سند تنظیم خودرو باید تهیه شود/ صلاحیت خریدار بر موضوع واگذاری اولویت دارد

16219 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، سید احسن خاندوزی در نشست همفکری با کارشناسان دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو در خصوص موضوع واگذاری ایران خودرو و سایپا اظهار داشت: زمانی که وزارت حراست پیشنهاد خود را به وزارت اقتصاد ارسال کرد. در الگوی خصوصی سازی صنعت خودرو، اصرار داشتیم که قبل از نهایی شدن سند الگوی انتقال، جلسات منطقه نخبگان نه تنها با اساتید دانشگاه، بلکه با مدیران و فعالان بخش های صنعتی برگزار شود. حتی اگر قصد داشته باشیم همان مسیر پیشنهادی اولیه را طی کنیم، ابتدا باید انتقادات و مدل های جایگزین و آسیب های مورد انتظار در این مسیر را بشنویم، زیرا تصمیم گیری حتی اگر چند ماه به تاخیر بیفتد اما پس از کوبیدن و پیر شدن آن قطعا بی خطر است

وزیر اقتصاد به مناسبت برگزاری سه جلسه هم اندیشی با کارشناسان خودرو و اساتید دانشگاه ها افزود: نهادهای ثالث و خارج از دولت می توانند در این زمینه کمک کنند، متأسفانه دولت ها احساس بی نیازی کردند و دست به دامان دانشگاه ها و اتاق های فکر نشدند تا واقعاً آنها را به دست آورند. از آنها بخواهید.

وی بیان کرد: فقر نهادی در کشور وجود دارد که بخشی از آن ناشی از احساس معافیت دولت ها و بخشی دیگر ناشی از احساس افسون زدگی و سرخوردگی اساتید و فرهیختگان در این حوزه است و بخشی دیگر به دلیل احساس ناامیدی و سرخوردگی اساتید و فرهیختگان در این حوزه است. سیستم تامین مالی اندیشکده های مالی و موسسات تحقیقاتی.

خاندوزی ادامه داد: اگر ما در دولت و مجلس تحت فشار جریان های نخبه و مطالعات سیاسی بودیم که وقتی موضوعی مطرح می شد باید مدل های مختلفی را در رسانه ها و جلسات ارائه می کردند و اجازه نمی دادند سیاستمداران بر اساس این نظرات آزاد باشند. برای تصمیم گیری خود، مطمئناً دولت ها تصمیم بهتری می گیرند و قطعاً مجلس با هزینه کمتری نسبت به روش موجود تصمیم می گیرد. این احساس نیاز و تمایلی است که از دوستان دارم که در این زمینه به ما کمک کنند.

  نسبت دادن مسائل بی ربط به بنی صدر در سریال

وزیر اقتصاد با اشاره به بزرگترین واگذاری اقتصادی کشور که با واگذاری 12 درصد هلدینگ خلیج فارس صورت گرفت، افزود: عمده قسمت پولی این واگذاری توسط خریدار شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت شد و اگر 30 هزار میلیارد تومان قسمت پول در عرض یک هفته تکمیل می شود آینده این قرارداد قطعی می شود.

وی بیان کرد: در این واگذاری نه برای بزرگ ترین واگذاری خصوصی سازی در ایران که برای احراز صلاحیت درست یعنی گام هایی را شاهد بودیم. خریدار که توانایی ایفای نقش مدیریتی در یک هلدینگ بزرگ را دارد و روش تحویل بر این اساس یک رقابت واقعی و 32 درصد بالاتر از قیمت پایه پس از سه روز و بیش از 270 افزایش قیمت مکرر بود.

خاندوزی ادامه داد: در یکی از مصوبات اخیر دولت که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی ساران به تصویب رسید و به تصویب رسید، مربوط به بدهی های دولت به صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی بود و مقرر شد 90 میلیارد تومان شازند. سهام پالایشگاه 20 هزار میلیارد تومان از بنیاد شهید، 9 هزار میلیارد تومان صندوق بازنشستگی کشوری و 5 هزار میلیارد تومان سازمان بیمه اجتماعی نیروهای مسلح باید به سازمان تامین اجتماعی واریز شود. رهبر انقلاب منصوب و عزل می شوند و یکی از مشکلاتی که صندوق ها در تامین مالی فرآیندهای پرداخت حقوق بازنشستگان و … داشتند در روزهای آینده حل خواهد شد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در خصوص صنعت خودرو برای واگذاری مدیریت خودرو به بخش غیردولتی نیازمند توافقنامه ملی هستیم و این توافق ملی موضوعی است که با همکاری خوب یک شرکت سعی کرده ایم در دولت داشته باشیم. وزارتخانه و حمایت شخصی رئیس جمهور، نهادهای نظارتی و مجلس و غیره به لحاظ نوع تعاملی که باید با خودروسازان داشته باشند، نیازمند تغییر رفتار هستند.

  حاجی بابای رئیس کمیته تلفیق بودجه 1401 شد

وی گفت: تحولات فرخنده‌ای مانند اصلاح قیمت‌ها، استفاده از ابزار شفاف مانند بورس کالا و حذف واسطه‌ها باید با سرعت و جدیت بیشتری اتفاق بیفتد. دیدگاه ما این است که آینده صنعت و سرنوشت صنعت خودرو مهم است قبل از اینکه نگران شرکت باشید، باید به این فکر کنید که در سال آینده چه اتفاقی برای این صنعت خواهد افتاد و چه نقش مهمی می خواهد ایفا کند.

خاندوزی ادامه داد: بخشی از سهام دولت در این خودروسازان تعهد شده و مذاکراتی برای جایگزینی سهام وثیقه شده با سهام دیگر انجام شده تا این بخش آزاد شود تا مراحل نهایی واگذاری انجام شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: موضوعی که تقریباً مدیران صنعتی و اساتید دانشگاه بر آن تاکید داشتند و از دیدگاه ما در وزارت اقتصاد نیز مورد تایید است این است که به جای نگرانی از خصوصی سازی به معنای واگذاری سهام، صلاحیت را بگیریم. او باید برای ما مهم باشد.

وی ادامه داد: اگر بخش خصوصی وارد شود و واقعاً صنعت خودروسازی کشور را در اختیار بگیرد، قطعاً بررسی می‌کند که دولت در آینده چه تعاملی می‌خواهد با آن داشته باشد و آیا سند رگولاتوری برای صنعت خودرو که وزارت کشور می‌خواهد داشته باشد. دفاع باید آماده شود روی میز است، اگر در چارچوب مقررات، تعرفه، انحصار، قیمت گذاری و … قرار نگیرد، سیاستمداران کشور چه رفتاری خواهند داشت، با مشکل مواجه می شود و باید اولین نتیجه این مجموعه باشد. از جلسات

به گزارش شادا، وزیر اقتصاد تصریح کرد: پیشنهاد می کنم این سند به صورت رسمی منتشر شود و به یک سند مکتوب رسانه ای در برابر دیدگان همه کارشناسان، مدیران و صنعت گران کشور تبدیل شود زیرا تعهد بیشتری را برای دولت به این امر ایجاد می کند. و این اولین قدم این است که در صورت وقوع می توان آن را برای گام های بعدی برای ارتقاء مدیریت صنعت ملی ذخیره کرد.

  فروش نفت ایران و بازگشت پول او به شرایط مناسب و غیرقابل برگشتی رسید.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید