روایت کاهش خودکفایی/ چرا ایران در آستانه واردات بنزین است؟

به گزارش تحریریه، پس از سه سال حضور ایران در باشگاه صادرکنندگان بنزین، تراز بنزین در دومین سال دولت سیزدهم منفی شد و مصرف از تولید پیشی گرفت، اما برای پاسخ به دلیل «کاهش خودکفایی» ابتدا باید دلایل را تحلیل کنیم. اجازه دهید درباره صادرکنندگان بنزین از ایران صحبت کنیم که عبارتند از:

افزایش روزانه ۴۰ میلیون لیتری تولید بنزین با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت روحانی شد.

  1. اصلاح قیمت بنزین در نوامبر 2018 مصرف بنزین را به 25 میلیون لیتر در روز کاهش داد. البته اثر تعدیل قیمت بر مصرف بنزین با نرخ تورم در طول زمان تعدیل شد.
  2. شیوع ویروس کرونا در اواخر سال 1397 و اجرای سیاست های فاصله گذاری اجتماعی نیز بر کاهش مصرف بنزین در کشور تأثیر داشت.

روایت کاهش خودکفایی/ چرا ایران در آستانه واردات بنزین است؟

تصویر 1

اما با وجود روی کارآمدن دولت سیزدهم، عملا مبنایی برای توسعه تولید بنزین و ماندن ایران در بین صادرکنندگان بنزین وجود نداشت، یعنی دولت قبل هیچ پروژه پالایشی را به دولت فعلی واگذار نکرد تا تولید بنزین را به صورت تمام شده و تمام شده افزایش دهد. وزارت نفت باید یک پالایشگاه بسازد. از صفر شروع کنید.

همچنین نحوه اشتباه تعدیل قیمت بنزین در دولت قبل و حساسیت های اجتماعی ایجاد شده عملا دست دولت فعلی را بر روی هرگونه تغییر قیمت بنزین بسته و با تعدیل قیمت قبلی بنزین با تورم، مصرف را به همراه داشته است. نیز افزایش یافت.

همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، موج واردات واکسن و واکسیناسیون گسترده در کشور به راه افتاد، تمامی محدودیت های کرونا برداشته شد و مصرف بنزین افزایش یافت.

  هشدار به نامزدهای نهضت ملی مسکن

در نتیجه، ژست رضایت از بنزین برای کسانی که ساخت پالایشگاه را کار کثیف می دانستند و باعث سقوط نوامبر 2018 می شد، خوشایند نبود.

یادداشت: سید احسن حسینی

منبع: فارس

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید