خودروسازان داخلی پر هستند

11659 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، صنعت خودرو و بازار همواره مورد سوال بوده است. از قیمت بالای آن گرفته تا کیفیت بد عرضه و تقاضا که جوابگوی تقاضا نیست و نیز رانت و فساد گاه و بیگاه و البته انحصاری که همیشه وجود داشته، نشان دهنده وضعیت آشفته صنعت و بازار آن است.

مجلس یازدهم با شعار ساماندهی بازار خودرو کار خود را آغاز کرد و سیدابراهیم رئیسی قبل از پیروزی در انتخابات وعده داده بود در صورت تحویل دولت سیزدهم فضای این صنعت و بازار را تغییر خواهد داد اما قیمت ها چندین بار افزایش یافته است. ضعیف بودن تولید به دلیل عدم پاسخگویی خودروسازان و عدم مجوز دولت برای واردات خودرو، نشان می دهد که نه تنها در حال حاضر وضعیت بهتر نشده است، بلکه بسیار بدتر از قبل شده است.

دو روز پیش کلیات طرح واردات خودرو برای صادرات به خودرو، قطعات و خدمات نیروی محرکه در جلسه شورای تطبیق تصویب شد و باید منتظر ماند و دید طلسم شکسته می شود یا نه؟ جلال رشیدی کوچی، سخنگوی مرودشت، گفت: درخواست موضوعی ساده به نام واردات خودرو تا آنقدر پیچیده شود که برای جریان های خاصی رانت ایجاد کند، موضوع جدیدی نیست و اتفاقات کشور کم نشده است.

وی درباره رویداد۲۴ می گوید: به عنوان مثال در حال حاضر ۶۰۰ کامیون دار در شهرستان مروداش برای تامین کامیون های وارداتی متقاضی هستند. یک شرکت باید مسئولیت واردات و شرکت دیگری مسئولیت اسقاط کامیون های فرسوده را بر عهده می گرفت. با این تصمیم، تحویل کامیون با تحویل کامیون اسقاط شده به دولت امکان پذیر است. اکنون واردکننده کامیون ها را وارد کشور کرده است اما رانندگان نمی توانند کامیون را تحویل بگیرند زیرا کامیون اسقاط که باید تحویل می شد و 300 میلیون قیمت داشت توسط یک شرکت خاص به قیمت دو میلیارد یعنی دو برابر به فروش می رسد. قیمت جدید همین کامیون اکنون رویدادهای خودرویی در کشور در راستای چنین تصمیماتی است.

  مراحل نصب داربست و داربست

یکی از اعضای شورا و کمیته امور داخلی کشور افزود: اکنون تصمیم گرفته شده در ازای صادرات خودرو، خودرو وارد شود. با فرض اینکه بازار صادرات برای خودروهایی مثل پراید ما قابل دسترسی نباشد، وقتی نیاز داخلی را تامین نمی کنیم، چه چیزی را می خواهیم صادر کنیم؟ صادرات به معنای مازاد تولید داخلی است. الان پنج میلیون نفر برای تحویل هفت هشت هزار خودرو ثبت نام می کنند. تصمیمات کجا با عقل و منطق مطابقت دارد؟

سخنگوی مرودشت گفت: زمانی سمند را صادر می کردیم که دلار 1000 تن بود و کشورهای خریدار تازه بازارهای خود را باز کرده بودند و خودروهای دیگری وارد نکرده بودند، اما اکنون دیگر آن مکان وجود ندارد. من تصمیمات مسئولان را درک نمی کنم و پاسخ روشنی نمی دهند. فرض کنید روزی وزیر جهاد کشاورزی گفت اگر گندم صادر کنید می توانید گندم وارد کنید. تصمیم اخیر چیزی شبیه به همین مثال عجیب است. خودروسازان دولتی و خصوصی سالانه حدود 600000 تا 700000 خودرو تولید می کنند. همه ما می دانیم که تقاضا در بازار بسیار بیشتر از این است و صف های طولانی مردم این را نشان می دهد. چه کسی مسئول ایجاد تغییر در این خواسته است؟ و در این راستا صادرات خودروهای داخلی چه معنایی می تواند داشته باشد؟

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان فارس یادآور شد: انحصاری که در بازار خودرو ایجاد شد، خودروسازان داخلی را بی ادب و پرپر کرده و هر چه می خواهند انجام دهند. اگر سازمان استاندارد به آنها تذکر بدهد، ناراحت می شوند و گاهی به پلیس حمله می کنند و در عین حال تصمیم مجلس را زیر سوال می برند. این حجم از استکبار برای چیست و چه کسی این فضا را در اختیار آنها قرار داده است؟

  شاهکار بنیاد شهید در بورس ادامه دارد

قطعات وارداتی که توسط خودروسازان خصوصی مونتاژ می شود و سه تا چهار برابر قیمت بازار جهانی به فروش می رسد، نتیجه این رویکرد چیست؟» چرا به این نگرانی پاسخ نمی دهد؟

رشیدی کوچی با اشاره به اینکه بحث تامین ارز در واردات خودرو بهانه است، گفت: اگر فردی خرده فروشی کرده باشد می داند که محور صادرات و واردات بر مبنای نقدی نیست. مثلاً یک تاجر ایرانی پسته صادر می کند و از آنجا غلات وارد می کند. این در حالی است که امروزه افراد زیادی هستند که می خواهند تعداد قابل توجهی خودرو وارد کنند و پول آن را به تومان از ما بگیرند. حالا برو بپرس چرا این افراد اجازه کار ندارند؟

نماینده مرداشچ افزود: به وزیر صمت گفتم اگر واردات خودرو آزاد نشود، سوال استعلام وی را جدی خواهم گرفت. وی در پاسخ به نگرانی من به کمیته صنعت گفت تا پایان اردیبهشت ماه وقت بگذارید. بنابراین، اگر این اتفاق نیفتد، من قاطعانه استیضاح آقای فاطمی امین را ادامه خواهم داد.

وی در پایان با اشاره به نگرانی های دیگر خاطرنشان کرد: وقتی یک سوال ملی مطرح می شود که از اکثریت پرسیده می شود، انتظار می رود همه این اکثریت ها روی کار بیایند. وقتی مردم به من می گویند برای حفظ حقوقمان جیبم را ببند، من هم به رسانه ها می گویم. به نظر می رسد برخی رسانه ها در بحث واردات خودرو در کنار مردم نیستند. در حال حاضر در حال بررسی موضوع هستم و اگر اینطور باشد حتما به مردم اطلاع خواهم داد. من در بحث حمایت از مصرف کننده در فضای مجازی در کنار مردم ایستاده ام و در بحث خودرو نیز همین اراده را دارم، بنابراین امیدوارم همه برای تغییر این فضای ناگوار تلاش کنیم.

  طرح فروش فوق العاده بی ام و در ایران آغاز شد

منبع: رویداد 24

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید