حمایت شهید رجایی از سه برابر شدن قیمت بنزین

8318 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، گرانی بنزین از آن دسته مسائلی است که سال هاست در کشور ما وجود دارد و به نظر می رسد هرگز نمی خواهد به صورت اساسی حل شود. به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، اگر بخواهیم در توزیع عادلانه بنزین بین مردم موفق باشیم و در عین حال از قاچاق میلیون ها لیتر بنزین جلوگیری کنیم، تنها راه افزایش قیمت بنزین به فوب خلیج فارس است. .

متأسفانه شاهدیم که عده ای از سر ناآگاهی و عده ای با نیت خاصی سعی در انحراف افکار عمومی و مانع از این سیاست مهم و حیاتی با محکوم کردن لیبرال ها و نئولیبرال ها به عنوان حامیان قیمت سوخت دارند. البته تا الان هم موفق بوده اند.

شاید خیلی ها ندانند یا فراموش نکرده باشند که یکی از مدافعان بزرگ گرانی بنزین در اوایل انقلاب شهید بزرگوار محمدعلی رجایی بود. سابقه گرانی بنزین در آن سال ها به شرح زیر است:

با گران شدن بنزین، بحث داغی در مجلس جریان دارد. فضل الله صلواتی نماینده مجلس اول مجلس شورای اسلامی که از نیروهای ملی مذهبی بود از شهید رجایی نخست وزیر وقت پرسید: «آقای نخست وزیر! با توجه به شرایط استثنایی کشور، دلیل افزایش نامحدود قیمت بنزین چه بود؟ آیا برای بهبود وضعیت ترافیک تهران بود؟ آیا آنها می خواستند از خودروهای شخصی کمتری استفاده کنند؟ (کدام سهمیه کافی بود) آیا می خواستند بودجه کشور را که به دلیل ضررهای جنگ پرداخت نمی شود، افزایش دهند. با توجه به اینکه خودرو نقش اصلی را در همه تشکل ها و برنامه های مردمی دارد، شهر تهران در این تصمیم مد نظر بوده یا کل ایران؟ حتی روستاها؟ قیمت بلیط ها سر به فلک می کشد. حتی تاکسی های همونجا که ایستادی (یک ربع تو خیابون بودی) یه تومنی رفتی ببین الان چقدر ازت میگیرن. یک جعبه کتاب که ده جلدی به شهرستان می فرستید، با اینکه با ماشین های دیزلی ارسال می شود، سه برابر شده است. عدس، نخود، ماش، لوبیا به دلیل اینکه غذای فقرا است گران شده وگرنه برای پولدارها که سه گوجه، دو گوجه و ده گوجه برایشان مشکلی ندارد، به دلیل این بالا بودن تعرفه ها سر به فلک می کشد. قیمت در مورد آن چه فکر کردید؟ آیا مجلس باید از تصمیم شما برای سه برابر کردن بنزین مطلع می شد یا خیر؟ …»

  جادوی 20 سال مذاکره شکسته شد. قرارداد راه آهن ایران و عراق امضا شد/ عملیات راه آهن شلمچه - بصره از ماه آینده آغاز می شود

شهید رجایی پاسخ مفصلی به فضل الله صلواتی داد که وی در بخشی از پاسخ گفت: «…بنزین را گران نکرده ایم. گفتیم قیمت بنزین را خریدار باید پرداخت کند. یعنی قیمتی که اکنون خریدار برای قیمت بنزین می پردازد (لیتر 30 ریال) قیمتی است که برای کشور تمام می شود. قبلا 10 ریال بود. چرا به اصطلاح 20 ریال یارانه دادند؟ این یارانه را به شرطی می پذیریم که این 20 ریال را به همه ساکنان کشور بدهند، هر لیتر روغن را 2.5 ریال می پذیریم چون در کشور مصرف عمومی دارد. بنابراین اگر به ازای هر لیتر نفت چیزی حدود 16 ریال یارانه بدهیم، این مقدار را به یک دهقانی می دهیم، در خیابان مطهری نشین می دهیم و به جنوب شهر می دهیم. از آنجایی که همه مردم کشور تقریباً یکسان از این محصول استفاده می کنند، بنابراین این یارانه توزیع عادلانه ای بین مردم در کشور است. اما در مورد بنزین اینطور نیست، پنجاه درصد مردم ما که در روستا زندگی می کنند، اصلا ماشینی ندارند که بنزین مصرف کنند. “کسانی که در شهر زندگی می کنند 100% ماشین ندارند، تعداد نسبتا کمی ماشین نیز دارند…”

شهید رجایی ادامه می دهد: «… آن افرادی که در شهر هستند، اگر ضعیف باشند و از امکانات عمومی استفاده کنند، این برای آنها هم تغییری نکرده است. یعنی هر لیتری 10 ریال که تاکسیران ها برای بنزین می دادند، باز هم همان لیتری 10 ریال را می دهند. وسایل نقلیه عمومی آنها (در صورت استفاده از بنزین) هر لیتر 10 ریال است. قیمت گازوئیل نیز تغییری نکرده است. پس می گوییم اقلیتی در کشور هستند که از خودروی شخصی استفاده می کنند. بنزین که لیتری 30 ریال است، 10 ریال است. این 20 ریال را از بیت المال گرفتند و از این به بعد نمی گیرند. تصمیم بر این است که مجددا این گروه یارانه قابل توجهی از بیت المال دریافت نکنند. راه حل این است که به آنجا برویم، ببینیم چه قانونی را می توان وضع کرد و از آن قانون برای جلوگیری از افزایش تصاعدی قیمت ها استفاده کرد.»

  مکاتبه با رئیس جمهور در مورد افزایش حقوق بازنشستگی

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید