تأثیر شدید سقوط قیمت یورو بر منابع ارز خارجی NFR

15370 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، حسین عیوضلو، عضو هیات عامل و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی با توجه به نهایی شدن طرح بانکی جمهوری اسلامی ایران (طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و تعهدات صندوق توسعه ملی) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) با همکاری بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای اسلامی و تصویب قریب‌الوقوع آن، اظهار داشت: این طرح هم‌اکنون مراحل پایانی خود را در تالار عمومی شورای اسلامی طی می‌کند. به زودی برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال می شود.

وی با بیان اینکه در سال 62 اولین گام برای بانکداری بدون ربا برداشته شد، افزود: پس از آن تاریخ و حداقل ظرف مدت 5 سال اصلاحات لازم در زمینه تغییر قوانین پولی و بانکی کشور در چارچوب موازین اسلامی انجام شد. نظام بانکی اما تاکنون با وجود فعالیت ها و تحقیقات پرهزینه ای که در این زمینه ها انجام شده است، هیچ طرح یا لایحه ای به مرحله نهایی تصویب نرسیده است.

طرح بانک مرکزی ایرادات اساسی دارد

وی با اشاره به اینکه طرح بانک مرکزی (طرح فعلی) نیز مشکلات اساسی دارد و نیاز به بازنگری جدی دارد، گفت: اولاً منطقاً طرح بانک باید در نزد بانک مرکزی تصویب شود، زیرا بانک مرکزی ناظر است و بنابراین باید ساختار نظام بانکی در ایران و سپس ساختار نظارتی بانک مرکزی و نوع قوانین و مقررات مورد بازنگری قرار گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ابتدا باید ساختار بانک ها اعم از تجاری، سرمایه گذاری، جامعه، بانک توسعه و … بررسی و تصویب شود. این نوع تغییر ساختاری پیشنهاد شده است.

انتقاد دیگر در این زمینه این است که شایسته است این نوع تغییر اساسی در قوانین پولی و بانکی ابتدا توسط دولت در قالب لایحه ای به مجلس محترم پیشنهاد شود.

  قیمت های ساختگی در بازار خودرو چین در بازار داخلی جمع آوری شد

عدم توجه به محتوای بانکداری اسلامی در طرح بانک مرکزی

عضوهیئت اجرایی صندوق توسعه ملی عدم توجه به ابعاد اسلامی این طرح را یکی از کاستی های آن عنوان کرد و تصریح کرد: اگرچه در این طرح به خصلت اسلامی طرح توجه شده است؛ اما در این طرح به خصلت اسلامی این طرح توجه شده است. اما تنها نهاد شورای قانون را مورد توجه قرار داده اند و سعی کرده اند این نهاد جدید را به عنوان رکن بانک مرکزی تاسیس کنند. همچنین پیشنهاد حضور چند تن از کارشناسان حوزه بانکداری اسلامی در ساختار شورای عالی و کمیته سیاست پولی و ارزی را مطرح کرده اند. اما در نهایت از آنجایی که روشی که ساختار شورای فقه را هدایت می کند، فقه جزئی و روش «عدم تناقض» است، عملاً نمی توان انتظار حاکمیت معیارها و موازین اقتصادی اسلامی (در سطح کلان نظام) را داشت. این نوع چیدمان افراد و ساختارهای مورد نظر به عنوان مثال در مجموعه وظایف و مسئولیت ها از تدوین و اجرای استانداردهای بانکداری اسلامی که در سایر کشورهای اسلامی رایج است اشاره ای نشده است.

وی افزود: در این طرح ابعاد اختیارات و نظارت بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و سایر ابعاد مغفول مانده است. به عبارت دیگر می توان گفت اکثریت معاونت نظارتی بانک مرکزی در تهیه این طرح مشارکت داشته اند و سایر معاونان این بانک تاثیر و مشارکت چندانی در تهیه این طرح نداشته اند.

سازوکار خاصی برای مدیریت پرتفوی ارزی بانک مرکزی وجود ندارد

ایازلو در تشریح مشکلات فوق افزود: به عنوان مثال در فصل ششم برنامه (مواد 43 و 44) به تمهیدات خاصی برای مدیریت پرتفوی ارزی پرداخته نشده و بیشتر به داخلی سازی حساب های خارجی توجه شده است. در اصل 44، یک بیان کلی است و برای مدیریت بهینه سبد ارزی هیچ گونه ماهیت یا الزام جدی ندارد. در هفت روشی که برای این منظور ذکر شد، اشاره ای به حفظ ارزش دارایی های ارزی تحت مدیریت بانک مرکزی بر مبنای ارز جهانی مانند دلار نشده است. این در حالی است که مهم ترین عارضه و آسیب جدی ذخایر ارزی تحت مدیریت بانک مرکزی، ذوب و تبخیر ارزش این دارایی ها بر اساس شاخص دلار است.

  تحویل سه محصول لبنی پرمصرف با 10 درصد تخفیف از هفته آینده در سراسر کشور

وی در ادامه خاطرنشان کرد؛ این یک واقعیت غیرقابل انکار است و اطلاعاتی که من در خصوص مسئولیت در صندوق توسعه ملی دارم نشان می دهد که در سال های اخیر میلیاردها دلار به ذخایر ارزی کشور خسارت وارد شده است. لذا انتظار می رود در چنین پروژه مهم و تعیین کننده ای حداقل های لازم برای مدیریت موسسات پولی و بانکی کشور لحاظ شود.

لزوم حضور نماینده صندوق توسعه ملی در کمیته سیاست های پولی و ارزی

ایازلو در گفتگو با روابط عمومی صندوق با اشاره به تخصیص 40 درصدی منابع ارزی بانک مرکزی بر حضور حداقل دو نفر از اعضای دائمی صندوق در شورای عالی بانک مرکزی و کمیته سیاست های پولی و ارزی تاکید کرد. صندوق توسعه ملی به منابع این بانک گفت: این درصد در سال های آینده افزایش می یابد و صندوق توسعه ملی دومین بانک مرکزی محسوب می شود. لذا با توجه به تأثیر مستقیم تصمیمات این کمیته بر منابع و ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی، مقتضی است رئیس هیأت عامل صندوق یا نماینده هیأت اجرایی صندوق حضور فعال در هیات عالی و کمیته سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی.

در برنامه بانک مرکزی جایی برای ابزارهای جدید و نظام های پولی و بانکی جدید وجود ندارد

وی نقش تعیین کننده ابزارها و موسسات پولی و مالی جدید را در دنیای متحول امروزی برشمرد و گفت: ابزارهای پولی و مالی جدید از جمله فین تک (فناوری های مالی)، رگ تک (فناوری های نظارتی) و بانکداری باز. بانکداری باز) و کد ارزش ها حقایقی غیرقابل انکار در دنیای پولی و مالی امروز محسوب می شوند. اما نظام مقررات و مقررات ما در این زمینه ها توجه لازم را نداشته و در عقب ماندگی ساختاری جدی گرفتار شده ایم. حضور جسورانه این موسسات و ابزارها در دنیای امروز به حدی جدی است که در پنج تا ده سال آینده ساختار پولی و بانکی به کلی دگرگون خواهد شد و جای تعجب است که چرا این واقعیت ها به این مهم نادیده گرفته می شود و پشتوانه ای ندارد. !

  خبر خوش برای سهامداران عدالت

وی با بیان اینکه در برنامه بانک مرکزی به موارد فوق و استفاده از روش های نوین بانکی توجهی نشده است، تاکید کرد: مشکل جدی دیگر این است که استانداردهای نظارتی این نوع موسسات در دنیا امروز در مرحله نهایی شدن است. و اگر دیر اقدام نکنیم و خودمان را با این ابزارها مانند FATF تطبیق ندهیم، به زودی این موارد به سیستم پولی و بانکی ما تحمیل خواهد شد. پس بهتر است همین حالا برای این موارد آماده شوید. نکته مهم در این زمینه ها این است که بر اساس تحقیقات و ارزیابی های من، این نوع سیستم ها با معیارها و استانداردهای نظام های پولی و مالی اسلامی سازگاری بیشتری دارند.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید