درخواست خودروسازان؛ قیمت در لبه بازار و عرضه بورس

10634 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، هفته گذشته خودروسازان و قطعه سازان در جلسه شورای عالی امنیت ملی حاضر شدند تا درباره مشکلات خود صحبت کنند و راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط موجود پیشنهاد کنند. بر این اساس دو راهکار ارائه شد، یکی قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار یعنی دیگر ستاد تنظیم بازار قیمت خودرو را تعیین نکند و دیگری فروش خودرو در بورس. .

به جرات می توان گفت بزرگترین ضربه را شورای رقابت در دولت دوازدهم به صنعت خودرو زد. شورایی که اجازه گران شدن خودروها را مانند سایر کالاها و تورم نداد. در شرایطی که تورم در دولت روحانی از مرز 50 درصد گذشت، شورای رقابت به خودروسازان اجازه افزایش قیمت خودروها را نداد و در صورت اصرار و اصرار کارشناسان و وزارت امنیت، با افزایش قیمت خودرو موافقت کردند. 11 درصد. اگر در این زمان قیمت ها ثابت نمی ماند، قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار و حتی کارخانه تا این حد افزایش نمی یافت و خودروسازان متحمل ضرر نمی شدند.

روزنامه دولت نوشت، اما از سال گذشته دولت سیزدهم شورای رقابت را رها کرده و مسئولیت قیمت گذاری خودرو را به سازمان تنظیم مقررات بازار واگذار کرده است.

اما فعالان صنعت خودرو، کارشناسان و باتجربه‌ها در اجتناب از قیمت‌گذاری اجباری می‌گویند قیمت‌گذاری حاشیه بازار بهترین ابزار برای کنترل قیمت‌ها و حذف واسطه‌ها و دلالان است. کارایی حاشیه بازار به حدی است که خودروسازان خودرو را با 5 درصد زیر قیمت بازار به مردم می فروشند. بنابراین هم جنجال خرید فروکش می کند و هم عرضه افزایش می یابد، زیرا نقدینگی خودروسازان افزایش می یابد و زیان انباشته 100 هزار میلیارد تومانی که میراث دولت دوازدهم است کاهش می یابد و بازار خودرو در طول سال کاملا متعادل می شود و نیمی.

  همزمان با سفر پوتین میلیاردها دلار سرمایه روسیه این جنگنده را همراهی می کرد

البته نگرانی هایی در مورد کم کاری خودروسازان وجود دارد. اگر خودروسازان برنامه جدی برای افزایش تولید نداشته باشند و نتوانند تضمین کنند که قیمت خودرو با خروج خودرو از روند قیمت گذاری متعادل می شود، قطعا قیمت گذاری خودرو در لبه بازار به ضرر مردم خواهد بود زیرا قیمت ها دوباره افزایش خواهد یافت

روش قیمت گذاری خود را تغییر دهید

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو نیز در خصوص نشست اخیر خودروسازان و قطعه سازان با شورای عالی امنیت ملی گفت: در جلسه شورای عالی امنیت ملی طبق روال در جلسات قبلی با سایر نهادهای دولتی و مجلس، پیشنهادات صنعت خودرو در خصوص تغییر روش قیمت گذاری ارائه شد.

وی افزود: در این جلسه پیشنهادات شورای هماهنگی صنعت خودرو کشور متشکل از انجمن های قطعه سازان و خودروسازان که بر اساس آن برای جلوگیری از تداوم ضرر و زیان خودروسازان و صنعت خودروسازی پیشنهاد شد. برای ارائه قیمت توسط بازار و همچنین عرضه خودرو در بورس.

محیبی نژاد با اعلام اینکه این دو پیشنهاد راهکاری قانونی برای جلوگیری از ضرر و زیان مستمر صنعت خودرو و قطعه سازان است، افزود: امیدواریم هر چه زودتر این موارد به نتیجه برسد.

بهبود گردش خون و کیفیت اختیاری است

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن پیشرانه و قطعه سازان خودرو تصریح کرد: حضور نماینده صنعت خودرو در ستاد مبارزه با تحریم کشور قطعی شده است. ما معتقدیم که ارتقای تیراژ و کیفیت خودروها نمی تواند به صورت منظم انجام شود و پیش نیازها و الزامات ارتقای کیفیت و بهبود تیراژ وجود داشته باشد تا این امر در صنعت خودرو اتفاق بیفتد.

  دولت کویت رسما استعفا داد

وی افزود: مردم انتظارات بحقی دارند که امیدواریم با استفاده مناسب از پتانسیل خودرو و درستی تصمیمات و سیاست گذاری ها در این حوزه شاهد رضایتمندی مردم باشیم و بالندگی صنعت خودرو در این راستا محقق شود.

محیبی نژاد در خصوص زمان بندی این دو پیشنهاد در شورای عالی امنیت ملی گفت: موضوعات باید با دبیر شورا در میان گذاشته شود و با هماهنگی مجلس و دولت مسیر قانونی طی شود. جلسه بعدی با دبیر شورای عالی امنیت ملی است که امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید