در افزایش تعرفه اینترنت چه باید کرد و چه نباید کرد؟

امام صادق(ع) پژوهشگر هسته سیاست فضای مجازی مرکز توسعه دانشگاه، افزایش تعرفه اینترنت را ضروری اما ناکافی دانست و پیشنهاداتی برای اثربخشی این سیاست ارائه کرد.

به گفته رجانیوس؛ حسین زبنده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اخبار فراوانی که این روزها مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت ثابت و همراه شنیده می شود و گریبان مصرف کنندگان و ارائه دهندگان خدمات را گرفته است، گفت: این خبر در نهایت باعث افزایش تعرفه ها و حذف برخی بسته ها شده است. «اینترنت بدون مشتری تمام شده است. این خبر که با لایحه قانون بودجه و سهم دولتی از درآمد اپراتورها آغاز شد و با محوریت مصوبات سال های 95 و 96 کمیسیون تنظیم مقررات و شکست تابوی افزایش قیمت اینترنت ادامه یافت، خبر جدیدی را رقم زد. مسیر در سال اول دولت سیزدهم.

وی ادامه داد: عده ای این افزایش قیمت را غیرکارشناسی، منفعت طلبانه و به قیمت کوچک شدن توده مردم می دانند و عده ای نیز آن را ضرورتی مسلم برای بخشش مجدد روح برشمرده اپراتورهای ثابت و همراه می دانند. اگرچه در نگاه اول تاییداتی برای هر دو طرف ادعا وجود دارد، اما لازم است موضوع با دقت بیشتری و از منظر نظارتی بازسازی شود تا تحلیل دقیق تری ارائه شود.

زیبانده خاطرنشان کرد: سازمان تنظیم مقررات (به نمایندگی از کمیسیون تنظیم مقررات) نهاد نظارتی ارتباطات کشور است که در سال 1382 با قانون تعهدات و اختیارات وزارت ارتباطات تاسیس شد. هدف از ایجاد این مرجع نظارتی رقابتی شدن بازار خدمات مخابراتی و افزایش کیفیت خدمات ارتباطی در تشکیل و توسعه شرکت های ارتباطی خصوصی بود.

وی ادامه داد: در وظایف و اختیارات این سازمان در کنار سازوکارهای نظارتی مختلف از جمله صدور مجوز، استانداردسازی، نظارت بر کار شرکت های خصوصی و … تعرفه ها مطرح شده و مسئولیت آن به این سازمان محول می شود. ص – کیفیت آنها برای تصویب در کمیسیون در چارچوب قوانین و مقررات «به عهده این سازمان می باشد.

پژوهشگر هسته سیاستگذاری فضای مجازی مرکز گسترش دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اپراتورهای ثابت و همراه موظفند در ازای دریافت مجوز خدمات از سازمان تنظیم مقررات، خدمات دارای مجوز را با کیفیت مناسب ارائه دهند. البته این الزام برای ارائه خدمات به کیفیت نقش نظارتی نهاد نظارتی بستگی دارد. به یک معنا، اگر از ابزارهای نظارتی به درستی و هوشمندانه استفاده کند، می تواند خدمات با کیفیتی را به مردم ارائه کند و رقابت بین اپراتورهای مختلف را شکل دهد و نیازهای مهم جامعه را برطرف کند.

  آیا مجلس با واردات خودروهای فرسوده با ارز مبدا خارجی موافقت می کند؟

دولت قبل بر ثابت ماندن تعرفه اینترنت و نتایج آن اصرار داشت

وی افزود: بحث تعرفه اینترنت و افزایش آن جزو سازوکارهای نظارتی مربوط به امروز و دیروز نیست و سال هاست که به طور مستمر در حال افزایش است و البته با مخالفت وزیر ارتباطات وقت هم نیست. نتیجه گیری.” اگر منطق بازار را وسط قرار دهیم، درخواست امروز اپراتورها برای افزایش تعرفه ها ناشی از اصرار اینترنت و ثابت ماندن تعرفه های بازار در سال های گذشته است. اگرچه آمارهای رسمی و غیررسمی داخلی و خارجی نشان از ارزان شدن اینترنت در ایران دارد، اما تلاش برای تعدیل و کاهش تعرفه اینترنت در دولت یازدهم و دوازدهم به ویژه در حوزه ارتباطات ثابت به وضوح قابل مشاهده است؛ اما در این راستا تلاش‌ها برای تعدیل و کاهش تعرفه‌های اینترنت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به وضوح قابل مشاهده است. به گفته واعظی، ایرانی ها پول خوبی برای اینترنت می پردازند، اما کیفیت مطلوبی ندارند. آذری جهرمی در دوران تصدی خود در وزارت ارتباطات همواره با هرگونه افزایش تعرفه ها مخالفت کرده و مشکل توسعه اینترنت ثابت را سرمایه گذاری در فناوری های نوین عنوان کرده و متعاقباً پیشنهاد ادغام شرکت های ارائه دهنده خدمات و سرمایه گذاری مشترک را مطرح کرده است.

این محقق افزود: اما اگر بخواهیم بررسی کنیم که آیا افزایش تعرفه اینترنت منطقی است یا خیر، باید به صورت های مالی اپراتورهای ثابت و همراه نگاهی بیندازیم. اطلاعات منتشر شده توسط متصدیان بورس در سامانه کدال نشان می دهد که شرکت ها برای ادامه فعالیت باید دو مسیر را پیش روی خود داشته باشند: مدیریت هزینه های عملیاتی و تلاش برای حفظ ثبات کسب و کار. بر این اساس توسعه زیرساخت ها و رفع نیازهای روزافزون مصرف کنندگان از یک سو و از سوی دیگر رویکرد به فناوری های نوین نیازمند سرمایه جداگانه ای است که اگر هزینه های ارزی، تحریم ها، تورم و … را نیز اضافه کنیم. .، به این نتیجه خواهیم رسید. کاری که اپراتورها نمی توانند انجام دهند.

زیبانده افزود: علاوه بر این، جذابیت این حوزه تعیین می کند که چه میزان سرمایه گذاری جدید وارد آن خواهد شد. در عمل، قیمت گذاری کاملا اجباری و ثابت نگه داشتن تعرفه ها برای مدت طولانی، جذابیت سرمایه گذاری را کاهش می دهد و نه تنها میل به توسعه کمی و کیفی شبکه را کور می کند، بلکه به تدریج منجر به خروج سرمایه گذاران فعلی می شود.

  پیمان فر: کشور مذاکره را متوقف نمی کند

وی گفت: بنابراین برای مسائل عمرانی و زیرساختی و همچنین برای ارائه خدمات جدید، یا باید هزینه های خود را کاهش دهند یا درآمدهای خود را افزایش دهند که به گفته نگارنده این امر برای هر دو لازم است; بنابراین افزایش تعرفه ها به منظور افزایش درآمد برای توسعه زیرساخت ها هرچند ضروری است اما کافی نیست!

چه کاری انجام دهیم و چه کاری نکنیم

این محقق در پاسخ به این سوال که در کنار افزایش تعرفه چه ملاحظاتی را باید در نظر گرفت؟ وی گفت: در درجه اول باید درآمدهای حاصل از افزایش تعرفه ها به صورت کانالی در حوزه توسعه و زیرساخت استفاده شود و این شفافیت اپراتورها مستلزم نظارت و تنظیم نهاد رگولاتوری به عنوان رگولاتور اصلی حوزه ارتباطات است. افزودن این درآمدها به سود عملیاتی اپراتورها یا صرف آنها به روش هایی مانند افزایش هزینه های جاری و اداری اقدام بدی است و با هدف اولیه مغایرت دارد.

وی افزود: ثانیا اپراتورهای ثابت و سیار نباید هزینه های ناشی از مدیریت ضعیف منابع خود را با فشارهای سیاسی برای افزایش تعرفه ها جبران کنند و هزینه های عملیاتی خود را به طور جدی کاهش دهند.

ادغام اپراتورها …

زبنده تاکید کرد که پیشنهاد این است که تنظیم کننده سیاست های تشویقی را برای کنترل هزینه های جاری اپراتورها در نظر بگیرد و رقابت بین بازیگران اصلی و ذینفع را با مقررات مناسب ادامه دهد. وجود 17 واحد FCP که پس از دو دهه فعالیت، سهم یک یا دو درصدی آنها در این مدت حدود 12 درصد از بازار افزایش یافته است، خود می تواند عاملی برای افزایش هزینه ها و کاهش بهره وری باشد. بنابراین سیاست ادغام اپراتورهای ثابت نیز می تواند در این راستا عمل کند.

نیاز به مدلسازی دقیق مالی

وی ادامه داد: ثالثاً افزایش تعرفه ها نیازمند مدل سازی و شبیه سازی مالی دقیق است. افزایش تعرفه ها تا چه اندازه بر مصرف مصرف کنندگان، تعداد مصرف کنندگان، استفاده از خدمات مختلف تاثیر می گذارد و آیا این افزایش آنقدر گران بوده که بتواند بخشی از نیازهای زیرساختی اپراتورها را تامین کند یا خیر؟ این یکی از سوالاتی است که نیاز به بررسی و پاسخ کارشناسی دارد; بنابراین افزایش تعرفه ها بدون پشتوانه علمی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد که نه به نفع سرمایه اجتماعی دولت و دولت است و نه به نفع توسعه زیرساخت های ملی.

  توصیه های معنوی به رستم قاسمی!

درآمدهای ناشی از افزایش تعرفه ها وارد سبد توسعه اینترنت می شود

این محقق افزود: چهارم اینکه این افزایش هزینه ها باید به گونه ای باشد که درآمدهای آن در سبد توسعه اینترنت ثابت کشور بیفتد و ضریب نفوذ و کیفیت آن را افزایش دهد. فشار روزافزون بر شبکه تلفن همراه و عدم پاسخگویی این فناوری به این حجم از نیازهای امروز و آینده و از سوی دیگر عقب ماندگی این حوزه در سال های اخیر، اکثر کارشناسان را بر آن داشته تا به این امر متفق القول باشند که باید به سمت توسعه شبکه ثابت در این سیاست اساسی، اگر تعرفه ها به گونه ای باشد که FCP را همراهی نکند و یا شیب بازار را به سمت آن سوق دهد، عملا در همان ابتدا شکست خورده ایم.

وی گفت: بنابراین پیشنهاد می‌شود در چارچوب سیاست توسعه اینترنت ثابت، هرگونه تغییر در سرعت خدمات اینترنت بررسی شود. بدیهی است همین افزایش تعرفه اینترنت ثابت و همراه، اگرچه برای توسعه زیرساخت ها درآمدزایی خواهد داشت، اما درآمدی برای توسعه اینترنت ثابت نخواهد داشت و چرخه رو به رشد تمایل به اینترنت همراه را تایید خواهد کرد. با این حال واضح است که افزایش تعرفه ها به تنهایی نمی تواند کافی باشد و باید موانع دیگری از جمله عدم رعایت قطعنامه 260 نظارتی مبنی بر لغو انحصارات مخابراتی در شبکه انتقال نوری به منظور زمینه سازی برای رقابت و سرمایه گذاری برطرف شود. و توسعه اینترنت ثابت

زیبانده افزود: نکته آخر این است که تصمیم گیران فضای مجازی به ویژه شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی نباید با افزایش تعرفه های اینترنت برای توسعه کمی و کیفی اینترنت و حتی وعده ها آسوده خاطر شوند. و تا زمانی که خدمات کاربردی و محتوایی کافی ایجاد نکنیم، توسعه شبکه تنها در خدمت باند بین المللی خواهد بود و منافع اقتصادی و اجتماعی آن نصیب کشور نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید