سیل در ایران نشانه ناکارآمدی است و در غرب نتیجه تغییر اقلیم!

14520 خبر اولیه

به گفته ویراستاران، این روزها در بسیاری از نقاط جهان موضوعات مختلف زیست محیطی در راس ادبیات رسانه ای قرار دارد. گرمای بی سابقه در اروپا، سوزاندن ده ها هزار کیلومتر علفزار و جنگل در قاره آمریکا و سیل در آسیا و آمریکای شمالی از مهمترین رویدادهای زیست محیطی در جهان امروز است.

رسانه های آمریکایی گزارش دادند که سیل در ایالت کنتاکی آمریکا دست کم 37 کشته برجای گذاشت و میلیون ها دلار خسارت به زیرساخت ها وارد کرد، وضعیتی که رئیس جمهور آمریکا آن را “فاجعه بزرگ” خواند.

در ایران نیز بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل، ده ها نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مفقود شدند. گفته می شود در این مدت 24 استان کشور که مساحتی بیش از چند کشور همسایه ایران را در بر می گیرد، درگیر سیل بوده اند.

آنچه مسلم است این است که؛ بحران‌های اقلیمی به مقوله‌ای جهانی تبدیل شده و اکثر کشورها را تحت پوشش خود قرار داده است، اما نحوه برخورد جریان‌های مختلف رسانه‌ای در سراسر جهان با این موضوعات خبری نیز جای توجه و تأمل دارد.

اکثر رسانه های جریان اصلی در کشورهای غربی با رویکرد کارشناسی، اصل تغییرات آب و هوا و توصیه هایی مانند آنچه در هنگام سیل باید انجام شود، بر سیل در کنتاکی تمرکز کردند. هر چند در این میان؛ همین رسانه با گزارش های پیاپی ضمن نمایش خسارات، سعی دارد نظام سیاسی را مقصر سیل در ایران معرفی کند.

ایجاد فضای یاس و ناامیدی در بین سیل زدگان با کمک به مسئولین، نشان دادن چهره عقب مانده و نالایق ایران در مدیریت و حمایت از مردم در شرایط بحرانی و …. محور این رفتار رسانه ای است.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

ایجاد رسانه و تبلیغات علیه افکار عمومی مناطق سیل زده ایران این است که اگرچه امدادرسانی در شرایطی که 24 استان درگیر سیل هستند کار سخت و طاقت فرسایی است و نیازمند برنامه ریزی دقیق و ملی است، با این حال دولت همراه با نیروهای مسلح و نیروهای مردمی. در کوتاه ترین زمان ممکن آن را محقق کردند و در حضوری بی نظیر با اتحاد و انسجام ملی در جهت امداد رسانی گام برداشتند.

رسانه های ایرانی در کنار گزارش های لحظه ای از بارندگی ها و وضعیت مناطق سیل زده هشدارهای لازم را نیز به مردم می دهند تا شهروندان گرفتار سیل نشوند که اقدامی قابل توجه و موثر است.

این نوع حضور و مدیریت به ندرت در دنیا یافت می شود زیرا یک سال پیش در سیل ویرانگر و مرگبار آلمان و بلژیک تعداد کشته شدگان به 202 نفر رسید.

رسانه های ایرانی اما در این زمینه; پا را فراتر گذاشتند و مرزهای بی‌اخلاقی مانند بی‌بی‌سی فارسی، اینترنشنال، منوتو، رادیو فردا و صدای آمریکا را در جریان سیل با تاکید ویژه بر تصاویر خسارات وارده، بدون اشاره به فعالیت گسترده و هماهنگ نیروهای امدادی پیش بردند. او را اداره میدانی از مقامات و گاه کارمندان نظامی و کشوری همراهی می‌کردند.

رفتار دوگانه رسانه‌های مخالف در حوادث و رویدادها یک اصل ثابت تلقی می‌شود و در موارد دیگر مانند حادثه متروپل آبادان، این رسانه‌ها در فضایی کاملا سیاسی و بدون توجه به تلاش شبانه‌روزی مسئولان نظام، موضوع را پوشش می‌دهند. برای جبران خسارت

اما در جریان فروریختن برج سرف ساید در میامی آمریکا که با بی توجهی آشکار شهرداری و مسئولان دولتی همراه بود، پیکان این رسانه به هیچ وجه به سمت مقامات آمریکایی نشانه رفت، حادثه ای که در آن 98 نفر درگیر شدند. کشته و بیش از 150 نفر مفقود شدند.

  ساماندهی بازار خودرو بدون واردات مدیریت شده محقق نمی شود

جالب هست؛ محور پوشش این گونه موضوعات در کشورهای غربی توسط این رسانه ها، تمرکز بر کلمه کلیدی «تغییرات اقلیمی» است که بی بی سی بارها اعلام کرده است. امواج گرما به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسانی، مکرر، شدیدتر و طولانی تر شده اند.

این نوع رفتار غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی رسانه‌ها در غرب ابعاد دیگری از تلقی و جنگ رسانه‌ای غرب علیه کشورهای هدف را نشان می‌دهد و بی‌مسئولیت این رسانه‌ها را در قبال زندگی انسان‌ها به وضوح آشکار می‌کند.

این رسانه ها کار حرفه ای خود را فدای جاه طلبی های دولتمردان خود کرده اند که سیاست های غیراصولی آنها باعث تغییرات اقلیمی و تحولات جهانی شده است و همچنان از پذیرفتن مسئولیت آن خودداری می کنند.

منبع: نورنیوز

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید