تصمیم خاص دولت برای کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت خودروها

9461 خبر اولیه

به نوشته سرمقاله، اصرار دولت و شبه دولت بر حفظ کنترل صنعت خودرو با وجود اینکه تنها 6 درصد سهام ایران خودرو و سایپا را در اختیار دارد، دولت را بر آن داشته تا به بحران خودرویی کشور واکنش نشان دهد. مالکانی که این رهاسازی وضعیت مدیریتی آنها را تحت تاثیر قرار داده و آن را به متغیری اصلی برای ایجاد نارضایتی عمومی از وضعیت نامطلوب کارایی در اداره کشور از طریق تولید محصولات قدیمی و بی کیفیت تبدیل کرده است.

برخی از جمله مصطفی میرسلیم، مدیرعامل ایران خودرو، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای تشخیص، ریشه این مشکل را از نظر فنی امکان پذیر می دانند، اما برای اقتصاددانان روشن نیست که موتورهای دیزلی طراحی می کنند. و … کاهش یافت. زیرا در حالی که فضای اقتصادی کشور مبتنی بر شفافیت و شفافیت مالکیت نیست، از شرکت هایی که نه مزیت مدیریت دولتی و نه مزیت مدیریت خصوصی و از جمله معایب هر دو را دارند، نمی توان انتظار دیگری داشت. سیستم های. در واقع نتیجه سیاست خودرویی کشور به هیچ وجه تعجب آور نیست و نمی توان انتظار دیگری داشت.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و شکوفایی رویه مجلس گفت: خودروسازان کشور دوزیست هستند به این معنا که نه خصوصی هستند و نه دولتی. از یک طرف قوانین تجارت را رعایت نمی کنند و به رقابت اعتقاد ندارند. هر زمان که منافع آنها ایجاب کند، دولتی و در مواقع دیگر درگیر هستند. برای حل این مشکل دولت باید سهام خود در صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کند تا وزیر صمت و دولت در مدیریت این شرکت ها دخالت نکنند و در عین حال شرایط را برای واردات خودرو فراهم کنند. در راستای اجرای ماده 44 قانون، بخشی از سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت های اقماری که مدیریت آنها در اختیار خودروسازان است، واگذار شده است، به این معنا که انحصار در این زمینه ایجاد شده و این امر موجب شده است. باعث نارضایتی عمومی شد. آلایندگی خودرو را باید به صورت یک بسته نگاه کرد و سهام خودروسازان به بخش خصوصی واقعی و نه مالکیت واگذار شود و سیاست های هماهنگی برای واردات و صادرات قطعات خودرو اعمال شود.

  عملیات ضد تروریستی در شمال غربی سامارا آغاز شده است

سیاست‌های مشترک اصل 44 که زمینه را برای معکوس کردن عرصه‌های حضور دولت در اقتصاد فراهم کرد، منجر به خصوصی‌سازی بسیاری از حوزه‌هایی شده است که صراحتاً باید به بدترین شکل ممکن در مالکیت دولتی باقی بمانند و مقررات خاصی برای آن‌ها وضع نشده است. سیستم بانکی که برخلاف قانون خصوصی شده است را می توان آزادترین نظام بانکی دنیا نامید که از قوانین و مقررات خاصی تبعیت نمی کند و بانک های خصوصی هر طور که می خواهند پول می سازند. نتیجه این اختیارات مطلق بانک های خصوصی بر خلاف کشورهای سرمایه داری مانند آمریکا; این به حاشیه راندن فعالان این صنعت است که البته توان رقابت با پولسازان را ندارند.

رها شدن بازار پول به بالی برای ایجاد بحران در اقتصاد کشور تبدیل شده است و بال دیگر وجود مقررات فراوان در بخش واقعی اقتصاد است که با باران دست و پای بنگاه های اقتصادی را می بندد. از قوانین و مقررات دست و پا گیر به این سیستم معکوس بهره وری باید متغیر مداخله ای را نیز اضافه کرد که بر خلاف قانون تجارت وارد میدان شده و مهندسی برای صنعت خودرو ایجاد می کند و منجر به چرخه معیوب ناکارآمدی می شود که روح و روان مردم را فرسوده می کند. صنعت خودرو به دلیل سرعت بسیار بالای تغییر در آن نمی تواند و نباید محل تلاقی چانه زنی های سیاسی باشد، زیرا به سرعت ناکارآمد می شود و باعث نارضایتی توده ای در جامعه می شود. خودروی شخصی بعد از خانه دومین عامل تعیین کننده سعادت خانوار است که در ایران به بدترین شکل ممکن مدیریت می شود.

  برنامه آموزش رایگان هنر در مناطق محروم اجرا می شود

سخنگوی کمیسیون جهش موضوع مهمی را مطرح کرد و آن اینکه اگر دولت می خواهد کشورش را از آوار بازار خودرو نجات دهد باید به قانون پایبند باشد و صنعت خودرو را با پیچیده ترین سازوکارهای سیاسی در اختیار مدیران دولتی قرار دهد. بیشتر این امر منافاتی با حفظ حقوق صاحبان سهام و تقاضای بخش خصوصی برای بازدهی بیشتر ندارد و به صراحت می توان گفت که باید به جای صندوق های شرکتی از صندوق های بیمه استفاده کرد. مشارکت در حوزه های اولویت دار و عدم مشارکت در مدیریت بنگاه ها که چیزی جز ورشکستگی به دنبال نخواهد داشت.

انتخاب سختی در انتظار دولت سیزدهم است تا بتواند استخوان های صنعت خودرو را بکشد یا با بحران پرنوسانی که با شهرت کمتری نسبت به دولت حسن روحانی مواجه خواهد شد به همزیستی ادامه دهد. تحلیل فنی و کارشناسی قضیه کار سختی نیست، آنچه موضوع را پیچیده می کند، نفوذ جریان های سیاسی به نفع حزب است که با پراکندگی در شرکت های خودروسازی در قالب نصب مدیران رانت و خلاف منافع عمومی است. ارزان شدن و بهبود بازار خودرو در کشور بیش از آنکه نیاز به راه حل فنی داشته باشد، به اراده سیاسی نیاز دارد.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید