رتبه یا افزایش حقوق؟ | پایگاه اطلاع رسانی رجا

اگرچه گفته می شود قانون رتبه بندی باعث ارتقای جایگاه اجتماعی معلمان می شود، اما آنچه که مشاهده می شود صرفاً افزایش حقوق و تعدیل حقوق است نه لزوماً رتبه بندی.

به گزارش رجانیوس، نزدیک به ده سال از موضوع رتبه بندی معلمان به دنبال تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در آن ارتقای منزلت اجتماعی و منزلت فرهنگیان نیز تمرکز دارد، می گذرد.

هر چند در دولت قبل درباره این طرح بحث های زیادی شده بود، اما در نهایت این لایحه در دولت جدید با حاشیه هایی به تصویب رسید.

رتبه بندی فرهنگیان هفته گذشته با نهایی شدن 8 نفر نهایی و تصویب شد. البته حدود 3 ماه پیش 3 نفر از این لایحه در مجلس به تصویب رسیدند اما به دلیل اختلاف نظرهای دولت و مجلس در خصوص بار مالی رتبه بندی معلمان این لایحه به کمیسیون آموزش بازگشت.

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص گسترش لایحه رتبه بندی معلمان گفت: به دلایل دیگری نیز تمدید شد.

وی ادامه داد: بودجه ای که در ابتدا برای این پروژه در نظر گرفته شده بود 25 هزار میلیارد بود که برای دولت قبل و حتی دولت فعلی این امکان وجود ندارد، بنابراین توافق کردیم که نیمی از این بودجه را تعدیل کنیم. این لایحه تصویب می شود

از سوی دیگر موضوعی که در ابتدا مطرح شد مقایسه حقوق فرهنگیان با معلمان دانشگاه بود به طوری که اعلام شد طرح رتبه بندی معلمان و پرداخت حقوق به 80 درصد حقوق می رسد. از اساتید دانشگاه اما از ابتدا مشخص بود که چنین اقداماتی مستلزم بودجه کلانی است و صحبت در مورد آن چندان به واقعیت نزدیک نیست، اگرچه خود مربیان برای برابری تلاش نمی کردند و آنچه می خواستند انصاف در پرداخت ها بود، اما واقعاً اینها چه خواهند بود. دو تا انجام شود؟

  مراحل نصب داربست و داربست

اما برخی معتقدند هیچ یک از اهداف با رتبه بندی محقق نشد و افزایش دستمزد کمکی به یکسان سازی نکرد و حتی انصاف در پرداخت ها را هم شامل نشد.

بنابراین در رتبه بندی که سر و صدای زیادی به پا کرد، معلمان آنطور که باید رعایت نشدند و وضعیت تغییر چندانی نکرده است، به طوری که خیلی ها فکر می کنند رتبه بندی انجام نشده است، هرچند مجلس تلاش کرده است. بنابراین تغییر وضعیت و معیشت فرهنگیان.

در رتبه بندی ها به شخصیت های فرهنگی به درستی احترام گذاشته نمی شود

احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس درباره آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان گفت: ما معتقد نیستیم که لایحه موجود در مورد رتبه بندی به طور کامل با معلمان مطابقت داشته و حفظ شده است.

فلاحی ادامه داد: علت تمدید تصویب این لایحه چالش هایی بود که در برخی موارد به وجود آمد و این طرح برای ایجاد تغییراتی به کمیته آمد و دلیل اصلی دیگر طولانی شدن این مذاکرات و مسائل مربوط به آن بود. برای تأمین مالی مناسب».

وی گفت: در دولت قبل 5200 میلیارد تن برای اجرای این لایحه در نظر گرفته شد و آن هم در حالی است که دولت جدید با وجود بدهی های میلیاردی قبلی دولت قبل این بودجه را برای رتبه بندی به 12 هزار و نیم میلیارد رساند. نیم سال یعنی 29 شهریور 1400.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به مشکلات بودجه با همین میزان بودجه باید این طرح را تکمیل کنیم و امیدواریم تا پایان سال این طرح اجرایی شود.

  پنتاگون ارائه اطلاعات به اوکراین را رد کرده است

نماینده مردم همدان گفت: اگر موفق به تصویب و اجرای لایحه موجود شویم و اجازه داده شود این طرح به آرامی در راستای تحقق اهداف پیش برود، به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

در نهایت، اگرچه معلمان از لایحه فعلی چندان راضی نیستند و معتقدند با اجرای این قانون تغییر شگرفی در جایگاه آنها حاصل نشده است، اما اجرای تدریجی آن ممکن است منجر به تغییر در وضعیت فعلی آنها شود.

اگرچه به گفته کارشناسان رتبه بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت آموزش می شود و هدف مستقیم آن نه افزایش حقوق، بلکه افزایش حقوق معلمان است و پرداخت ها انجام می شود نه رتبه بندی اجباری، زیرا خود مردم نیز در آن مشارکت داشته اند. آنها در روند تصویب این قانون معتقد بودند که قانون آنها و جایگاه معلمان به درستی پیش بینی نشده و مورد توجه قرار نگرفته است.

منبع: نرخ گذاری

دیدگاهتان را بنویسید