خرید آنلاین در ماه اکتبر 38 درصد افزایش یافته است

گروه اقتصادی – رجانیوز: بر اساس مشاهدات و برآوردهای اتاق بازرگانی تهران در 7 ماهه امسال حدود 634 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد افزایش داشته است.

من گزارش میدم رجانیوز به گزارش روزنامه ایران، پیش از این گفته می شد که با فیلتر شدن برخی اپلیکیشن ها مانند اینستاگرام و واتس اپ، تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی در ایران به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، اما آمارهای رسمی نشان می دهد که عمده خرید اینترنتی در ایران از پلتفرم های داخلی

در همین حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تجارت الکترونیک در کشور یک میلیون و 300 هزار میلیارد تومان (همت) است که رقم بسیار کلیدی و حیاتی است زیرا نشان می دهد اقتصاد ایران رو به رشد است و سنت در حال دور شدن از اقتصاد است. یا به عبارتی سبک خرید مردم در حال تغییر است.

اما این تغییرات نه به دلیل حضور پلتفرم های خارجی مانند اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام، بلکه به این دلیل رخ داد که پلتفرم های داخلی تمایل و جذابیت خرید آنلاین را در بین مردم به ارمغان آوردند.

طبق آمار 97 درصد تجارت الکترونیک در کشور بر روی پلتفرم و سیستم های داخلی انجام می شود. محمدحسن مرتضوی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی مردم به «ایران» گفت: در سال های اخیر با توسعه بسترهای داخلی و خارجی، خرید اینترنتی ایرانیان افزایش یافته است.

البته با فیلتر شدن پلتفرم های اینستاگرام و واتس اپ، حجم خریدهای آنلاین کاهش پیدا کرد، اما این کاهش چندان محسوس نیست.

وی ادامه داد: بسترهای محلی مدت هاست که فعالیت می کنند و با توجه به وجود نماد اعتماد الکترونیکی و شاپرک، اعتماد به خرید اینترنتی افزایش یافته است. این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: مدت هاست که برای خرید و فروش آنلاین از بسترهای خارجی مستقل بوده ایم و بیش از 90 درصد تجارت الکترونیک در بسترهای داخلی انجام می شود.

  اختصاص 3 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

وی گفت: معتقدم افرادی که کسب و کار خود را فقط روی پلتفرم های خارجی قرار می دهند اشتباه کرده اند. این افراد در صورت استفاده از پلتفرم های داخلی می توانند فروش خود را بیشتر افزایش دهند. باید پذیرفت که بسیاری از افراد بسترهای خارجی و واریز پول به صورت کارت به کارت را ریسک می دانند و سراغ آن نمی روند اما در بسترهای قانونی و داخلی اعتماد بسیار بیشتر است چرا که می داند در صورت از مشکلات، آنها می توانند ردیابی قانونی آسان.

این عضو اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: در نیمه دوم سال جاری حجم فروش اینترنتی افزایش می یابد چرا که برخی افراد به دلیل اختلالات اخیر ترجیح می دهند از بسترهای داخلی خرید کنند.

وی گفت: به افرادی که در گذشته در پلتفرم های اینستاگرام و واتس اپ کالا فروخته اند توصیه می کنم به پلتفرم های داخلی مراجعه کنند تا دوباره کسب و کارشان رونق بگیرد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه 80 درصد کسب و کارها از شبکه های اجتماعی برای فروش کالاهای خود استفاده می کنند، تصریح کرد: به دلیل اینکه دولت قبل در ایجاد اشتغال و مهار تورم موفق نبود و نتوانست برای اقشار مختلف جامعه، برخی از مردم و مردم شغل ایجاد کند. که باهوش بودند وارد تجارت اینترنتی شدند و با گرفتن مجوزهای قانونی سعی در ادامه فروش آنلاین داشتند. بنابراین با گذشت زمان این نوع کسب و کار جای خود را در بین مردم باز کرد.

وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها خرید و فروش اینترنتی جایگاهی دارد و در ایران نیز شاهد بلوغ اینترنت و تجارت آنلاین هستیم. این در حالی است که بررسی های اتاق بازرگانی تهران از وضعیت خرید اینترنتی در مهرماه امسال نشان می دهد که حدود 96 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی در این ماه انجام شده که 13.6 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

  دیپلماسی انرژی آمریکا در حیاط خلوت / امضای هشت توافقنامه و تفاهم نامه در ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه

خرید اینترنتی در مهرماه نسبت به ماه قبل (شهریور) 4 درصد کاهش داشته اما در عین حال نسبت به مهر سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است. بر اساس بررسی های انجام شده، سهم استان تهران از کل خرید اینترنتی کشور طی هفت ماهه امسال 89 درصد است.

همچنین برآوردهای اتاق بازرگانی تهران حاکی از آن است که روند نزولی کلی تمامی تراکنش‌های خرید (پایانه فروشگاه اینترنتی سیار) از مرداد ماه 1398 آغاز شده است و همین تجربه را در خریدهای اینترنتی با نوسان کمتر داریم.

fwadz 170002832 خبر اولیه

کاهش کلی در معاملات خرید واقعی به 25.6 درصد در ماه سپتامبر شتاب گرفت و نرخ کاهش در اکتبر به حدود 21 درصد کاهش یافت. همچنین خرید واقعی اینترنتی در شهریور 23.3 درصد کاهش داشت که در مهرماه شاهد تداوم رشد منفی با رقم 7.2 درصد هستیم.

وزارت امنیت کشور اعلام کرد که حجم کل تجارت الکترونیک در کشور بسیار زیاد است و نقش آن در زنجیره تامین کالا و خدمات در کشور بسیار مهم است. بنابراین، این نشان می دهد که فضای مجازی مهم است. بر این اساس نقش فضای مجازی در روش های مختلف کسب و کار غیر قابل انکار است.

در برخی از کشورها کل فرآیندی که شامل پرداخت و پیگیری تحویل کالا می شود در شبکه اجتماعی قابل انجام است، اما در کشور ما این فرآیندها معمولا در سایر پلتفرم های محلی انجام می شود و اکنون در کشوری که مردم در آن بسترهای بسیار خوبی داریم. با خیال راحت این کار را انجام می دهند و بر روند ارسال کالا نظارت می کنند و فرصت تبلیغ دارند.

  زلنسکی قصد حمله به ایران را دارد!

این در حالی است که اخیرا علیرضا شهمیرزایی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد قابل قبول ایران در حوزه تجارت الکترونیک گفت: اصولاً شروع فعالیت تجاری نیاز به مجوزهای سنگین ندارد و در این راستا داریم. این محصول بدون ستاره را برای تسهیل تجارت ایجاد کردیم. در 6 ماهه امسال بیش از 25000 قلم کالا ثبت شده و تا 120 درصد رشد امضای دیجیتال داریم.

علاوه بر این، عنصر اعتماد یکی از اساسی ترین ارکان رشد تجارت الکترونیک است که از طریق آن مشتریان می توانند به خرید آنلاین اعتماد کنند. بنابراین، از آنجایی که اعتماد یک اصطلاح نسبی است، آن را به شکل بدون ستاره به پنج ستاره نشان می دهیم.

برش دادن

1- سهم استان تهران از کل خرید اینترنتی کشور در هفت ماهه امسال 89 درصد است.

2- توصیه می شود افرادی که در گذشته در پلتفرم های اینستاگرام و واتس اپ کالا فروخته اند به پلتفرم های محلی مراجعه کنند تا کسب و کارشان دوباره رونق بگیرد.

3- در نیمه دوم سال جاری حجم فروش اینترنتی افزایش می یابد چرا که برخی از افراد به دلیل اختلالات اخیر ترجیح می دهند از بسترهای داخلی خرید آنلاین کنند.

4- مدت زیادی است که برای خرید و فروش آنلاین به پلتفرم های خارجی وابسته نیستیم و بیش از 90 درصد تجارت الکترونیک در بسترهای داخلی انجام می شود.

5- تجارت الکترونیک در کشور هزار و 300 هزار میلیارد تومان است که نشان از رشد اقتصاد ایران دارد.

دیدگاهتان را بنویسید