بزرگراه اقتصادی ایران شانگهای / کریدور شمال – جنوب و بندر چابهار; موقعیت استراتژیک ایران

گروه بین الملل رجانیوز: آکی پرس که اخبار آسیای مرکزی را پوشش می دهد در گزارش خود نوشت: این تغییرات کمک زیادی به حفظ منافع ایران و رهایی ایران از تحریم های غرب می کند.

من گزارش میدم رجانیوز; این رسانه آسیای میانه با یادآوری پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای پس از 15 سال عضویت ناظر در تاریخ 25 شهریور 1391، تصریح کرد: سازمان همکاری شانگهای بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان از زمان تأسیس دولت ریاست‌جمهوری تا کنون است. ایران معنای خاصی پیدا کرد.

سازمان همکاری شانگهای به عنوان بزرگترین سازمان منطقه ای جهان از نظر جمعیت تحت کنترل، به سرعت در حال ظهور به عنوان یک نیروی قدرتمند است که یک جهان چند قطبی را نشان می دهد.

این گزارش می افزاید: این تحول روند خاصی را دنبال می کند که از زمان روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی در ایران شکل گرفته است. ایران سیاست «نگاه به شرق» را در پیش گرفت. همانطور که رهبر ایران، آیت الله خامنه ای اعلام کرده است، سیاست ایران ترجیح دادن شرق به غرب و کشورهای همسایه بر کشورهای دور است.

به گفته حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران، عضویت این کشور در سازمان همکاری شانگهای یک پیروزی دیپلماتیک است و نشان دهنده تعهد تهران به چندجانبه گرایی آسیایی است. یکی از اهداف اصلی ایران تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی با ایفای نقش کلیدی در کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) است. ایران مسیرهای حمل و نقل ایمن و پایدار را برای اعضای سازمان همکاری شانگهای فراهم می کند و متعهد به توسعه بیشتر زیرساخت ها به ویژه در بندر چابهار است.

  شوخی آموزنده با برنامه توسعه صنعتی دولت

امیرعبداللهیان 19 خرداد امسال از توافق هند و ایران برای سرمایه گذاری بیشتر در بندر چابهار خبر داد. این سرمایه گذاری با هدف تسریع توسعه بندر و توسعه زیرساخت ها و ظرفیت آن برای آماده سازی برای افزایش مورد انتظار حجم تجارت در کریدور شمال-جنوب است. در همان زمان، ایران و هند بر سر سازوکارهای بانکی برای تسهیل تجارت به توافق رسیدند و امکان تسویه مبادلات تجاری به روپیه را بررسی کردند.

این تمرکز بر بندر چابهار و INSTC پیش بینی افزایش قابل توجه حجم تجارت بین هند و روسیه است. از نظر تاریخی، هند و روسیه علیرغم روابط صمیمانه و سازنده، حجم تجارت نسبتاً پایینی را حفظ کرده اند. این به دلیل مشکلات لجستیکی و مالی مربوط به حمل و نقل کالا بین مناطق است. تنش با اروپا در روسیه به اوج رسید، که تجارت خود با هند در زمینه کود، نفت و زغال سنگ را به طور چشمگیری افزایش داد.

1 0 خبر اولیه

پیدایش و توسعه بندر چابهار در هرمزگان راه حلی برای برخی از این مشکلات ایجاد کرده است، زیرا این مسیر باعث کاهش 40 درصدی زمان حمل و نقل و 30 درصدی هزینه های لجستیکی می شود و ظرفیت ذخیره سازی و پهلوگیری برتری نسبت به سایر بنادر ایران دارد. بودن

علاوه بر این، ایران در تلاش های خود برای توسعه زیرساخت ها برای رهایی از وابستگی به تنگه هرمز به عنوان یک مسیر حمل و نقل، گام های مهمی برداشته است.

با خط لوله جدید و تأسیسات بندری ارتقا یافته در سواحل جنوبی هم مرز با خلیج عمان، ایران صادرات نفت خود را از وابستگی به تنگه هرمز جدا کرده است و به ایران این امکان را می‌دهد که این تنگه را ببندد در حالی که همچنان قادر به صادرات نفت و ایجاد درآمدهای مربوطه است. این توانایی بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی بلندمدت ایران برای کاهش و دور زدن تاثیر تحریم های آمریکاست که اقتصاد این کشور را برای مدت طولانی فلج کرده و اهرم استراتژیک آن را محدود کرده است.

  افزایش 10 برابری پروانه های ساختمانی در تهران

این تحولات به نفع ایران برای ایجاد چشم‌انداز درآمد مالیاتی تجاری پایدار از طریق INSTC و درآمد از بندر چابهار بود.

آکی پرس نوشت: ایران مدت هاست که از تاثیر تحریم های آمریکا بر اقتصاد خود آسیب دیده است. ایران تا همین اواخر با کمبود شرکای تجاری قابل اعتماد و محدودیت های جغرافیایی در صادرات نفت مواجه بود. با توسعه خطوط لوله ای که ایران را از نیاز به استفاده از تنگه هرمز رها می کند، بسته شدن احتمالی این تنگه دیگر تهدیدی برای درآمدهای ایران نخواهد بود.

با اجماع منطقه‌ای و افزایش سرمایه‌گذاری متمرکز بر INSTC و بندر چابهار، زمینه برای تبدیل ایران به یک قطب مهم ترانزیتی و تجاری فراهم شده است که درآمد مالیاتی قابل‌توجهی و همچنین اهرم استراتژیک ایجاد می‌کند. این تغییرات کمک زیادی به حفظ منافع ایران و رهایی ایران از تحریم های غرب خواهد کرد.

موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران همواره مورد توجه سایر کشورهای جهان بوده است، از این رو می توان با بهره گیری از توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای سهم قابل توجهی از تراز کالا را توزیع کرد. این کریدور یکی از مهم ترین گذرگاه های ارتباطی در نیمکره شرقی است که به ابتکار سه کشور ایران، روسیه و هند و سپس با پذیرش یازده کشور دیگر از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان ایجاد شد. ، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان ثابت کرده است که یک مسیر جایگزین و قابل اعتماد هستند.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه بارها بر ایجاد و تکمیل هر چه سریعتر کریدور شمال – جنوب تاکید کرد و گفت: تنها خلأ این مسیر در کشورمان 164 کیلومتری رشت است. -خط راه آهن آستارا که بارها در رایزنی با متولیان امر اجباری بودن عبور از این مسیر را بیش از «نان شب» اعلام کرده ام.

  منصوری: برخورد کور نیروهای نظامی و انتظامی را ندیده ایم/ تهران امن ترین استان ایران است

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید