راهکاری فوری برای جلوگیری از نابودی صنعت خودروی ایران

14404 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، با توجه به متغیرهای مختلف و موثر حاکم بر صنعت خودرو کشور که در یک سال اخیر وارد کریدورهای مبهم و نگران کننده تری شده است، می توان گفت راه حل بهینه این است که دولت جلوی خصوصی سازی را بگیرد. خودروسازان و راه موثر خروج از مدیریت.

صنعت خودرو ایران تا 10 شهریور 1400 با زیان تجمعی نزدیک به 55 هزار میلیارد تومان مواجه بوده و این رقم در سال جاری به مرز 80 هزار میلیارد تومان رسیده که البته خلاف قانون بازار سرمایه است. که کاملا غیرقابل قبول است زیرا سهامدارانی که باید سهام این شرکت ها را بخرند و بفروشند باید با اطلاعات شفاف مواجه شوند و هرج و مرج در داده های مالی قابل پذیرش نیست.

ساختار مالی غیرشفاف این شرکت ها به مسئله مهم مالکیت آنها برمی گردد که با وجود اینکه در بورس پذیرفته شده و واگذار شده اند، اما همچنان دولتی محسوب می شوند و متغیرهای مداخله گر نمی خواهند آنها را واگذار کنند. مدیریت و به دلایلی که به اقتصاد کشور مربوط نمی شود، ممکن است و نه صنعت خودرو، باید در این شرکت ها حضور داشته باشند و چرخه مالی آنها را کنترل کنند. طبیعتاً در چنین شرایطی; ایجاد ابهام مالی و بغرنج کردن شرایط یک نیاز اولیه است.

تیم فاطمی امین و منوچهر لقی سال گذشته، همانند گذشته، که اکثراً مبهم و اندک آن مشهود است، طرح هایی را برای بازار خودرو ارائه کردند که در عمل برعکس و در حد مردم با آن برخورد می شود. ما در صنعت خودروی ایران شاهد سقوط هستیم.

  • اعلام شد که در سال 1401 خبر از بخت آزمایی نخواهد بود، اما قرعه کشی نه تنها لغو نشد، بلکه حتی توسعه یافت و برای اولین بار در تاریخ، خودروسازان خصوصی مجبور به فروش خودرو به صورت قرعه کشی شدند.
  • اعلام شده بود خودروسازان به فروش می رسند اما خبری از فروش نیست و نوعی خرده فروشی خودروسازان ایجاد شده تا سخت افزارهای لازم را برای شرکت هایی که قول تولید یک میلیون خودرو را می دهند، تامین کنند. شغلی که حدود 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد باید از جیب مردم تامین شود!
  • قول داده شده بود واردات خودرو از سال 1401 انجام شود که تاکنون انجام نشده و هر ماه یک ماه آینده وعده داده می شود و ظاهرا هیچکس توان مقابله با زوج خودرویی دولت سیزدهم را ندارد.
  • تاکید شد خودروهای اقتصادی از اروپا و … وارد می شود. با قیمت تا 10 هزار دلار اما حتی نامی در این رابطه گزارش نشده است، زیرا چنین خودروهایی در خارج از کشور وجود ندارد و فاطمی امین و روگی می دانند که چنین چیزی وجود ندارد. ، اما همچنان قول می دهند که از شهریور شاهد ورود این خودروها باشیم. با توجه به عدم ابلاغ بخشنامه واردات خودرو، طبیعتاً مردم همچنان نمی توانند خرید کنند، افراد مرتبط هستند. تا پس از ابلاغ بخشنامه واردات خودرو، خودروها خریداری و در مرزها مستقر شده اند! وارد کشور شود؟
  دولت 80 درصد سهام صنعت خودرو را در اختیار دارد

با وجود چنین شرایطی که ابهامات گسترده است و ایجاد یک کار سالم و شفاف نیاز به ابهام و سردرگمی در فضا ندارد و به همین دلیل نگرانی کارشناسان افزایش یافته است، بهتر است دولت جلوی خصوصی سازی خودرو را بگیرد. تولیدکنندگان و صداقت خود را برای “اصلاح” با واگذاری مدیریت این شرکت ها ثابت می کند. این امر با وضع مقرراتی برای ایجاد رقابت مشخص و مشخص محقق شده است و می تواند صنعت خودروسازی ایران را در آغاز مسیری قرار دهد که در نهایت می تواند به تبدیل آن به یک خودروساز منجر شود.

در صورت تداوم شرایط کنونی چیزی جز شکست به خودروسازی ایران نمی انجامد و شاهد رویکرد خیرخواهانه وزارت ایمنی نیستیم. وزارت کشور که نمی تواند منطق خود را برای حذف قیمت گذاری و خروج از تله قیمت گذاری اجباری ثابت کند، مدل های بنز مانند سمند و پژو 405 یا تیبا و ساینا را که قیمت پایینی دارند لغو می کند و به دنبال تمرکز بر مدل سازی گران است. خودروهایی مانند تارا، دنا، شاهین و غیره ضمن پیروی از سیاست واردات خودروهای اقتصادی (بخوانید بنزین هندی و چینی) در سایه. توقف تولید پژو، سمند، تیبا، ساینا و … بی پروا در امنیت مردم نقش می بندد و لطف معرفی می شود!

همسویی این متغیرها نمی تواند منجر به القای حس اعتماد به طراحی هایی شود که کار درست و مبتنی بر مصالح عمومی را انجام می دهند و تجربه نشان می دهد که واگذاری شرکت های بزرگ با فساد و تخریب همراه بوده و منجر به نابودی شده است. یک سرمایه ملی پس خصوصی سازی را متوقف کنید و از مدیریت خودروسازان خارج شوید!

  بهترین زمان برای خرید جهیزیه خرید سرویس جهیزیه عروس را از کجا شروع کنم؟

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید