رکورد یک ساله 13 ساله دولت در دیپلماسی اقتصادی / افزایش 2.5 برابری تجارت با ترکیه به رشد 100 درصدی صادرات به تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و سایر کشورها

گروه سیاسی – رجانیوس: رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی در جریان مبارزات انتخاباتی بارها این واقعیت را اعلام کرد که نباید انحصارها و گزینه های پیچیده بر مسائل پیچیده سیاست خارجی ایران مانند تحریم ها تحمیل شود. به ویژه اکثر ناظران بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر در معرض پیچیده‌ترین مسائل بین‌المللی از جمله یکجانبه‌گرایی آمریکا علیه ایران قرار گرفته است که منافع بسیاری از کشورها و بازیگران را به هم پیوند می‌دهد. از رقبای منطقه ای در ایران و شیوخ خلیج فارس تا لابی صهیونیستی در غرب و تل آویو. این چیزی جز تمرکز صفر به یک دولت قبل بر مذاکرات هسته ای و تلاش برای ترغیب کشورهای غربی به رفع تحریم ها نبود، اما دولت سیزدهم تلاش کرده است در سیاست خارجی تغییر مسیر دهد و بر توان و تجربه خود تکیه کند. تحریم ها را از مذاکرات هسته ای حذف کنید و با انحراف آنها، از آن برای لغو تحریم های یکجانبه آمریکا استفاده کنید. آنچه باعث شد شهروندان ایرانی متوجه شوند که در مواجهه با رویکرد نیروهایی که سال‌ها در خط مقدم تحریم‌های ایران قرار داشته‌اند، می‌توانند راه‌هایی را جستجو و اجرا کنند که به جای تلاش مذبوحانه برای متقاعد کردن رقیب یا دشمن، فرصت‌های جدیدی برای تقویت ایجاد کنند. قدرت اقتصادی و سازوکارها. جدید در برابر بازیگرانی غیر از چند کشور محدود غربی، از جمله بازیگران آسیایی و منطقه عربی ارائه شده است. بنابراین پیامدهای متعدد چنین تغییر جهتی در دو حوزه مهم اقتصادی یعنی سیاست و امنیت منعکس شد.

استفاده از ظرفیت نادیده گرفته شده

در ابتدا، دولت ریاست جمهوری با اقتصاد تورم زده و جامعه غمگین روبرو بود که عمدتاً به دلیل تحریم های قبلی ایالات متحده به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایالات متحده توسط ایران بود. تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی به یک ضرورت در رویکرد وزارت امور خارجه به دولت سیزدهم تبدیل شده است و به دنبال تمرکز بر روابط خارجی به ویژه در حوزه هایی است که در گذشته به شدت آسیب دیده است.

  اهداف متعدد بایدن از دست دادن صادرات نفت ایران است

در این زمینه، دولت سیزدهم سیاست خود را معطوف به رفع تحریم‌ها کرده و به این مهم دست یافته است، همراه با انجام هوشمندانه مذاکرات برای احیای مجدد برجام، در یافتن راه‌حل‌هایی از جمله راه‌اندازی دیپلماسی فعال ایرانی در منطقه و استفاده از غفلت‌ها. ظرفیت در آسیا و منطقه عربی. جستجو کردن. رسمی شدن عضویت در سازمان همکاری شانگهای، رشد صادرات غیرنفتی، امضای قراردادهای اقتصادی رنگارنگ با بازیگران مختلف آسیایی به ویژه با همسایگانی مانند چین و روسیه به کشورهایی مانند تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان تنها در یک سال نشان می دهد که دولت توانست سیاستی را در پیش بگیرد، بیگانگان را از رویکرد انحصاری نگاه به غرب خارج کرده و عملی کند.

نمونه های عینی تغییر سیاست خارجی

کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، تسویه گسترده بدهی دولت قبل، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور، احیای تقاضای نفت و رشد 68 درصدی ترانزیت و دو برابر شدن ترانزیت کالا از طریق جاده در سال 1400 که در اقتصاد ایران کم سابقه است. یکی از پیامدهای چنین تغییری بود. از سوی دیگر افزایش 40 درصدی صادرات غیرنفتی تأثیر بسزایی در افزایش درآمدهای ارزی کشور و بهبود تراز تجاری دارد. روابط تجاری ایران با ترکیه تقریباً 2.5 برابر شده است و تجارت با عراق و سایر کشورها نیز افزایش چشمگیری داشته است. در کوتاه مدت دولت، صادرات ایران به ترکمنستان 70 درصد، ازبکستان 100 درصد، قزاقستان 112 درصد، قرقیزستان 60 درصد و تاجیکستان 100 درصد افزایش داشته است. حجم تجارت دوجانبه ایران و روسیه در این مدت به 6.4 میلیارد دلار رسید که 1.1 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات صیفی جات به روسیه بوده است. دولت همچنین به دنبال ایجاد شبکه ای از روابط راهبردی با همسایگان، استفاده از قراردادهای ارزی دوجانبه و ایجاد شورای هماهنگی دیپلماسی اقتصادی، تضمین سرمایه گذاری خارجی از طریق معرفی ظرفیت های اقتصادی ایران در کشور میزبان و تقویت دیپلماسی عمومی و مشارکت فعال است. بخش خصوصی در بازار. کشورهای همسایه نقش دیپلماسی اقتصادی را برای تقویت منافع ملی و اعتبار بین المللی افزایش می دهند.

  وزیر جنگ با ریاضیات صفر

علاوه بر این، جهش صادرات نفت خام کشور در بحبوحه تحریم ها زمانی رخ داد که ناظران قبلی نسبت به افزایش فروش نفت در کشور تحت سایه تحریم ها تردید داشتند، اما این در حالی بود که دولت تمرکز خود را بر احیای روابط با آسیا به ویژه با کشورهای آسیایی گذاشته بود. شرکای سنتی انعقاد قراردادهای بلندمدت، مانند قرارداد 25 ساله با چین، راه را برای تشدید روابط که جایگزین های موثری برای تضمین منافع اقتصادی ایران به کشور ارائه می دهد، هموار کرده است. این نشان می دهد که با یک سیاست جامع، با وجود سخت ترین تحریم ها، می توان بدون گره زدن اقتصاد به مذاکرات احیای شورای امنیت سازمان ملل، راهبرد خنثی سازی تحریم ها را ممکن کرد. از این رو، در حالی که آمریکا تلاش می کرد از اهرم تحریم ها به عنوان تاکتیکی برای منزوی کردن ایران استفاده کند، کشورمان با تکیه بر رویکردی نوین در سیاست خارجی، در موقعیت مناسبی برای تسلط بر روابط منطقه ای و گسترش حوزه نفوذ خود در منطقه قرار گرفت. اکثر نقاط دورافتاده قاره آسیا.

مدیریت بحران سیاسی

احیای و توسعه مناسبات دیپلماتیک مؤثر با اکثر کشورهای آسیایی و خاورمیانه رویکردی است که دولت ریاست جمهوری در مسیر تدریجی و نهایی خود این امکان را به وجود آورده است که گام های بلندتری در جهت پیگیری منافع سیاسی و امنیتی بردارد. رئیسی بر سیاست اعلامی خود مبنی بر تعمیق روابط همسایگی و منطقه ای تاکید کرد و نشان داد که با توجه به فضای حاکم بر منطقه نمی خواهد اختلافات را تشدید کند. تمرکز بر سیاست همسایگی تاکنون در مدیریت موثر مناقشه قره باغ کوهستانی در قفقاز جنوبی، مدیریت تنش‌های طالبان در افغانستان، برقراری روابط دیپلماتیک مستمر با اکثر کشورهای عربی و پیشرفت ایران و ایران منعکس شده است. مذاکرات عربستان بارزترین نشانه تغییر در سیاست خارجی باید عزم ایران از یک سو برای استفاده از ظرفیت اقتصادی و سیاسی نیروهای آسیایی و از سوی دیگر استفاده از موازنه جدید برای ایجاد امنیت و ثبات منطقه و ارتقای همسایگان باشد. برای حل و فصل اختلافات و بحران ها جستجو از طریق تعامل و گفتگو. همانطور که رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد، حل مشکلات منطقه تنها با گفت و گو امکان پذیر است. این امر نشان دهنده وجود نقشه راه هوشمند از سوی دولت سیزدهم برای پیمودن مسیر خنثی سازی تحریم ها و پیوند منافع با سایر همسایگان به منظور تعمیق روابط امنیتی و سیاسی منطقه است.

  حاجی بابای: تعداد شرکت های دولتی غیرواقعی است

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید