حنا در واردات خودرو مخالف صادرات رنگ نیست/ عراقی ها دیگر خودروی ایرانی نمی خرند

13086 خبر اولیه

طبق سرمقاله چند ماه پیش، پس از ماه‌ها کشمکش، سرانجام اعلام شد که شورا حسب مورد با طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعات و خدمات رانندگی موافقت کرده است.

واردات خودرو به شرط صادرات خودرو انتقادات جدی را برانگیخته است به طوری که جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مروداش، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون کشور و شوراهای مجلس در توییتی نوشت:

شرطی کردن واردات خودروهای زباله توسط نصاب های داخلی (خودروهای با تکنولوژی 30 سال پیش) فقط یک شوخی مضحک است، لطفا به وجدان مردم احترام بگذارید.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز با انتقاد از این شرایط عجیب گفت: نکته مهم در این زمینه این است که در عمل واردات خودرو در مقابل صادرات خودرو امکان پذیر نیست و نوعی انحصار است.

وی با بیان اینکه خودرو باید وارد شود و هیچ مخالفی ندارد، افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد بازار خودرو در انحصار دو خودروساز بزرگ کشور است و بزرگترین خودروسازان کشور شریک تجاری هستند. با این خودروسازان، تا صادرات نیز در انحصار این بخش باشد. یعنی هم واردات و هم صادرات انحصاری می شود.

اکنون عراق به عنوان یکی از واردکنندگان خودروهای ایرانی می گوید کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی دیگر برای مردم عراق جذابیتی ندارد و کسانی که قصد خرید خودرو دارند به راحتی می توانند خودروهای بهتری داشته باشند. یکی از فعالان بازار خودرو در نجف گفت: تنها نکته مثبت حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق قیمت پایین و مصرف سوخت پایین آنهاست که البته با ورود خودروهای کم مصرف خارجی به شدت کاهش یافته است. . در حال حاضر بیشتر خودروهای ایرانی موجود در بازار عراق خودروهای فرسوده با قیمتی بین 4 تا 7 هزار دلار هستند. به عنوان مثال خودروهای پراید و پژو 405 کارکرده به ترتیب بین 4 تا 6 هزار دلار به فروش می‌رسند.» برخلاف تصور رایج در ایران مبنی بر صادرات خودروهای باکیفیت به عراق، اکثر خودروهایی که وارد بازار می‌شوند کیفیت پایین‌تری نسبت به خودروهای مشابه دارند. مدل های بازار ایران با وجود این کیفیت پایین، قیمت برخی از خودروهای ایرانی گاهی به 12 هزار دلار هم می رسید.

  فروش کم رکورد لوکس، ماشین با 100 سال گارانتی!

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید