند به صورت شفاف سایر سهام دولت را خریداری کنند. قطعه سازان نیز از جمله سهامدارانی هستند که با تجربه لازم در صورتی که دولت در مدیریت جایگاهی نداشته باشد، می توانند شرکت های خودروسازی را به خوبی مدیریت کنند.

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از راهبرد نظارتی این هیأت در ادامه ممنوعیت واردات خودرو، گفت: این اقدام باعث ایجاد ضربه و حتی تعادل در بازار نمی شود. اصرار بر واردات خودروی مقرون به صرفه صرفا به دلیل احترام به سلیقه مشتری است تا او حق انتخاب محصولی غیر از داخلی را داشته باشد.

وی در این خصوص تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی سازوکار مناسبی را برای واردات خودرو در نظر گرفته است یعنی خودرویی که از سقف 25 هزار یورو فراتر نرود حق ورود به کشور را دارد بنابراین خودروی لوکس وارد کشور نمی شود. این خودرویی اقتصادی است که می تواند اولین گام در جهت رقابت پذیری فضای خودرو باشد.

بهزاد رحیمی همچنین خاطرنشان کرد: اعضای تاسیسات دیاگ مشکلی با واردات خودروهای با مشخصات ذکر شده ندارند. هیأت عالی نظارت 15 نفره علیرغم مصوبه مجلس و موافقت هیأت امناء و دولت به دلیل برخی نگرانی‌ها موضوعاتی را مطرح کردند، اما رایزنی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد، بنابراین نمی‌توان گفت که واردات خودرو امکان‌پذیر است. 100% رد شد.

در نهایت یکی از اعضای هیات رئیسه کمیته صنعت و معدن با اشاره به دلایلی برای ممنوعیت واردات از سوی هیات نظارت گفت: فعلا نباید سوال مطرح شود. از سوی دیگر به نظر می رسد حفظ منافع ایران خودرو و سایپا نیز یکی از مولفه های تاثیرگذار بر تصمیم هیات نظارت مجمع تشخیص باشد. توسعه صنعت خودرو با هرگونه حمایت غیر اصولی خودروسازان مغایرت دارد، موضوع مهمی که همه دولت باید به آن توجه داشته باشد.

  چگونه آجیل مخلوط درست کنیم؟ طرز تهیه انواع آجیل مخلوط را یاد بگیرید

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید