تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا به ارزش 7 میلیون و 4 میلیون تومان در سوریه!

9090 خبر اولیه

طبق سرمقاله ای، در سال های گذشته اخباری مبنی بر عرضه خودروهای ایران خودرو و سایپا در سوریه به قیمت 7 میلیون تن (نامی از ایران خودرو) و 4 میلیون تومان برای پراید ساخت شرکت سایپا منتشر شده است که این فقط یک کسری است. . آنها قیمت نمونه های ارائه شده در داخل را داشتند.

این شایعات صحت نداشت و با اهداف نامشخصی منتشر شد، اما ظاهرا این روند متوقف نشده و همچنان با اخبار سروکار دارد. و اکنون سایت اتاق بازرگانی تهران اقدام به انتشار اخبار جدیدی کرده است و در همین رابطه به نقل از محمدرضا نجفی منش و اتاق بازرگانی تهران نوشت:

  • دولت سوریه مجوز واردات خودروهای ایرانی را لغو کرد. این تصمیم پس از ساخت کارخانه ایران خودرو با سه سالن مجهز در سال های اخیر توسط دولت سوریه اتخاذ شد.
  • نظرسنجی های روابط عمومی اتاق تهران نشان می دهد که دولت سوریه مجوز واردات خودروهای ساخت ایران را برای حداقل یک سال و نیم لغو کرده است و هیچ خودروی داخلی اجازه ورود به این کشور را ندارد.
  • دولت سوریه استانداردهای سختگیرانه‌ای از جمله ممنوعیت واردات خودرو و قطعات از ایران را تعیین و اعمال کرده است، در حالی که دولت سوریه نیز تعرفه‌های واردات خودرو از ایران را افزایش داده است.
  • این تصمیم تنها شامل خودروهای ایرانی نمی شود، بلکه محصولات سایر کشورها را نیز شامل می شود. نبود ارز کافی و نگرانی از نوسانات نرخ ارز در کشور دلیل اصلی این تصمیم است.
  • مذاکرات شرکت ایران خودرو با نخست وزیر و وزارت صنعت سوریه برای صدور مجدد مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شده است و ایران خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم گیران ایرانی را متقاعد کند که وجود تنها سه خودروی ایران را در نظر بگیرند. کارخانه داخل کشور مجوز واردات محصولات ایرانی.
  • به گفته نجفی منش، مذاکره کنندگان ایرانی همچنین راه حل هایی را برای جلوگیری از انتقال ارز برای واردات خودرو از ایران و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات بانک ایران به مقامات دولت سوریه ارائه کرده اند، از جمله راه حل هایی برای تشویق دولت سوریه به مجدد واردات خودرو از ایران.ایران می باشد.
  • بیش از یک سال است که ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه برقرار است و خودروسازان ایرانی به دنبال ورود به بازارهای دیگر منطقه از جمله ارمنستان و حتی بازار جمهوری آذربایجان هستند.
  درگیری بعد از بازی فولاد و پرسپولیس

اطلاعات منتشر شده در سایت اتاق بازرگانی و به نقل از نجفی منش دارای ایرادات فراوانی است که مشخص نیست با چه هدفی علیه همپیمانان منطقه ای کشور بیان شده است، اما این سایت سعی کرده با ابهام صحبت کند; از محاکمه علنی پرهیز می کند و علیرغم عنوان غلط و اغراق آمیز آن، محتوای آن نامشخص است.

سیاست دولت سوریه در قبال صنعت خودروسازی

سیاست دولت سوریه در بازار خودرو در 9 سال گذشته به شرح زیر است:

  • واردات خودروهای تولیدی همه کشورها ممنوع است.
  • واردات در CKD و SKD رایگان است و حتی محصولات کیا موتور به صورت SKD تولید می شوند.
  • شرکت های خودروسازی ایرانی بارها برای تولید در سوریه دعوت شده اند، اما طرف ایرانی در دولت روحانی تمایلی به کار ندارد.
  • صادرات قطعات خودرو ایران به سوریه هرگز ممنوع نشده و همچنان ادامه دارد.

شرکت سایپا یک سایت مجهز در شهر حمص دارد و قبل از جنگ پراید را تولید و عرضه می کند و هنوز هم فعال است اما با قیمت های بسیار بالا عرضه می کند که اعتراض مردم سوریه را برانگیخت. زمانی که پراید در ایران 37 میلیون تن قیمت داشت، در سوریه 140 میلیون تن فروخته می شد که تنها 25 درصد ارزانتر از فیات سینا بود و به همین دلیل بازار خود را از دست داد.

سایت ایران خودرو، خانواده شام ​​(سمند) و محصولاتی مانند; شمرا (پژو 207)، پالمیرا (دنا)، شمرا (رانا) و شهبا (سورن) تولید می شود.

اتاق بازرگانی تهران در حالی علیه سوریه خبرساز می شود که اتاق بازرگانی ایران با حمایت وزارت صمت یک دفتر چند طبقه مجهز در منطقه آزاد روحانی در دولت روحانی را با میلیون ها دلار در اختیار گرفت. پشتیبانی، اما بررسی تحرک آن نشان می دهد که در نتیجه این سرمایه گذاری سنگین دولتی چه اتفاقی افتاده است، کاریکاتوری از کار اقتصادی با شلوغی زیاد و تظاهر به علاقه مندی به کار در سوریه، اما عملا فرصت های اقتصادی در سوریه را از دست داد.

  کاخ سفید به تصمیم اشتباه آمریکا در قبال سپاه اعتراف کرد

سایت حمایت از حسن روحانی منتخب خبر اتاق بازرگانی تهران با عنوان «سوریه واردات خودروهای ایرانی را ممنوع کرده است» را منعکس می کند تا علیه همپیمانان این کشور خبری شود. در حالی که صادرات ایران به بازار رقابتی دولت دهم سوریه به بیش از 600 میلیون دلار رسید، این رقم در پایان سال 1399 که سوریه 40 درصد بازار داخلی خود را برای ایران به خود اختصاص داده بود، حتی به 200 میلیون دلار هم نرسید.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید