خبر بدی برای صنعت خودروسازی کشور نیست!

13865 خبر اولیه

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به تحریریه گفت: موضوع خصوصی سازی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: انتقال مالکیت موضوعی است که بیش از چهار دهه است که دولت ها روی آن مانور داده اند. این امر مانع از انتقال سهم دولتی به بخش خصوصی واقعی شد و در نتیجه راه را برای دولت در صنعت هموار کرد.

محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی به تشریح مدل های مختلف واگذاری پرداخت و گفت: چندین مدل قابل انتقال به صنایع مختلف دولتی به ویژه خودروسازی است. انتقال مالکیت یا فروش دارایی و مهمتر از آن انتقال مدیریت. مهم این است که ملک را نفروخت. اگر دولت نگران است که بخش خصوصی ظرفیت مدیریت صنعت خودرو را ندارد و از چالش‌های فروش در آینده می‌ترسد، می‌تواند از روش‌های فروش دیگری که در سراسر جهان تجربه شده است استفاده کند.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال دو تیم به پرسپولیس و استقلال و شباهت این دو تیم به انتقال دولت به صنعت خودروسازی، گفت: یکی از مهمترین عوامل ماست. انتقادات به دولت سیزدهم است در واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس دولت راه را اشتباه می رود چرا که با واگذاری 10 درصد از سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس قطعا این تیم ها تغییر نخواهند کرد و نمی توانند انتظار می رود که با واگذاری 10 درصد مالکیت مردم، شاهدان ناپدید شوند.در هنگام انتخاب مربی و هیئت مدیره به سراغ هرگونه استخدام، تسویه حساب و تضاد منافع بروید.

  73 درصد از شریان های کرونری در ایالات متحده آمیکرون دارند

محسن زنگنه در این خصوص تصریح کرد: مشکل استقلال و پرسپولیس مدیریت دولت است نه اینکه 10 درصد سهام این باشگاه ها به مردم واگذار شود و دولت همچنان مالک این باشگاه ها باشد. این امر در مورد صنعت خودرو نیز صدق می کند، زیرا این انتقال به معنای انتقال مالکیت نیست، بلکه مهمتر از آن – مشارکت مردم در مدیریت این مجموعه ها است.

محسن زنگنه درباره دلیل عدم تمایل دولت به واگذاری تمامی شرکت های خودروسازی گفت: بدون شک به یک معنا شاهد تضاد منافع دولت بر عدم واگذاری هستیم چرا که ایران خودرو ابزار قدرت دولتی است. بسیاری از شرکت های دولتی در مکان هایی برای اعمال قدرت و مدیریت کارکنان این وزارتخانه قرار گرفته اند.

وی در ادامه در این خصوص توضیح داد و گفت: چرا پیوستن به وزارت رفاه اجتماعی اینقدر جذاب است و همیشه این بحث وجود دارد که چه کسی وزیر کار و تعاون می شود؟ زیرا در این وزارتخانه شرکت های زیادی وجود دارند که در واقع ابزار قدرت وزیر هستند وگرنه مسائل و حواشی مختلف این وزارتخانه به قدری زیاد است که هیچکس تمایلی به نشستن روی صندلی وزارتخانه ندارد. اما شرکت هایی که امکان جذب افراد را برای افرادی که می خواهند در آنجا حضور داشته باشند، با این توضیح مشخص شد که ایران خودرو و سایپا نیز ابزار قدرت دولت هستند.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و لوایح مجلس در ادامه این بحث گفت: دولت ها قبل از پیروزی در انتخابات شعار خصوصی سازی می دهند اما وقتی وارد عرصه می شوند به ویژه در حوزه وزارتخانه ها که مسئولیت اصلی آنهاست. می خواهند از قدرت خود استفاده کنند، بنابراین در حالی که 90 درصد سهام یک شرکت دولتی فروخته شده است، دولت بدون در نظر گرفتن شاخص های تخصصی و کارآفرینی، مجدداً مدیرعامل خود را انتخاب می کند. این چالش ها در صنعت خودروسازی کشور حادتر است، که به طور جدی عزم دولت را برای خصوصی سازی واقعی این بخش با مشکل مواجه کرده است.

  خودروسازان؛ نام رایج در بین ابربدهکاران!

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید