دسته گلی تازه از فاطمی امین و دوستان “توک توک” به جای پراید

بر اساس این گزارش تحریریه، سیاست سکوت خودرویی این وزارتخانه و اقدامات سایر اعضای کابینه به ویژه بانک مرکزی برای ایجاد بی ثباتی در بازار ارز و افزایش غیرواقعی نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی، بازار صادرات کشورهای همسایه را به همراه داشته است. به تدریج از دست ایران خارج شود.

مدتی است که فعالان بازار مرکزی لوازم یدکی تهران اعتراف کرده اند که تجار عراقی و سوری برای خرید عمده لوازم یدکی خودروهای ساخت ایران به ویژه پراید به این بازار مراجعه نمی کنند.

به گفته یکی از فروشندگان اصلی این بازار که نخواست نامش فاش شود، تا همین اواخر اکثر مشتریان اصلی وی هر ماه از عراق می آمدند، اما ماه گذشته حتی یک تاجر یا خریدار عراقی برای خرید لوازم یدکی پراید نیامد.

وی دلیل این امر را گرانی لوازم یدکی در کشور و کاهش ارزش پول ملی توسط بانک مرکزی می داند و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک خودروی پراید دست دوم در عراق تا سه هزار تومان قیمت دارد. دلار است و وقتی دلال می خواهد خرید کند قطعات یدکی آن به ایران و عراق ارسال می شود و از شنیدن قیمت ها در تهران متعجب می شود.

دلیلش هم این است که قیمت خرید همراه با حمل و نقل و بیمه و سایر هزینه ها بار بیشتری بر دوش او می گذارد. مثلا وقتی یک موتور پراید به عراق صادر می شود گاهی تا هزار دلار هم قیمت دارد و برای دارندگان چنین خودروی نوسازی شده صرفه اقتصادی ندارد که بیش از یک سوم ارزش خودرو را صرف موتور آن کنند. سایر قطعات اصلی خودرو نیز نیازمند هزینه های هنگفت هستند.

  سرنوشت دلار جدید مجبور به کاهش قیمت پس از سیگنال فوری از سوی ایالات متحده است

این فروشنده در بازار امیرکبیر تهران تاکید کرد: جالب است که بخش حمل و نقل عراق در حال تغییر ذائقه از خودروی ملیت ایرانی به سه چرخه هندی است. به گفته وی، اکنون توک توک عراقی بسیار ارزان تر، ارزان تر و بی دردسرتر از پژو و پراید ایرانی است و پاسخگوی رانندگان و مسافران است و به همین دلیل عراقی ها دیگر رغبتی به خرید خودروهای ایرانی و زاپاس ندارند. قطعات .نشان نمی دهد.

ساختمان بمب گذاری شده و توک توک فروتن به نمادی از شورشیان عراق ساوت چاینا مورنینگ پست تبدیل شدند.

این قطعه ساز داخلی راه حل این وضعیت را اتخاذ سیاست منطقی در وزارت حراست، بازگرداندن عقلانیت به بانک مرکزی و تعیین نرخ ارز منطقی و بدون رانت برای دلار می دانست. این فعال بازار لوازم یدکی با بیان اینکه در غیر این صورت باید شاهد حضور فاطمی امین و صالح آبادی به عنوان روسای دو نهاد اصلی در امر تولید و صادرات باشیم تا نماینده مهم ترین بازار خودروی ایران در خارج از کشور در مقابل رقبای دو دستی باشیم.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید