خودروسازان در طوفان زیان انباشته شده اند

10521 خبر اولیه

به گزارش سرمقاله، روزنامه ایران گزارش داد که صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در عملکرد تلفیقی مشترک با شرکت‌های تابعه نتوانسته‌اند کل زیان سالانه خود را کاهش دهند. و به 807 میلیارد تن رسیده اند. همچنین آمارهای منتشر شده از سوی دیگر خودروساز کشور نشان می دهد که علیرغم کاهش چشمگیر 67 درصدی زیان سالانه پارس خودرو، این خودروساز نیز با زیان 7.6 تریلیون تنی مواجه است که مجموع زیان انباشته صنعت خودروسازی است. صنعت بورس.سایر شرکت ها ناچیز هستند) به بیش از 124 هزار و 407 میلیارد تن می رسد. این زیان انباشته بازتاب عملکرد مدیران صنعت در سال های گذشته است که در شرایط نامشخصی به دولت جدید سپرده شد. وضعیت ناپسند بازدهی بورس در حالی است که سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به ترتیب با افزایش درآمدهای عملیاتی 78، 92 و 151 درصدی مواجه شده اند. درآمدهایی که بیشتر آن ها توسط هزینه های عملیاتی باورنکردنی از جمله هزینه های محصول و فروش، دفتر و هزینه های عمومی پوشش داده می شود.

هزینه هایی که با توجه به حاشیه سود عملیاتی برخی از اجزای شرکت و ارائه دهندگان خدمات برای شرکت های بزرگ خودروسازی، غیرمعقول به نظر می رسد و قابل تغییر است.

ولز برای خودروسازان زیان انباشته کرده است

وقتی آمار عملکرد خودروسازان را در کنار کیفیت و خدمات این شرکت ها قرار می دهیم، دوباره خوش بینی ما نسبت به عملکرد آنها کاهش می یابد. این شرکت ها، با وجود محصولات با کیفیت و برخی محصولات حمایت شده بین المللی، نتوانسته اند افکار عمومی جامعه محلی را به عملکرد خود (به طور کلی) جلب کنند. آمارها و نظرسنجی‌های منتشر شده در مجامع و رسانه‌های مختلف طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که عموم مردم از وضعیت توسعه این صنعت در ایران ناراضی هستند و خودروسازان نتوانسته‌اند این جمعیت را بازگردانند.

  مافیای معدن قطعه چهارم اتوبان تهران - شمال را منفجر کردند

فعالیت این شرکت ها گاهی تقلب و دستکاری در بازار تلقی می شود و منجر به بدبینی عمومی نسبت به عملکرد آنها می شود. نگهداری چندین ملک مسکونی و تجاری توسط خودروسازان که در صورت های مالی آنها نیز ذکر شده است، علاوه بر مالکیت سهام شرکت های تابعه که مشکل تضاد منافع و زیان زیاد را نشان می دهد. قیمت مناسب کالاها و خدمات دریافتی از شرکت های مرتبط با شرکت های بزرگ خودروسازی که احتمال فساد در این صنعت را افزایش می دهد. این روند ادامه داشت تا اینکه رهبر معظم انقلاب از وضعیت صنعت خودرو انتقاد کردند و سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور 8 حکم برای تغییر صنعت خودرو صادر کردند، اما به نظر می رسد با همه این تفاسیر صنعت خودرو نتوانست انتظارات را برآورده کند و روند پیشرفت صنعت خودروسازی را برآورده کند. زیان انباشته با هر دوره بیشتر و بیشتر می شود. روندی که مانند چاهی شده که هرگز پر نمی شود.

در ادامه این گزارش به صورت جداگانه عملکرد سالانه سه خودروساز بورسی را بررسی خواهیم کرد.

افزایش 38 درصدی زیان انباشته ایران خودرو با وجود کاهش 10 درصدی زیان خالص

صورت های مالی تلفیقی حسابرسی نشده ایران خودرو نشان می دهد که این شرکت از فروش خدمات و محصولات خود حدود 111.8 میلیارد تن درآمد شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 78 درصد افزایش داشته است. با این وجود، هزینه 114.3 تریلیون تن تولید و 6.440 میلیارد تن فروش، هزینه های اداری و عمومی به همراه 8.6 میلیارد تن هزینه تجهیزات و مبلغ حیرت انگیز 3.580 میلیارد تن سایر هزینه های عملیاتی که بیشتر آنها مربوط به هزینه ها است. جذب نشدن در تولید، تمامی درآمدهای مجتمع ایران خودرو را پوشش داد به طوری که این شرکت در نهایت با 1400 با زیان خالص 16 هزار و 244 میلیارد تنی پرونده را بست.

  نسخه بومی گنبد آهنین را کشف کنید!

بر این اساس زیان شناسایی شده این خودروساز خاص به 539 ریال به ازای هر سهم رسید و کل حقوق مالکیت با افت 112 درصدی به منفی 58 هزار و 333 میلیارد تن رسید.

افزایش ۲۲ درصدی زیان خالص سایپا و ۴۲ درصدی زیان انباشته

صورت های مالی تلفیقی حسابرسی نشده سایپا نشان می دهد که این شرکت خودروسازی در سال 1400 علیرغم شناسایی 49 هزار و 800 میلیارد تن درآمد عملیاتی و رشد 92 درصدی این عنوان نسبت به سال 1399، بیش از 73 درصد افزایش هزینه های تولید و 50 درصد را نشان می دهد. درصد فروش، اداری و سربار که نسبت به سال مالی قبل 22 درصد افزایش نشان می دهد.

با احتساب زیان امسال، مجموع زیان انباشته سایپا به 54 هزار و 670 میلیارد تن رسید که نسبت به دوره قبل 42 درصد رشد داشته است. همچنین با احتساب سرمایه ثبتی این شرکت مجموع حقوق مالکیت سهامداران به منفی 47 هزار میلیارد تن رسیده است که نسبت به سال مالی قبل حدود 2 برابر زیان سهامداران را نشان می دهد.

افزایش 10 درصدی پارس خودرو با وجود کاهش 67 درصدی زیان خالص زیان انباشته شد.

صورت های مالی سومین شرکت فعال در صنعت خودروسازی ایران اگرچه نشان دهنده کاهش چشمگیر روند نزولی این شرکت است، اما در نهایت نمی توان کارنامه خوب و موفقی برای مدیران این گروه به حساب آورد.

بر اساس صورت های مالی تلفیقی حسابرسی نشده، این خودروساز علیرغم افزایش 151 درصدی درآمد عملیاتی، نتوانسته وضعیت هزینه های خود را به نحو مطلوب کاهش دهد تا در سال 1400 با زیان 1360 میلیارد تنی مواجه شود که حدود 67 درصد کمتر از مدت مشابه است. سال گذشته

  تحریم های جدید روسیه علیه کشورهای دشمن

در نتیجه مجموع زیان انباشته این خودروساز نیز حدود 10 درصد افزایش یافت و به 7.63 میلیارد تن رسید.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید