تلاش نافرجام دیوانگان برای خرید سهام ایران خودرو و سایپا!

15268 خبر اولیه

به گزارش سرمقاله، 15 فروردین ماه امسال رضا فاطمی امین، وزیر حراست از واگذاری 40 و 25 درصد سهام دولتی شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی خبر داد. برای کاهش نفوذ دولت سیاستی که در عمل هیچ پیشرفتی نداشته و مانند گذشته پیش می رود و دولت همچنان یک سیاستمدار و برنامه ریز تمام عیار در شرکت های خودروسازی است.

این واقعیت میدانی به موازات مکاتبات رسمی صورت می‌گیرد و در همین راستا حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه سهام دولتی در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا گزارش داد: به اطلاع رئیس جمهور در خصوص لزوم فروش سهام عادی دولت در 2 شرکت ایران خودرو (سهام عام) و سایپا (سهام عام) بر اساس مصوبه مورخ 14 اردیبهشت 1401، هیئت واگذاری به ترتیب تعیین شده است. معادل 5.72 درصد و 17.31 درصد از سهام دولت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) شامل ایران خودرو (سهام عمومی) و سایپا (سهام عام) در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری سال 1401 این قانون است. سازمان … بقیه سهام دولت در این دو شرکت بسیار ارزشمند و طلایی است. و ارزش مدیریتی این سهام را در نظر بگیرید که بر اساس برآوردهای اولیه با محاسبه ارزش بلوکی افزوده سهام دولت، قیمت پایه این بلوک ها بسیار بیشتر از قیمت های فعلی تابلو خواهد بود. از سوی دیگر، فروش سهام تودلی (زیرگروه های دو شرکت) به این شرکت ها در دستور کار وزارت حراست قرار دارد. در این میان، می‌توان باقی سهام دولتی و تودلی این شرکت‌ها را به صورت یک بلوک عرضه کرد که ارزش خود را حفظ کند.

  یارانه ساکنان این شهر با بیت کوین محاسبه می شود

از دست دادن غول ها

این دو شرکت بزرگ خودروسازی در دهه 1400 در مجامع خود زیان هنگفتی را گزارش کردند به طوری که طبق صورت های مالی این دو شرکت مشخص شد زیان انباشته ایران خودرو و سایپا تا پایان دهه 1400 به حدود 115 هزار میلیارد تومان رسیده است. . چرا شرکت هایی که زیان انباشته زیادی دارند باید با قیمت های بالا فروخته شوند؟ چگونه می توان این تناقض را حل کرد؟ آیا بازندگان این دو شرکت خودروسازی این راز پنهان را می دانند که دیگران نمی دانند؟

طبق ماده (141) قانون تجارت، در صورت زیان که حداقل نصف سرمایه شرکت را از بین ببرد، هیئت مدیره باید بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را در خصوص انحلال یا بقای شرکت دعوت کند. بر اساس این ماده قانونی، مجمع مذکور در صورتی که رأی به انحلال ندهد، باید در همان مجمع و با رعایت مقررات ماده (6) این قانون، سرمایه شرکت را به میزان سرمایه موجود تقلیل دهد. این دو شرکت در حالی که مشمول ماده (141) قانون تجارت بودند، این مفاد قانون تجارت را اعمال نکردند و وضعیت سرمایه این دو شرکت به سرعت در حال از بین رفتن است (صفر حقوق صاحبان سهام).

قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت وگو با تسنیم، اظهار داشت: وقتی دستم را در جیب خودم می گذارم، یک راه خرج می کنم، وقتی دستم را در جیب دیگری می گذارم، راه دیگری خرج می کنم. الان دو سال است که سایپا و ایران خودرو وارد کار شده اند اما خودروها در حال تولید هستند و ما همچنان ضرر می کنیم و داستان آنها داستان بسیار غم انگیزی است. کالایی را بشناسید که قیمت واقعی در بازار داشته باشد و بعد این شرکت بیاید، تبدیل به سیستمی می شود که سودآور است فرد سالم شرکتی را می خرد که هر روز ضرر می کند؟

  ما یکی از پیچیده ترین زیرساخت های شبکه مخابراتی را بومی سازی می کنیم

اگر یک دیوانه پیدا شد چه باید کرد؟

مدیران ارشد اقتصادی کشور بر این باورند که تنها دیوانگان می خواهند سهام باقی مانده شرکت های دولتی ایران خودرو و سایپا را بخرند، اما حاضر به فروش این دو شرکت نیستند و به بهانه های مختلف دولتی آنها را نگه می دارند.

بحث و جدل در خصوص واگذاری باقی مانده سهام و حضور ایران خودرو و سایپا در بازار سرمایه بیش از این ابهامات است و واقعیت این است که این دو شرکت بیش از 20 سال است که با حضور در بازار سرمایه واگذار شده اند. بورس محسوب می شوند و مدیریت آنها باید طبق قانون تجارت انجام شود. تامین مداوم یک شرکت و حمایت از دولت امکان پذیر نیست. با منطق حاکم فعلی، دولت همچنان می تواند با حفظ 1 درصد سهام ایران خودرو و سایپا بدود و ضرر کند!

برای توجیه ناکارآمدی و زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا آدرس های اشتباهی مانند:

  1. در دسترس بودن نیروی کار اضافی
  2. مشکلات فنی و طراحی مهندسی در خودروسازان داخلی که حل شده است.
  3. ضرورت حمایت فنی و فناوری نیروهای مسلح از خودروسازان به عنوان موتورهای فناورانه در کشور
  4. طراحی پلت فرم مشترک ایران خودرو و سایپا
  5. مقررات و فروش قطعات با قیمت پایین برای خودروسازان
  6. کاهش 15 درصدی هزینه برای خودروسازان داخلی
  7. رابطه قطعه ساز و خودروساز نادرست است
  8. واگذاری این دو شرکت به 4 شرکت ماموت، گلرنگ، میهن و زر

گفته شد که بحث شفاف سازی مالکیت انجام نشده و با صحبت از درمان و وعده های مکرر مبنی بر خروج دولت از این دو شرکت وقت می خرند و در دست دولتی هستند که تاکنون پاسخ داده است و آنها سالها را یکی پس از دیگری بدون گذرانده اند. ما شاهد تغییر در این زمینه بودیم. البته تغییر واقعی در تحقیر خیابان های ایران وجود دارد که از دیروز هر روز بدتر می شود و به دلیل احساس فقر به عنصر اصلی ترغیب مردم به مهاجرت از کشور (فرار) تبدیل شده است.

  توبیخ راوی کتاب مچتای سنگستان توسط رهبر انقلاب/ مچتای سنگستان توصیفی بی تعارف از اسارت است.

در آخرین عملکرد به صراحت از سوی رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام شد که فقط یک دیوانه ایران خودرو و سایپا را می خرد، زیرا این شرکت ها ضرر می کنند اما اگر دیوانه ها دور هم جمع شوند و خواستار خرید این دو شرکت شوند، وجود دارد. هنوز خبری در مورد انتقال وجود ندارد و نهضت گفتار درمانی ادامه خواهد داشت. جالب اینجاست که همان شخصی که فکر می کند خریداران 2 شرکت خودروسازی بازنده دیوانه هستند، به دلیل اینکه این دو شرکت سهامی هستند، از بورس قیمت بالاتری می خواهد. گرانبها و طلایی من دارم!

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید