درآمد 10 میلیارد دلاری ایران از ترانزیت کالاهای روسی

ظرفیت ایران در میزان بار عبوری از کشور بیش از 20 میلیون تن است که این میزان محموله 20 میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه دارد.

جواد هدایتی مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار ایران با بیان اینکه حجم ترانزیت جاده ای در سال گذشته به 9 میلیون و 300 هزار تن رسید که نسبت به سال قبل دوبرابر افزایش را نشان می دهد، گفت: جذب 10 میلیون تن را پیش بینی کرد. تن روسیه از کریدور شمال به جنوب خبر داد و گفت: در صورت تحقق این پیش بینی میزان ترانزیت کشور به 20 میلیون تن در سال خواهد رسید.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ترانزیت 20 میلیون تن محموله 20 میلیارد دلاری برای کشور خبر داد. با توجه به پیش بینی افزایش ترانزیت از مسیر شمال به جنوب، تحقق این درآمدهای ارزی برای ایران دور از دسترس نیست.

افزایش ترانزیت به 20 میلیون تن به معنای دو برابر شدن ترانزیت کشور است که شورای عالی حمل و نقل برای تحقق آن برنامه ریزی کرده است. آمار دوماهانه ترانزیت کشور نشان می دهد که ترانزیت در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد رشد داشته است.

افزایش ترانزیت برای 2 ماه امسال

مدیرکل ترانزیت اداره کل راهداری با اشاره به نقش مهم مرزهای بین المللی در افزایش حجم ترانزیت در کشور و جذب بار از کشورهای همسایه گفت: دو مورد اول رشد 50 درصدی ترانزیت را به دست آوردند. ماه های امسال.”

هدایتی گفت: این افزایش در شرایطی است که مرزهای ترکمنستان بسته شده و مسیر اصلی ترکیه به آسیای مرکزی غیرقابل دسترسی است و ترانزیت افغانستان به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کاهش یافته است که معادل 12.3 میلیون تن است.

مدیرکل خدمات ترانزیت اداره کل راهداری گفت: در دو ماهه نخست امسال شاهد افزایش 50 درصدی ترانزیت جاده ای بودیم که بیشتر آن در کریدور شمال به جنوب یعنی کریدور شمال به جنوب رخ داده است. این ترانزیت بیشتر از امارات، عراق، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز است.» با توجه به سفر اخیر مقامات ایرانی به روسیه و در صورت باز شدن این مسیر، پیش بینی می شود امسال 10 میلیون تن محموله روسی جابجا شود. .

  کشف سلطان هودرو! - بررسی های تحریریه رسانه ها

در همین راستا، امین طرف، دبیر کارگروه بهبود و توسعه ترانزیت با اشاره به تاثیر شرایط جنگ روسیه و اوکراین بر فعال شدن کریدور شمال به جنوب، گفت: شمال به جنوب به یک تبدیل شده است. مسیر جایگزین برای کشورهای اوراسیا دسترسی به آبهای آزاد و فراتر از آن. «با توجه به اینکه سایر مسیرها و تقاطع های بین المللی محدود و مسدود هستند، کریدور شمال-جنوب که سال ها پیش توافق شده بود، مورد توجه قرار گرفت.

کل ترانزیت کشور در سال گذشته (جاده ای و ریلی) 11.5 میلیون تن بود. بنابراین با توجه به افزایش 50 درصدی ترانزیت کشور در دو ماهه نخست امسال، به نظر می رسد بخشی از برنامه جذب 10 میلیون تن محموله روسیه محقق شده است. در دو ماهه اول سال 1400 حجم ترانزیت یک میلیون و 230 هزار تن بوده که در دو ماهه نخست امسال به یک میلیون و 860 هزار تن افزایش یافته است.

فعالان حمل و نقل می گویند محدودیت مسیرهای شمالی در افزایش ترانزیت ایران موثر بوده است.

مدیرعامل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به تفاهم‌نامه‌های ایران و روسیه با هدف تقویت خطوط حمل‌ونقلی گفت: این قراردادها برای ترانزیت کالا از مناطق تجاری و صنعتی روسیه در غرب و شرق دریای خزر است. دریا، ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و حمل و نقل به هند و جنوب.

وی گفت: این برنامه هنوز به طور کامل اجرا نشده و برنامه آن بیشتر برای نیمه دوم سال است. مذاکراتی بین بخش دولتی و خصوصی دو کشور در حال انجام است که طی آن چندین کشتی بارهای روسی را در امتداد کریدور شمال-جنوب به ایران به صورت آزمایشی برای شناسایی مشکلات و موانع مسیر و تعیین هزینه مسیر حمل می‌کنند. .

  هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 294 هزار تن است

هدایتی گفت: با افتتاح و راه اندازی کامل مسیر، هماهنگی در سامانه های حمل و نقل و گمرک ایجاد می شود. ما مزایای مسیر کشورهای ذینفع را روشن کرده ایم و تشریفات مرزی و گمرکی را تعریف کرده ایم.

کریدور تجاری فعال می شود

مدیرکل خدمات ترانزیت اداره کل راهداری افزود: کریدور شمال به جنوب در قالب کریدور تجاری است و باید دید بین المللی به آن داشته باشیم. تلاش ما بر این است که کشورهای خارج از این مسیر را به عنوان بخشی از زنجیره تامین و لجستیک در این مسیر فعال نگه داریم تا سرعت ارائه خدمات ترانزیت و لجستیک به صاحبان کالا را افزایش دهیم.

به گفته هدایتی، برنامه ترانزیت ایران تا پایان امسال حداقل 5 و حداکثر 10 میلیون تن بار از روسیه است و در صورت رسیدن به حداکثر این زمان، ترانزیت کشور تا پایان به 20 میلیون تن خواهد رسید. از سال.

وی گفت: هر 100 تن محموله برای 10 نفر شغل مستقیم و حدود 50 شغل غیرمستقیم ایجاد می کند، بنابراین افزایش ترانزیت علاوه بر افزایش درآمد ارزی، مزایای زیادی برای بخش های مختلف اقتصادی خواهد داشت. علاوه بر این، با راه اندازی کریدور شمال-جنوب، ایران در چهارراه مسیرهای تجاری بین المللی قرار گرفته است که هدف اصلی ما از هدایت کریدور شمال-جنوب بین روسیه و ایران است.

مدیرکل خدمات ترانزیت سازمان راهداری افزود: بنادر شمالی ما در دریای خزر ظرفیت جابجایی این حجم بار را دارند اما باید زیرساخت هایی مانند حمل کالا از دریا به ریل و جاده فراهم شود. وی ادامه داد: در بخش راه در حال حاضر روزانه 400 کامیون در این مسیر تردد می کنند که باید به هزار کامیون برسد، از طرفی در بخش راه آهن نیازمند لکوموتیو و نوسازی راه آهن شمال کشور هستیم که از 20 میلیون تن ترانزیت. پیش بینی ها 15 تا 20 درصد برای حمل و نقل ریلی و بقیه برای حمل و نقل جاده ای است.

  تجارت خارجی کشور از 25 میلیارد دلار / تجارت 11 ماهه از 65 میلیارد دلار به 90 میلیارد دلار رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین افزایش ترانزیت از طریق عراق به امارات است، بنابراین وضعیت ترانزیت عراق در حال حاضر برای ما بسیار مهم است و اخبار حاکی از آن است که قوانین ترانزیت از طریق عراق به زودی اعلام می شود. این یک فرصت طلایی است تا بتوانیم مسیر شرق و غرب یعنی سوریه و مدیترانه را بازگشایی کنیم که جایگزین کانال سوئز می شود که مسیری حساس و مهم است و همچنین می تواند جایگزین مسیر ترکیه شود و دسترسی ایران به این مسیر را تسهیل کند. مدیترانه و برخی از کشورهای اروپایی ارتباط مستقیم با بنادر ایتالیا، فرانسه و آلمان.

هدایتی گفت: علاوه بر تجهیز زیرساخت ها برای افزایش ترانزیت، نیازمند حمایت سیاسی از برنامه های حمل و نقل و رشد روابط بین الملل به ویژه روابط با کشورهای همسایه هستیم.

نکات حمل و نقل

سال گذشته حجم ترانزیت 11.5 میلیون تن بوده است.

امسال ترانزیت 20 میلیون تن برآورد شده است که حدود 10 میلیون تن آن مربوط به جذب کالا از روسیه است.

ترانزیت در دو ماهه نخست امسال از 1.2 میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته به 1.8 میلیون تن افزایش یافته است که حدود 50 درصد افزایش داشته است.

با حجم ترانزیت 20 میلیون تنی، درآمد ترانزیت به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید