دومین قطار ترانزیت روسیه وارد ایران شد

گروه اقتصادی _ رجانیوز: قطار ترانزیت روسیه از طریق کریدور شمال – جنوب وارد ایران شد. این دومین قطار ترانزیتی از روسیه است که از ایران به کشورهای جنوبی می گذرد. دومین قطار ترانزیت روسیه شامل 37 واگن حجیم حامل کودهای شیمیایی است.

به گزارش رجانیوز به نقل از روزنامه ایران؛ مسیر شمال-جنوب از طریق حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای تا پایان سال جاری 10 میلیون تن کالای روسی را پشت سر می گذارد. این میزان ترانزیت بر اساس توافق دو کشور برای افزایش تجارت و حمل و نقل صورت می گیرد. اولین قطار باری ترانزیت روسیه در ماه ژوئیه از مرز سرخس وارد ایران شد. مهمترین مقصد برای دریافت کالاهای روسی هند است.

میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در این خصوص گفت: در پی هماهنگی های صورت گرفته بین راه آهن دو کشور، یک قطار ترانزیتی متشکل از 37 واگن فله بارگیری شده با کود شیمیایی از روسیه وارد کشور شد تا از سرحس به بندرعباس اعزام شود. مرز راه آهن

مدیرعامل راه آهن گفت: این قطار ترانزیتی پس از خروج از روسیه وارد کشور شد، از قزاقستان و ترکمنستان گذشت و بیش از 4 هزار کیلومتر از مرز ریلی سرحس را طی کرد و روز جمعه 17 مهرماه از شاخه شرقی حرکت کرد. کریدور شمال – جنوب ایران آغاز می شود و پس از طی حدود 1600 کیلومتر در کشورمان به بندر شهید رجایی بندرعباس می رسد و محموله آن با کشتی از بندرعباس به هند منتقل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی مقصد این محموله ها را کشورهای هند و آفریقای جنوبی عنوان کرد و گفت: عبور این قطار شروع ارزشمندی برای ادامه این روند خواهد بود و با تثبیت کریدورهای عبوری از کشور ما شاهد پیشرفت قابل توجهی در این زمینه خواهیم بود.”

مسیر ترانزیتی شمال به جنوب در مقایسه با مسیرهایی مانند کانال سوئز، هزینه و زمان حمل کالا را برای کشورها به نصف کاهش می دهد. ظرفیت ترانزیتی کشور تا سال 1402 با برنامه دولت سیزدهم به 20 میلیون تن می رسد. هدف دستیابی به ظرفیت 300 میلیون تنی ترانزیتی با تکمیل کریدور شمال-جنوب، افزایش ارتباطات با کشورهای منطقه، کار بر روی توافقنامه های تجاری و توسعه زیرساخت ها است.

  نشانه سازی چیست؟ | پایگاه اطلاع رسانی رجا

با تکمیل آخرین ایستگاه کریدور شمال – جنوب (خط راه آهن رشت – آستارا) و ارتباط آن با کشورهای همسایه در شمال کشور، ایران به عنوان یک مسیر مهم تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود زیرا زمان لازم برای جابجایی است. کالاها از شرق آسیا به اروپا و از کشورهای شمالی به جنوب و برگشت از طریق کریدور ایران از 45 روز به 17 روز کاهش می یابد که برای کشورها و همچنین صاحبان کالا بسیار جذاب خواهد بود.

کریدور شمال به جنوب از سه مسیر شرقی، غربی و میانی تشکیل شده است. مذاکرات و توافقاتی برای راه اندازی راه آهن گرمسار – اینچه برون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شد.

سرمایه گذاری روسیه در بنادر شمالی

علاوه بر بخش راه آهن، ترانزیت دریایی نیز نقش مهمی در جابجایی 10 میلیون تن کالای روسیه از طریق ایران دارد. علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت دریایی 10 میلیون تنی از دریای خزر با روسیه در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر خط خطی بنادر ایران، قزاقستان و روسیه فعال است. از 20 کشتی.”

صفایی تصریح کرد: برای سال 2023 رشد 3 درصدی حمل و نقل دریایی جهانی پیش بینی شده است. همچنین پس از کرونا وضعیت بلیط های دریایی مناسب تر شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در 6 ماهه سال 1401، 105 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد داشته است. موجودی کالاهای اساسی در بنادر، اسکله ها و لنگرگاه ها در حال حاضر 6 میلیون و 864 هزار تن است.

صفایی بیان می کند: در 6 ماهه سال 1401، 53 هزار کشتی وارد بنادر و خارج شده و در این مدت 7 میلیون و 422 هزار سفر دریایی به ثبت رسیده است.

  میانبر اصلی دولت برای احیای اقتصاد و بهبود رفاه مردم

وی افزود: برای ترانزیت 10 میلیون تن کالا به روسیه از طریق دریا برنامه ریزی کرده ایم. خط کشتیرانی بین بنادر ایران، قزاقستان و روسیه ایجاد شده است و 20 کشتی در این خط دریایی فعالیت می کنند که در فاز اول بنادر امیرآباد و انزلی به بندر اوکتاو قزاقستان متصل شد که اغلب از این بندر استفاده می شود. حمل و نقل کالاهای کانتینری

وی بیان کرد: امسال 69 هزار میلیارد ریال در پروژه بودجه سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد زیرساخت های مناسب در بنادر پیش بینی کرده ایم که 10 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و 58 کشتی نیز در دست ساخت است.

صفایی افزود: بررسی ها از بندر مکران ادامه دارد و به محض تکمیل بررسی ها توسط شرکت ملی نفتکش، بندر استراتژیک اقیانوسی دیگری برای صادرات فرآورده های نفتی ایجاد می شود. همچنین طرح توسعه بندر چابهار در قالب 100 هزار تن سیلو تا پایان سال به بهره برداری می رسد. در یک سال گذشته 62 پروژه را مدیریت کرده ایم و 63 فرصت سرمایه گذاری در سایت سازمان بنادر و دریانوردی درج شده است. ساخت 10 بندر کوچک در سواحل شمالی و جنوبی کشور در دست ساخت یا مناقصه است.

وی گفت: از بودجه سازمان بنادر و دریانوردی برای ساخت کشتی های رورو اعتباری اختصاص دادیم. چهار فروند کشتی چند منظوره در دست ساخت است و تا ماه آینده پنج فروند دیگر به دریای خزر اضافه خواهد شد. ما در حال هماهنگی با روسیه برای انتقال این کشتی‌های جدید به ولگا هستیم و خرید کشتی‌های Ro-Ro از منابع مالی مدیریت شده در حال انجام است.

صفایی بیان کرد: نگاه بلندمدت به همکاری با روسیه داریم، با روس ها در حال مذاکره جدی هستیم تا در بنادر جنوبی و شمالی کشور سرمایه گذاری کنیم و بخشی از کالاهای آنها که از طریق تجارت با هند از طریق دریا، ریل و ریلی منتقل می شود. جاده.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قرارداد ترانزیت 10 میلیون تنی با روسیه داریم و در نظر داریم راه آهن رشت – آستارا را برای افزایش ترانزیت ایران و روسیه تکمیل کنیم. برنامه ما افزایش همکاری با روسیه در دراز مدت است و روس ها به دنبال سرمایه گذاری در بنادر شمالی هستند.

  سکوت پدران داعش; همدردی با قربانیان تروریسم / تفاوت واکنش مدافعان حقوق بشر در دو حادثه تروریستی مشابه / چرا آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و عربستان سعودی سکوت کردند؟

توافقنامه چابهار لازم الاجرا شد

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی و بزرگراه دریایی ارتباط دهنده شمال به جنوب، نقش مهمی در رشد ترانزیت و عبور کالا از کشور دارد. توسعه این بندر از سال ها پیش برنامه ریزی شده است. مشارکت با هند بر اساس توافقنامه توسعه دوجانبه چابهار است. اما در چند سال اخیر این توافق اجرایی نشده یا اجرای آن به قدری کند بوده که اهداف را برآورده نمی کند.

جلیل اسلامی معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی هم اکنون از سفر مقامات هندی به تهران طی دو هفته آینده برای حل و فصل و نهایی شدن توافقنامه بندر چابهار این کشور خبر داد و گفت: تاکنون 25 درصد از توافق سه جانبه انجام شده است. با هند در بندر چابهار به بهره برداری رسیده است.

به گفته اسلامی بهره وری بندر چابهار در 2 سال گذشته بیش از دو برابر شده و ترافیک بندر چابهار افزایش یافته است.

وی افزود: در اجرای قرارداد همکاری ایران و هند، تامین تجهیزات از جمله تهیه 6 جرثقیل بزرگ و ورود آنها به بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده است. این تکنیک همچنین مشکلی در راه اندازی و بهره برداری ندارد، اما تنها در قرارداد بلندمدت با هندی ها مورد بهره برداری قرار گرفت که بلااستفاده ماند.

وی درباره علت تعلیق قرارداد سه جانبه مربوط به چابهار گفت: تاکنون مسائل حقوقی به عنوان دلایل اجرایی نشدن کامل این توافق عنوان شده است. اما بنا به دلایلی که بیان شد، این ترتیب طبق برنامه پیش نرفت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با رویکرد جدید دولت سیزدهم برای حفظ و توسعه همکاری های ایران و هند، به زودی جلسه نهایی شدن معاهده با هند در تهران برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید