به جای تبیین جهاد، اقدام کنید

مقدم فر در یادداشتی تاکید کرد: در میدان نبرد ترکیبی و جنگ شناختی دشمن نباید غفلت راهبردی داشت.

به گزارش رجانیوس، حمیدرضا مقدم فر، استاد دانشکده ارتباطات واحد مرکزی تهران در یادداشتی درباره لزوم جهاد نوشت: باید وظیفه قطعی و فوری را انجام می دادند.

تاکنون حداقل سه چهار بار دستوراتی صادر کرده است که چرایی، چیستی و ضرورت این حرکت همه جانبه را توضیح دهد. آخرین دیدار امام خامنه ای با فرماندهان نیروی هوایی در 20 دی ماه، شخصا مصادیق جهاد را تشریح کردند.

وی در تبیین جنبه های مثبت تبیین جهاد، به تصویر تاریخی دیدار امام با یارانش در سال 1357 و تأثیر مفید آن بر افکار عمومی پرداخت. اقدامات رسانه های دشمن برای تطهیر رژیم منحوس پهلوی و حتی ساواک و نیز لاپوشانی و به حداقل رساندن پیشرفت انقلاب اسلامی و بزرگ نمایی نقاط ضعف و القای حس ناامیدی در مردم به عنوان جنبه های منفی، یادآور شد. که جهاد را نباید در موضع دفاعی تبیین کرد و به عمل پاسخ داد. دشمن متوقف شده و باید تدابیر تهاجمی اتخاذ شود.

متأسفانه پس از اعلام این جهاد (مهر) بیشتر رسانه ها از جمله رسانه ملی از تبیین ادبیات، معناشناسی، چیستی و چرایی جهاد باز ماندند.

البته امروز در شرایطی هستیم که اقدامات دشمن در ادراک، تلاش برای کنترل ادراکات جامعه و پیشرفت جنگ های ترکیبی و شناختی تنها به صورت هفتگی و ماهانه نیست، بلکه روزانه در اشکال و اشکال مختلف رسانه ای پیگیری می شود. متأسفانه باید بپذیریم که در این جنگ حتی در دفاع پشت سر دشمن هستیم چه رسد به حمله تهاجمی به آن.

  انواع بیمه خودرو و نیاز به آنها در زمستان 1400

یکی از نمونه های عملی این جنگ ترکیبی دشمن را می توان در فضای پیرامون لغو مذاکرات تحریم ها در وین مشاهده کرد. شاهدیم که چگونه این رسانه ها با استفاده از تکنیک های مختلف عملیات روانی به دنبال آموزش موضوع مذاکره و پیگیری اهداف شوم خود علیه ایران هستند. سفر رئیس جمهور به روسیه نمونه دیگری از این امر است. متأسفانه شاهد بوده ایم که چگونه رسانه های خارجی و برخی از رسانه هایی که در داخل آن ها را دنبال می کنند، با این همه دستاورد که می تواند الگوی عزت، حکمت و مصلحت ملی باشد، مسیر را تغییر داده و سعی کرده اند واقعیت ها و واقعیت ها را با روش های مختلف درک کنند. تفاهمات. . یک جامعه ایجاد کنید.

البته در همه این دسته بندی ها این حملات قابل پیش بینی بود و اگر قبل از حادثه وارد عرصه توضیحات می شدیم به جای موضع گیری تدافعی و ارائه توضیحات بیشتر می توانستیم تاثیرگذارتر باشیم. ما خود را در موقعیت تهاجمی قرار دادیم.

در چنین شرایطی لازم است رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها، شبکه های اجتماعی و سایر فعالان این عرصه به ویژه رسانه ملی که همچنان گسترده ترین و موثرترین رسانه هستند، گام های عملی برای ایجاد تحولات چشمگیر در عرصه نظام بردارند. وضعیت فعلی.

در این زمینه یادآوری چند نکته ضروری است:

الف) رسانه ها وظیفه تبیین جهاد را به توضیحات مراکز آموزشی و پژوهشی محول کنند. همراه با آموزش تئوری.

ب) در میدان نبرد ترکیبی و جنگ شناختی دشمن، یعنی در شرایطی که مشاهده می شود فاصله طرح و اندیشه دشمن با عمل او بسیار نزدیک است و تقریباً همزمان، انقلابی را نباید از نظر راهبردی غفلت کرد. جبهه رسانه باید آماده پاسخگویی به اقدام سریع و به موقع باشد.

  اولین واکنش آمریکا به حمله پهپاد یمن

نکته دیگر اینکه مدتهاست استکبار جهانی سعی می کند به جای طراحی و نگارش فیلمنامه، بر روی موج اشتباهات و سهل انگاری ما سوار شود و بر رسانه خود مسلط شود، بنابراین اشتباه و سهل انگاری جایز نیست. هوشیاری، احتیاط، قضاوت، انتظار و نظم تهاجمی مورد نیاز همه در این زمینه است.

ج) یکی از نیازهای جهاد در عرصه‌ها و عرصه‌های مختلف تبلیغات، تبیین این است که رسانه‌های انقلاب اسلامی به جای رقابت رسانه‌ای باید بر وحدت، وحدت، هم‌افزایی، هماهنگی، تقسیم کار و هم‌پوشانی و اقدام جبهه‌ای تمرکز کنند. . همانطور که دیدیم، رسانه های دشمن کاملاً هماهنگ و به اصطلاح «اردوگاه» عمل می کنند. کلمه پایگاه به این معناست که فرماندهی، تقسیم کار و یگان های میدان های داخلی و خارجی، خط مرزی، اولویت معین در اقدامات، اهداف راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی و مهمتر از همه چشم بند بودن فرماندهان، افسران و سربازان را دارند. برای حمله شبانه روزی به اهداف انقلاب اسلامی منزوی شده اند، بنابراین در چنین شرایطی نمی توان جزیره ای و نابسامان عمل کرد.

د) کارزار جهاد نیازمند تبیین آخرین فنون و تاکتیک های دشمن در جنگ شناختی، مدیریت ادراک، جنگ ترکیبی به صورت تخصصی و شناخت اندازه، الزامات، انواع و ابزار آن است. این یک ضرورت برای اصحاب رسانه و همه رزمندگان جبهه فرهنگی انقلاب و البته حراست در عرصه دفاعی و امنیتی است.

ه) لازم است مردم و افکار عمومی را در مورد سناریوهای رسانه های دشمن و موضوعات مختلف مرتبط با آنها به وضوح آگاه کنیم. ما باید با تحقیق و تحلیل مصادیق عینی این سناریوها و نه صرفاً بحث های نظری محتوایی، افزایش سواد رسانه ای را در جامعه مد نظر قرار دهیم.

  ما و شهدای حرم - نقد سرمقاله رسانه ها

و) این تصور غلط است که آنچه تاکنون در برخورد با دشمن در عرصه فرهنگی و رسانه ای داشته ایم همین جهاد تبیین است و باید همین راه را ادامه دهیم.

بدون شک اعلام جهاد مستلزم چیزی فراتر از رویه های جاری است. اولین انتظار در جهاد تبیین، اقدام و حرکت جهادی است; این یعنی تلاش خالصانه و ایثارگرانه همراه با دشمنی و حس جنگ و جهاد در برابر دشمن و تعقیب اهداف با انگیزه و اراده و عزم جدی.

اولین جایی که یک جهادگر تجلی می کند; اطلاع رسانی، آگاهی و روشنگری به موقع با محتوایی جذاب، هنری و تاثیرگذار در افکار عمومی در پیش است که جز با حرکت های جهادی و انقلابی محقق نمی شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

دیدگاهتان را بنویسید