دولت سیزدهم در بحرانی ترین شرایط صنعت خودرو را در دست گرفت

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نگران رشد و توسعه صنعت خودرو هستند و خواهان آرامش بخشیدن به بازار خودرو و رفع مشکلات مردم این بخش هستند، با تدوین طرحی خواستار اجرای این ماده شدند. 234 اساسنامه مجلس سید رضا فاطمی امین. معدن و تجارت به دادگستری بازار خودرو رفته است.

بر اساس چنین طرحی، مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا صادقانه و فارغ از هرگونه دیدگاه و مواضع سیاسی تاکید می کنند که سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بدترین و بحرانی ترین شرایط، صنعت خودرو را تحویل گرفت؛ در حالی که در این راستا، باید به این موضوع توجه شود. به این ترتیب قیمت خودروها در بازار برای برخی محصولات 500 درصد و برای برخی دیگر بالای 1000 درصد افزایش یافته و از سوی دیگر 190 هزار خودرو معیوب در کف پارک خودروسازان وجود داشته است. بنابراین اولویت مدیران خودرویی که در دوره جدید شروع به کار کردند، تکمیل کار با خودروهای معیوب بود که گروه سایپا با تاکید و اقدامات بعدی وزیر صمت موفق شد تردد مستقیم خودروها را از 20 درصد به بیشتر افزایش دهد. بیش از 90 درصد این در حالی است که گروه خودروسازی سایپا با وجود چالش های فراوان، تعداد خودروهای معیوب را که بالغ بر 80 هزار دستگاه بوده، تا پایان ماه جاری به 20 هزار دستگاه کاهش می دهد.

اگر دغدغه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دولت قبل مانند این روزها بود، دولت وقت و وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت تلاش مضاعف می کردند تا از سقوط و تمرکز صنعت خودرو جلوگیری کنند. در مورد کیفیت و کاهش قیمت که متاسفانه این امر پیگیری نشد و حتی به جایی رسید که مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی ابراز نارضایتی کردند.

  نامه اعتراضی ایران به شورای امنیت به اظهارات یک سناتور آمریکایی

12 اسفند سال گذشته در راستای مشکلات متعدد صنعت خودروسازی که از دولت گذشته به ارث برده بود، رئیس جمهور در حکمی 8 نفره به کیفیت، صادرات، افزایش 50 درصدی تولید خودرو و همکاری با شرکت های خارجی پرداخت. به همین منظور وزیر صنعت، معدن و تجارت از خطوط تولید بازدید و گزارش های تخصصی از نحوه اجرا و اجرای هر یک از مفاد این مصوبه دریافت کرد که نشان از رفع مشکلات صنعت خودرو و دستیابی به اهداف تعیین شده در دستور کار وزارت صمت.

دولت سیزدهم عمر کوتاهی دارد، بنابراین نمی توان انتظار داشت که در مدت زمان کوتاهی مشکلات صنعت خودرو را حل کند و یا فرآیندها را به سرعت بهبود بخشد، بنابراین لازم است نمایندگانی که همیشه دغدغه صنعت کشور را دارند، از مزایای آن استفاده کنند. توانایی حل چالش ها و برنامه هایی برای بهبود کیفیت، افزایش تولید، معرفی محصولات عملیاتی جدید و کسب رضایت 100 درصدی مشتری. از بدو تاسیس دولت سیزدهم تاکنون کنترل بر فرآیند تولید، تولید قطعات و زنجیره تامین اعمال شده و خوشبختانه نتایج خوبی به ویژه در زمینه ارتقای کیفیت حاصل شده است.

در دولت موقت، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و پلیس راهنمایی و رانندگی بالاترین سطح نظارت را بر صنعت خودرو دارند و این امر باعث می شود خودروهای با کیفیت به دست مردم آن دولت برسد.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با دو ویژگی تجربه صنعتی و انقلابی به صورت شبانه روزی به صنعت کشور خدمت می کند و چنین دلسوزی در این وزارتخانه دیده نشده است، لذا از نمایندگان انقلابی مجلس تقاضا داریم سختی پیش روی صنعت خودرو است و تاکید می کند که این وضعیت از دولت قبل به این دولت رسیده است، باید حمایت و همدلی لازم را داشته باشند تا در کنار هم از مشکلات کاسته شود و توسعه صنعت خودرو و آرامش بازار خودرو این صنعت محقق شود.

  قیمت نفت به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید

تصمیمات اشتباه گذشته و خصوصی سازی اشتباه باعث افزایش زیان شرکت های خودروسازی و بحران نقدینگی شده است. در نتیجه مجموع تصمیمات اشتباه در گذشته باعث شده تا زیان انباشته خودروسازان به بیش از 130 تریلیون تن و بدهی به سیستم بانکی و قطعه سازان از 80 هزار میلیارد تن فراتر رود. از این رو وزارت صمت تلاش کرده تا با غلبه بر مشکلات اصلی این بخش، زنجیره تامین مالی در صنعت خودرو را شفاف کند و البته برای امسال خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو پیش بینی شده است.

در دوره های گذشته افراد در صنعت خودرو توصیه می شدند، اما در این دوره وزیر صمت وزارت صنعت، معدن و تجارت حتی یک نفر را به عنوان توصیه نامه منصوب نکرد و تمامی افرادی که از سوی تیم جدید منصوب شدند به عنوان سرپرست تایید شدند. و مدیران با تجربه، تعهد و تخصص. حتی مدیران قبلی با توصیه هایی که عملکرد خوبی نداشتند، بدون هیچ تعارفی حذف شدند.

آنچه مسلم است پیش از ورود سیدرضا فاطمی امین به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاری جدی و اساسی در زمینه توسعه محصول، ارتقای کیفیت و رضایت مشتریان صورت نگرفت و این بر اساس اطلاعات و آمار موجود در وزارت صنعت، معدن و تجارت است. بخش نظرسنجی. اینها مشتری هستند، اما در این مدت بر اساس آنچه از وزیر صمت گرفته شده، کارهای زیادی انجام شده است.

لازم به تاکید است گروه خودروسازی سایپا به عنوان یک بنگاه اقتصادی و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، 8 حکم از سوی رئیس جمهور و نظارت مستمر وزیر صمت، 2000 طرح را برای ارتقای کیفیت محصولات در فرآیند تولید شناسایی کرده است. زنجیره تحویل قطعات .. پیش بینی می شود تولید این مجموعه در سال جاری به بیش از 650000 قطعه برسد. قطعا این روند به توقف روند افزایش قیمت خودرو و رسیدن به تمامی مشتریان بدون برگزاری قرعه کشی کمک می کند. البته در این راستا خودروی شاهین از مرحله قرعه کشی خارج شده و داوطلبان در طرح های فوق برای پیش فروش و فروش هواداران سایپا می توانند نسبت به ثبت نام و خرید این خودروی اقتصادی و با کیفیت اقدام کنند.

  تعیین ضرب الاجل به این معناست که فشار اقتصادی کارساز نخواهد بود (نگرانی امروز دشمن ناکارآمدی تحریم هاست) چرا اروپا نگران پایان زمان خروج آمریکا از برجام نیست؟

در پایان یادآور می‌شود گروه خودروسازی سایپا نیز به نوبه خود بر اساس وظایف محوله از سوی وزیر صمت و برنامه‌های جدید اعلام شده در تلاش است تا رضایت مشتریان را جلب کند و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید