خط اول برخورد با تحریم ها

اولین خط کشتیرانی ایران در دریای خزر با حضور وزرای وقت راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، جهاد سازندگی و برخی مقامات محلی در مرداد ماه 1368 راه اندازی شد.

با راه اندازی این خط کشتیرانی در آب های دریای خزر، قدرت صادرات و واردات کالا از طریق این آبراه مهم افزایش چشمگیری یافت. با آغاز به کار این خط، جمهوری اسلامی ایران مبادی ورودی خود را گسترش داد و با این خط مسیر صادرات به اروپا حدود چهار هزار کیلومتر کوتاه شد. همچنین فعال شدن این خط تاثیر بسزایی در ترانزیت کالا داشت. در این مقاله برخی از مهمترین دستاوردهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در دهه های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را می خوانید.

خط دوم دفاعی کشور در هشت سال دفاع مقدس

نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی دریایی کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس به قدری مهم، اساسی و تأثیرگذار بود که عنوان خط دوم دفاعی کشور را به خود اختصاص داد. در سالهای اعزام مستمر ناوها (1360 تا 1967) به موازات توسعه فعالیتها، تلاش شد تا با حضور در دفاع از کشور، وظایف مربوط به اهداف جمهوری ایران را به انجام رساند. کالاها و شرکت در کار دریایی در کنار. حمل و نقل بیش از 67 میلیون تن کالا توسط ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فعال نگه داشتن بندر امام خمینی (ره) در شرایط بسیار خطرناک نظامی منطقه و کمک به دولت در صرفه جویی در هزینه ها در شرایط جنگ از جمله کارکردهای دومین کشتی کشور است. خط دفاعی در برابر دشمن استکبار جهانی از هر جهت کمک کرد.

اولین خط دفاعی کشور در برابر تحریم ها

در نتیجه تحریم های بین المللی، ناوگان بزرگ و قابل اعتماد نیروی دریایی جمهوری اسلامی در صدر فهرست تحریم های دشمن قرار داشت و هست. به نظر می رسد دشمن به خوبی از اهمیت و جایگاه حیاتی این سرمایه استراتژیک ایران آگاه است. نیروی دریایی ارتش در سخت ترین شرایط و فشارهای بین المللی به عنوان خط اول دفاعی کشور نقش راهبردی و راهبردی خود را ایفا می کند و با تلاش و کوشش کارکنان فعال خود در بخش های خشکی و دریایی هرگز اجازه ساخت کشور را نداده است. بخش ها با کمبود مواجه شوند. علاوه بر این، کالاهای اساسی که مایحتاج اولیه معیشت مردم است، تحت سنگین ترین فشار تحریم ها به موقع به بنادر کشور رسید. باید اذعان داشت که هم در دوران تحریم و هم در مذاکرات قبلی و فعلی برای اثبات حقوق ایران، نیروی دریایی ارتش به عنوان ابزار راهبردی و مقاومتی در برابر فشارهای دشمنان در اختیار مذاکره کنندگان ایرانی بود و به افزایش توان آنها کمک کرد. قدرت چانه زنی.

  قیمت خودروهای خارجی هشت برابر قیمت واقعی آن است

خودکفایی در زمینه آموزش دریانوردان

در حال حاضر از تامین نیروی انسانی گرفته تا تعمیرات دوره ای و جاده ای، بیمه، کلاس و سوخت کشتی گاهی تا 100 درصد توسط کشور تامین می شود. در حال حاضر بیش از 83 درصد نیاز ناوگان در داخل کشور تامین می شود که در صنعت کشتیرانی جهانی بی نظیر است. برخی از 17 درصد باقی مانده مربوط به کشتی های ناوگانی است که به بنادر داخلی نمی روند. ماهیت صنعت کشتیرانی بین المللی است، به همین دلیل اکثر نیازهای شرکت ها در عرصه بین المللی تامین می شود، اما گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش و تعهدات ملی خود، نیازهای ناوگان را به عنوان تامین می کند. تا حد امکان در داخل کشور گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ این استراتژی 330 میلیون دلار ارز وارد اقتصاد کشور کرده و از خروج آن از کشور جلوگیری کرده است. همچنین بیش از 98 درصد کارکنان این شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی هستند.

شاخص جهانی در حوزه حمل و نقل کانتینری رتبه بندی شده است

بر اساس رتبه بندی منتشر شده در سال گذشته، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شش دهم درصد ظرفیت حمل کانتینری جهان و ظرفیت حمل 15004 TEU در بین 100 شرکت دیگر در رتبه چهاردهم قرار گرفت. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در گزارشی از وضعیت صنعت حمل و نقل دریایی جهانی، تعداد کل کشتی های تجاری شامل تانکرهای نفتی، کشتی های کانتینری و کشتی های فله بر را در پایان سال 2021، 99800 کشتی اعلام کرد. ظرفیت این کشتی ها 2 میلیارد و 134 میلیون و 640 هزار تن برآورد شده است که نسبت به سال قبل 3 درصد افزایش داشته است. ظرفیت حمل ناوگان کشتیرانی جهان در سال گذشته 2 میلیارد و 71 میلیون و 638 هزار تن برآورد شده بود.

  چگونه شوهرت را بکشی

افزایش قابل توجه ظرفیت ناوگان دریایی تجاری ایران

آنکتاد در گزارش خود تعداد کل کشتی های ایرانی در سال 2021 را 254 فروند اعلام کرد و در سال 2021، 8 فروند کشتی جدید به ناوگان دریایی تجاری ایران اضافه شد. در سال گذشته تعداد کشتی های ایرانی 246 فروند اعلام شده بود که به این ترتیب ظرفیت حمل ناوگان کشتیرانی ایران در سال 2021 با 5.5 درصد افزایش به 19 میلیون و 251 هزار تن رسید. ظرفیت حمل کشتی های ایرانی در سال 2020 بالغ بر 18 میلیون و 245 هزار تن برآورد شده است.

بومی سازی و خودکفایی در کشتی سازی

سال گذشته یک شرکت دانش بنیان توانست فرآیند طراحی کشتی را بومی سازی کند. تاکنون در این حوزه به دو غول کشتی سازی جهان یعنی کره جنوبی و آلمان وابسته بودیم اما اکنون از این وابستگی خارج شده ایم. پیش از آن محققان کشورمان در کشتی سازی به خودکفایی رسیده اند و بیش از 800 قطعه کشتی و تولید کشتی های غول پیکر جانمایی شده است. اکنون که قطعات ساخته شده است، به ساخت و طراحی کشتی می رسیم. تا سال 1400 نزدیک به 200 شناور کوچک و بزرگ، لایروبی، یدک کش و کپسول آتش نشانی، تمامی قطعات آنها توسط شرکت های دانش بنیان و سازندگان داخلی تعمیر و نصب شد. دو سال پیش ایران یک کشتی 113 هزار تنی در بوشهر برای ونزوئلا ساخت.

ناوگان دریایی ایران بزرگتر از 3 عضو گروه 7 است

مقایسه ایران با سایر کشورها نشان می دهد که کشورمان از نظر ظرفیت حمل دریایی در رتبه 22 جهان قرار دارد. رتبه ایران نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. ظرفیت نیروی دریایی ایران حتی از سه کشور صنعتی گروه هفت یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا هم بیشتر است. کشورهایی مانند هلند، عربستان سعودی، برزیل، سوئد، ویتنام، عمان، مالزی، قطر و نیجریه نیز ناوگان کمتری نسبت به ایران دارند. داشتن نیروی دریایی بزرگ و متنوع یکی از نقاط قوت ایران در مقابله با تحریم های آمریکا بوده است و ایران با استفاده از این نیروی دریایی بزرگ توانسته تحریم های اقتصادی علیه خود را تا حد زیادی خنثی کند.

  هدف اصلی سفر به قطر چیست؟

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید