تولد یک ماشین ایرانی روسی در سن پترزبورگ

ایران و روسیه باید در تولید خودروهای مشترک همکاری کنند. البته هنوز جزئیات این موضوع نهایی نشده است، اما بر اساس مذاکرات اخیر مقامات ایرانی و روسیه، تولید خودروی مشترک در ایران پیگرد قانونی خواهد داشت.

پس از آن که علیرضا پیمانپاک رئیس سازمان توسعه تجارت برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین المللی اقتصاد عازم سن پترزبورگ شد، همکاری های خودرویی ایران و روسیه مورد بحث جدی قرار گرفت.

آنتون آناتولیویچ کوبیاکوف معاون رئیس جمهور روسیه در نشست های تخصصی با مقامات اقتصادی و تصمیم گیران روسیه گفت که صنعت خودروسازی روسیه آماده همکاری با ایران است.

حضور هیئت ایرانی در بیست و پنجمین مجمع بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ نیز بازتاب گسترده ای در رسانه های روسیه داشت. آنها در رسانه های خود به نقل از رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کردند که ایران نه تنها در زمینه خودروسازی، بلکه در تولید قطعات نیز از کیفیت کافی برخوردار است و می تواند همکاری خوبی با روسیه داشته باشد.

طرف روسی نیز از این موضوع استقبال می کند و این تیتر بسیاری از رسانه های روسی بوده است. به همین دلیل یکی از رسانه های روسی عنوان می کند که «روسیه برای قطعات یدکی با ایران در تماس است».

دنیس مانتوروف، رئیس وزارت صنعت و تجارت روسیه گفت: روسیه علاقه مند به توسعه همکاری با ایران در صنعت قطعات خودرو است.

وی گفت: امروز در کشور حدود یک میلیون خودرو با کیفیت نسبتاً بالا تولید می شود، بنابراین در صنعت قطعه سازی خودرو، روسیه علاقه مند به همکاری با ایران است. ایران به روی، آلومینیوم، سرب و فولاد نیاز دارد و در مقابل می تواند قطعات خودرو و توربین های گازی را تامین کند.

  هشدار چین به تایوان

چین در روسیه باقی ماند

اکثر خودروسازان اروپایی و آمریکایی پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین صادرات خودرو به نمایندگی های روسیه را متوقف کردند. روسیه همچنین مجبور به توقف رسمی تولید آئودی، اشکودا، فولکس واگن، ولوو، بیم و مرسدس بنز، جنرال موتورز-کادیلاک و شورولت، پژو، سیتروئن و اوپل شده است. واردات خودروهای پریمیوم به ارزش بیش از 50 هزار یورو از تحریم ها نیز ممنوع است.

پورشه، جگوار، لندرور، لامبورگینی، فراری، بنتلی، رولزرویس نیز ممنوع شدند. سازندگان ژاپنی همچنین از عرضه تویوتا، سوزوکی، هوندا و مزدا خبر داده اند. این امر باعث شد تا بازار خودرو روسیه مانند ایران در سال 1997 با آغاز شدیدترین تحریم ها علیه صنعت خودروسازی، تولید خودروسازان داخلی 50 درصد کاهش یابد.

رسانه‌های روسی گزارش دادند: چینی‌ها «وفادارترین» کشور به مصرف‌کنندگان روسی بوده‌اند که تلاش می‌کنند با وجود مشکلات لجستیکی به تولید خودرو ادامه دهند.

کاهش فروش خودرو در روسیه

در همین حال، انجمن تجارت اروپا اعلام کرد که فروش خودروها و وانت های جدید در روسیه در ماه می 83.5 درصد کاهش یافته است. در مجموع 318.1 هزار خودروی جدید در پنج ماهه اول سال 2022 در روسیه فروخته شده است که 53 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. طبق گزارش انجمن تجارت اروپا، در سال 2022 فروش خودروهای جدید در روسیه می تواند با 50 درصد کاهش به 800000 دستگاه برسد که بزرگترین کاهش در بازار خودرو روسیه خواهد بود. با این حال، دیگر منابع خبری روسیه اعلام کردند که فروش خودرو در این کشور بیش از 80 درصد کاهش یافته است و بسیاری از روس‌ها توانایی خرید خودرو را ندارند.

  جلوگیری از تردد بدون تست منفی در مرزهای کشور

آنچه اکنون در روسیه به تیتر خبرها تبدیل شده است، آنچه مردم ایران از سال 1997 تجربه کرده اند است. امسال تولید خودرو بیش از 50 درصد کاهش یافت و قیمت خودرو در بازار هر روز افزایش یافت. در مدت کوتاهی پراید که با قیمت 34 میلیون تن خرید و فروش شد به 100 میلیون تن رسید.

دولت روسیه تصمیم گرفته است در زمینه تولید خودرو و قطعات خودرو با ایران همکاری کند تا از نوسانات بیشتر قیمت ها و عرضه جلوگیری کند. اگر دولت قبل با کشوری مثل روسیه همین کار را می کرد، الان صنعت خودروی ایران در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، بهتر بود.

سازندگان داخلی قطعات آماده همکاری هستند

محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو درباره همکاری مشترک با روسیه در صنعت خودرو و قطعه سازی به ایران گفت: ایران و روسیه می توانند شرکای بسیار خوبی در هر دو حوزه صنعت خودرو و قطعات خودرو باشند. بنابراین خودروسازان داخلی باید از این فرصت استفاده کنند و با همکاری یکدیگر خودروهای جدید و به روز تولید کنند.

نجفی منس با بیان اینکه صنعت قطعه سازی رشد بسیار خوبی داشته است، گفت: در گذشته قبل از تحریم ها خودروسازان داخلی برای رنو و پژو قطعات تولید می کردند، بنابراین می توانیم روند گذشته را ادامه دهیم.

همکاری سه جانبه در تولید خودرو

حسین احمدی یکی از فعالان حوزه خودرو به ایران گفت: برندهای بین المللی سالهاست در روسیه حضور دارند، بنابراین صنعت خودروسازی روسیه پیشرفت خوبی داشته است، همکاری با روسیه در صنعت خودرو و تولید قطعات برای ایران بسیار مفید است.

  «بلوک انتقال مداری سامان» با موفقیت به فضا پرتاب شد

وی ادامه داد: اگر خودروسازان ایران و روسیه دور هم جمع شوند و از توان یکدیگر استفاده کنند، می توانند به اتفاقات خوبی برسند و حتی در این زمینه می توانیم با چین همکاری کنیم. اگر همکاری های سه جانبه ایجاد شود، می توانیم کارهای زیادی برای صنعت خودرو انجام دهیم. ایران قابل اعتماد بود».

صنعت خودرو گفت: متأسفانه صنعت خودروی ایران هرگز نتوانسته از این موقعیت استفاده کند، زمانی که ما با رنو و پژو کار می کردیم، انتقال تکنولوژی ضعیف بود و بعد از رفتن آنها نتوانستیم خودمان به خودروسازی ادامه دهیم. . کارشناس.

وی افزود: صنعت خودروی ایران باید نگاه گسترده تری به همکاری های مشترک داشته باشد و شرایط بی تفاوتی را پشت سر نگذارد، اگر دوباره فرصت ها را بسوزاند، جایی برای جبران نیست. احمدی گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم نگاه واقع بینانه ای به صنعت خودرو دارد و این از آزادسازی واردات خودرو مشخص است، بنابراین در این دولت همکاری مشترک خودروسازان با سایر شرکت های خودروسازی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

سفارت ایران در سال های گذشته مجوز صادرات محصولات سمند به بازار روسیه را دریافت کرد و به همین دلیل از سال 1386 تا 1388 حدود 12 هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر شد. اما در سال 2009 صادرات سمند به دلیل استانداردهای خودروهای روسی و عدم انطباق با خودروهای تولید داخل و وارداتی توسط روسیه متوقف شد.

منبع: ایران

دیدگاهتان را بنویسید