رویاهای وزیر محقق شد/ آیا وزیر صمت واردات خودرو را متوقف می کند؟

10836 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، لایحه واردات خودرو با مقاومت شورای عالی نظارت بر سیاست های کلی شورا حسب صلاحدید در نهایت از بودجه امسال خارج شد. این در حالی است که وزیر صمت 22 اسفندماه از آزادسازی واردات خودرو به کشور از اواخر اردیبهشت 1401 خبر داد و اعلام کرد: در سال 1397 به دلیل مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع تحریم ها فروش نفت را کاهش داده و واردات خودرو برای مدیریت هزینه های ارزی را ممنوع کرده است. این ممنوعیت تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و پس از آن دیگر این مصوبه را تمدید نخواهیم کرد. «البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.

فاطمی امین در تشریح دلایل عدم تمدید این مصوبه افزود: تقاضا برای خودرو از مرز یک میلیون و 500 هزار خودرو گذشت و عرضه به حدود یک میلیون رسید، بنابراین تقاضا برای خودرو بیش از عرضه است و خودروساز داخلی نتوانسته این خلأ را پر کند. برای واردات.”

1401 بدون محدودیت ارزی؟
وی با بیان اینکه در سال 1401 از سال 1397 محدودیت ارزی نداشتیم، ادامه داد: امسال تراز ارزی روند خوبی دارد و صادرات غیرنفتی به بیش از 47 میلیارد دلار می رسد. بنابراین در سال آینده نگران تراز ارزی نخواهیم بود و این یکی دیگر از دلایل عدم تمدید ممنوعیت واردات است.

وزیر صمت همچنین از حذف تدریجی قرعه کشی خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: وقتی عرضه جوابگوی تقاضا نباشد، کالاها تبدیل به سرمایه می شوند. ایران به حدود 1.3 تا 1.5 میلیون خودرو نیاز دارد اما حدود 4 میلیون نفر در قرعه کشی ثبت نام می کنند و این یعنی خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. با لغو مصوبه واردات تا 100 هزار و شاید بیشتر خودرو وارد کشور می شود و این واردات و افزایش تولید منجر به مدیریت بازار می شود و بعد از سال آینده قرعه کشی بیشتری نخواهیم داشت.

  افزایش عجیب قیمت برخی از محصولات بهمن موتور

آیا رویای وزیر صمت و واردات خودرو از بین رفته است؟
این بخشی از سخنان ایرنا در 22 اسفند 1392 است، اما این بار به نظر می رسد یکی دیگر از تیرهای وزیر به صنعت خودروسازی کشور به سنگ خورده است که تاکنون هیچ یک از وعده های وی داده نشده است. من متوجه شدم. و این بار می توان رؤیای بر باد رفته وزیر صمت و واردات خودرو را دید، زیرا نه تنها هیات عالی نظارت مخالف سیاست های کلی نظام برای مبارزه با واردات خودرو است، بلکه برخی از اعضای هیات به اقتضای مقتضی عموما مخالف هستند. این سوال و اغلب در محافل مختلف. اما به نظر می رسد با توجه به مخالفت های پیگیر با واردات خودرو و با وجود درخواست وزارت صمت و حمایت قاطع کمیسیون صنعت و معدن مجلس یازدهم، این بار وزیر با چالش جدی مواجه شده است. چالشی که در صورت محقق نشدن به دیگر برنامه های ناتمام او اضافه می شود.

سخنان خوبی است، اما بی فایده است
در واقع در مدتی که از ریاست جمهوری رضا فاطمی امین می گذرد، او کمتر خواسته و سخنانش در این زمینه عملی شده و مثمر ثمر بوده است. اگر از اولین گفتگوی او پس از رای اعتماد و اعلام تولید سالانه در ۲ پلتفرم غافل شویم، دیگر وعده ها و گفته های او محقق نشد. به عنوان مثال می توان افزایش 100000 واحدی در نیمه دوم سال را برجسته کرد. نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه خودروسازان بزرگ و شبه دولتی با توجه به شرایطی که داشتند حتی نتوانستند به اهداف تولیدی خود برسند. موضوع دیگر کیفیت خودروهاست که علیرغم همه تلاش ها شکست خورده و هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

  مدیرعامل علی عسکری هنوز تایید نشده است

اهمیت ورود رئیس جمهور به صنعت خودرو
به گونه ای که نه تنها مقامات ارشد کشوری در این مقوله به صراحت نارضایتی خود را اعلام کردند، بلکه کار به جایی رسید که اولین مسئول اجرایی کشور شخصاً شروع به کار کرد و دستورالعمل 8 نفره را صادر کرد. ابلاغ دستورالعمل هشت ماده ای در عین حال که خوب به نظر می رسد، در داخل نشان می دهد که رئیس جمهور از روند و سرعت کار ناراضی است. در واقع به جای نشستن در جایگاه مدیریتی، ترجیح می دهد شخصا برای حل مشکل مداخله کند. معنای دیگر این مدخل عدم اعتماد و ایمان به برنامه های وزیر صمت نیست.

این در حالی است که وزیر صمت در دستیابی به اهداف دیگر از جمله تنظیم و کنترل بازار ناکام بوده و بازار خودرو همچنان مسیر گذشته را طی می کند. در این شرایط اما نکته دیگر تمرکز او بر کنار گذاشتن تدریجی قرعه کشی است که هنوز مشخص نیست در شرایط فعلی تولید این امر محقق می شود یا خیر.

رکوردی پر از نتایج منفی
به زبان ساده، فاطمی امین وزیر صمت هنوز نتوانسته است با خودرو به اهداف خود برسد. یعنی قیمت ها کنترل نمی شود، بازار تنظیم نمی شود، اختلاف قیمت و کارخانه کم نمی شود و کیفیت خودروها به حد مطلوب نرسیده است. در واقع هیچ یک از کشورهای دست اندرکار صنعت خودروسازی کشور از سطح کلان تا خرد از این وضعیت راضی نیستند. شاید در این بین تنها نشانه مثبت کاهش خودروهای معیوب باشد و در اینجا باز هم مشخص نیست این هنر مدیران جدید منصوب شده توسط فاطمی امین است یا اینکه نظم قطعات معیوب باعث این کاهش شده است. آیا در این شرایط پرونده وزیر صمت مملو از ارزیابی های منفی نیست؟

  انتخاب نام خیابان در تهران با نام شیرین ابواکله

آخرین پیکان
به هر حال به نظر می رسد واردات خودرو آخرین تیری است که وزیر صمت برای این صنعت در پس مانده های آن دارد و اینکه آیا می تواند این پیکان را هدایت کند یا نه اواخر اردیبهشت و شاید مرغ وزارتخانه مشخص شود. از سکوت، بر خلاف پاییز در بهار حساب می شود.

منبع: اسب بخار

پایائو

دیدگاهتان را بنویسید