بر اساس سرمقاله، رویترز با استناد به ارقام و آمار موسسه تحقیقاتی کلارکسونز داده های کشتیرانی، اعلام کرد که کارخانه های کشتی سازی چینی حدود 10 میلیارد دلار سفارش برای ساخت کشتی های گاز طبیعی مایع (LNG) دریافت کرده اند. امسال.
بر اساس این گزارش، قراردادهای نفتکش LNG چین در سال جاری سه برابر شده و به 45 سفارش رسیده است. حجم سفارش تا پایان نوامبر در مجموع به 66 کشتی رسید. در همان زمان، سهم چین به 30 درصد از قراردادهای جهانی کشتی سازی LNG افزایش یافت. سال گذشته سهم چین تنها 9 درصد بود.
ارزش این سفارشات 9.8 میلیارد دلار برآورد شده است که حدود یک پنجم کل ارزش سفارشات ساخت تانکرهای LNG در سال جاری است.
این گزارش خاطرنشان میکند که شرکتهای جهانی امسال تقاضای بیسابقهای برای تانکرهای LNG جدید داشتهاند که در مجموع 163 سفارش به ارزش نزدیک به 60 میلیارد دلار رسیده است.
افزایش تقاضا در حالی رخ می دهد که کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال جایگزین هایی برای واردات گاز روسیه از طریق خط لوله هستند که با تحریم ها و تلاش ها برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه کاهش یافته است.
تحلیلگران به ناتوانی کره جنوبی در پذیرش سفارشات جدید برای توضیح افزایش کمیسیون های چینی اشاره کردند.
سئول که به طور سنتی به عنوان بزرگترین تولید کننده حامل های LNG شناخته می شود، تاکنون حدود دو سوم ناوگان تانکرهای LNG جهان را ساخته است. با این حال، کارخانههای کشتیسازی این کشور امسال به طور کامل با کمیسیونهای بزرگترین صادرکننده سوخت جهان، قطر، اشغال شدهاند، زیرا این کشور برنامهای بلندپروازانه برای توسعه بهرهبرداری از یک میدان گازی واقع در شمال کشور آماده میکند.
این گزارش خاطرنشان کرد که کارخانههای کشتیسازی چینی نیز بیشترین سفارشها را از شرکتهای داخلی دریافت کردهاند، اما این صنعت موفق به جذب ۱۹ سفارش از خارج از کشور نیز شده است.
تحلیلگران انتظار دارند که روند فعلی افزایشی در دریافت کشتی های جدید LNG به گسترش صنعت کشتی سازی چین کمک کند.
لی یائو، بنیانگذار شرکت مشاوره SIA Energy، به رویترز گفت که با ثبت سفارش بیشتر تاجران گاز چینی در کارخانههای کشتیسازی محلی، کل صنعت در نهایت رشد خواهد کرد.
پایان/