زرماکارون به دنبال چیست؟/آیا شرکت می خواهد کارخانه خودروسازی یا کاربری دیگری به نام خودروسازی راه اندازی کند؟

13992 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نیازی به واگذاری زمین به شرکتی مانند زرماکارون در تهران یا نزدیک تهران و کرج برای تاسیس کارخانه خودروسازی جدید نیست، زیرا تاسیس یک شرکت خودروسازی مستلزم داشتن یک کارخانه بزرگ است. بنابراین موضوع مهم این سوال این است که زمینی که قرار است در اختیار این شرکت قرار گیرد چگونه تامین می شود. اگر زمین را از منابع طبیعی و با رانت دولتی بگیرد قطعا قابل قبول نیست، بنابراین در این مورد باید به دقت بررسی شود که آیا هدف شرکت شروع به تولید خودرو است یا استفاده دیگری از زمین به نام تولید خودرو. .

رسول سلیمانی کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار رادار اختاز در خصوص ورود شرکت زر ماکارون به عرصه تولید خودرو و شبهات موجود در این زمینه گفت: آنچه در چارچوب بحث حائز اهمیت است. تولید خودرو مقیاس تولید است، به طوری که خودروسازان بزرگ برای رسیدن به تولید انبوه، در حال ادغام هستند تا تولید خود را به بیش از 10 میلیون خودرو در سال افزایش دهند. در حالی که در ایران مقیاس تولید خودرو بین چند شرکت خودروسازی تقسیم شده است.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم خودروسازی داشته باشیم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد یا حداقل به بهترین شکل ممکن نیاز کشور را از نظر کیفیت و قیمت برآورده کند، تولید بالا بسیار است. در این موضوع مهم است. بنابراین دستیابی به چنین دستاوردی در یک کارخانه و رسیدن به این مشکل ممکن نیست، بلکه کارخانه ها باید با هم ادغام شوند تا زمانی که کارخانه های کوچکی که فرصت سرمایه گذاری ندارند، در نهایت تبدیل به کارخانه های کوچک مونتاژ خودروهای خارجی می شوند. دلیل اصلی آن خطاهای نرخ قطعات خودرو برای چه هستند.

  محل دفن آیت الله صافی مشخص شد

رسول سلیمانی به سیاست های نادرست دولت که راه را برای ایجاد چالش های فراوان در بازار و صنعت خودرو باز می کند اشاره کرد و گفت: اگرچه تنظیم مسائل و سیاست های صنعت خودرو موضوع بسیار مهمی است، اما متاسفانه این وزارتخانه در مورد آن سکوت کرده است. هیچ دقتی در این مسائل وجود ندارد، سیاستی که منجر به افزایش مقیاس تولید شود، یعنی باید در صنعت خودرو سرمایه گذاری کنیم، نه برای ایجاد شرکت جدیدی مانند زر ماکارون، بلکه برای ارتقای ظرفیت سرمایه گذاری در بنگاه های موجود.

وی در خصوص چالش های مطرح شده در خصوص خصوصی سازی شرکت های خودروسازی نیز گفت: در حال حاضر بحث خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا نیز مطرح است، برای واگذاری شرکت های دولتی، توانایی شرط مهم است، یعنی. خریدار باید بتواند ظرفیت این شرکت ها را افزایش داده و سرمایه خود را به جای راه اندازی شرکت دیگری به این شرکت ها منتقل کند.

وی در ادامه گفت: موضوع اصلی در بحث تاسیس و راه اندازی خودروسازان مختلف در کشور این است که چون سرمایه آنها محدود است، در واقع یک شرکت کوچک راه اندازی می شود، بنابراین این شرکت ها نمی توانند محصولات خود را توسعه دهند و در نهایت واردکننده هستند. تولید قطعات و مونتاژ خودرو، در حالی که کارخانه های جدید باید حداقل کف تولید را مشخص کنند، یعنی ظرفیت کمتر از مقدار مشخصی نداشته باشد و داخلی سازی کمتر از حد معینی نباشد. یعنی ظرفیت داخلی سازی 40 درصد کافی نیست، در این شرایط ارز زیادی به کشور تحمیل می شود، در نتیجه شرکت خودروسازی نمی تواند در مقیاس بزرگ خودرو تولید کند، زیرا ارزی که به آن داده می شود. این شرکت محدود است بنابراین دوباره وارد چرخه ای می شود که در نهایت تبدیل به مونتاژکننده می شود، به همین دلیل در راه اندازی کارخانه های جدید خودروسازی باید توجه و دقت زیادی به خرج داد زیرا در صنعت خودروسازی کشور به تعداد زیادی مونتاژکار نیاز نداریم. .

  ایران و ترکیه هشت سند همکاری و یادداشت تفاهم/توسعه مناسبات اقتصادی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی امضا کردند.

رسول سیلمانی در پاسخ به سوال واگذاری زمین برای ساخت شرکت خودروسازی به زرماکارون گفت: برای تاسیس شرکت خودروسازی جدید نیازی به واگذاری زمین به شرکتی مانند زرماکارون در تهران یا نزدیک تهران و کرج نیست. تاسیس یک شرکت خودروسازی مستلزم زمین های زیادی است، بنابراین سوال مهم در این زمینه این است که زمینی که به این شرکت واگذار می شود چگونه تامین می شود؟ اگر خود شرکت وجه زمین را نقداً پرداخت کند بحث دیگری است اما اگر زمین را از منابع طبیعی و با رانت دولتی بگیرد قطعا قابل قبول نیست بنابراین در این مورد باید به دقت بررسی شود که آیا هدف این شرکت برای شروع تولید خودرو یا کاربری دیگری به نام خودروسازی است؟

رسول سلیمانی، تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی کشور، تامین قطعات در شرایط تحریم و عدم تولید کافی در کشور با چالش های مختلفی مواجه است. اگر در واقع این شرکت می خواهد محصولی را توسعه دهد. در عمل باید زنجیره تامین خود را ایجاد کند بنابراین در بحث قیمت تمام شده قطعه نمی تواند خیلی موثر باشد زیرا قیمت تمام شده قطعه بیشتر به دلیل افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه و ابزار تولید است. با توجه به نزدیک بودن قیمت مواد اولیه به قیمت جهانی، بخشی از زیرسیستم که در قطعات استفاده می شود به صورت مستقیم وارد می شود، ابزار مورد استفاده برای تولید نیز وارداتی است، در حالی که تورم فعلی که باعث می شود قیمت قطعات افزایش شرکت جدید است.به خاطر ماکارونی طلایی اگر وارد عرصه خودروسازی شود نمی تواند در کاهش قیمت تمام شده قطعات موثر باشد بنابراین فشار بیشتری بر تامین قطعات وارد می شود. به طور کلی باید گفت که دولت به جای پراکندگی کار و ایجاد مجوز کار و تولید برای شرکت های جدید، شرکت های خودروسازی فعلی را مجبور به روی آوردن به تولید پلت فرم مشترک برای تولید در مقیاس بزرگتر و تولید اقتصادی کند.

  دانلود سریال Jeeran Part 1 با اتصال مستقیم

منبع: رادار اقتصادی

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید