صادرات پول و تحویل اعتبار بنزین در دولت دوازدهم

گروه اقتصاد رجانیوز: صادرات بنزین به ایران سابقه چندانی ندارد. این کشور تا چند سال گذشته همواره واردکننده بنزین بود، نقطه ضعفی که از چشم آمریکا محو نشد و تحریم‌های ایران در اوایل دهه 90 که بیش از هر چیز دیگری متکی به نفت بود. بنزین را تحت تاثیر قرار داد، در حالی که یک کشور اجازه صادرات بنزین به ایران را نداشت

اما توسعه صنعت پالایش در این سال ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام به ریاست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین ایران را افزایش داد و در گام اول، ایران از عرضه کافی بنزین خلاص شد. بنزین و با ادامه این امر مسیر صادرات بنزین در دستور کار قرار گرفت.

تمرکز بر بازارهای منطقه و کشورهای همسایه برای صادرات به سرعت درآمد حاصل از صادرات نفت را افزایش داد و همانطور که آمریکا با عذرخواهی از برجام خارج شد، صادرات نفت یکی از مهم ترین راه های تامین ارز کشور بود.

با اپیدمی کرونا در جهان و کاهش تقاضای نفت، قیمت فرآورده های نفتی از جمله بنزین نیز کاهش یافت، اما صادرات بنزین از ایران با شدت بیشتری ادامه یافت.

کنترل کرونا در جهان و البته ایران مربوط به روی کار آمدن دولت سیزدهم بود. این امر قیمت نفت را افزایش داد، تقاضا برای بنزین در جهان افزایش یافت و قیمت ها هر روز رکوردهای جدیدی را ثبت کردند.

بنزین در بازارهای جهانی به یک دلار در هر لیتر رسید و در برخی کشورها به بیش از دو دلار رسید.

انجام تعهدات صادراتی دولت دوازدهم توسط دولت سیزدهم

افزایش مصرف بنزین امکان صادرات را محدود کرد و در حالی که تصور می شد با رسیدن به نیمه دوم سال تقاضای بنزین کاهش و مصرف کاهش یابد، اما این اتفاق نیفتاد.

اما در دولت قبل همچنان قراردادهای صادرات بنزین بسته شده بود و با وجود اینکه بنزین تحویل نمی شد، پول گرفته شد و به خزانه تحویل داده شد.

این مشکل با افزایش مصرف بنزین کشور، اجرای تعهدات صادراتی دولت دوازدهم را برای دولت سیزدهم با مشکل مواجه کرد.

  واکسن نورا در کجا تزریق می شود؟

در واقع وزیر نفت در دولت قبل برنامه‌های اجباری برای صادرات بنزین بدون توجه به ظرفیت تولید پالایشگاه‌های کشور تعیین کرده بود که برای دولت سیزدهم تعهدات صادراتی 2 میلیارد لیتری بنزین ایجاد کرد.

برنامه‌های صادراتی در سال 2019 نشان می‌دهد که میزان عرضه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بیش از 400 هزار بشکه تعیین شده است و این برنامه‌ها به دلیل غیرواقعی بودن، مرتباً کاهش یافته و تغییر کرده‌اند. این در حالی است که سابقه ای مبنی بر صدور سه بار اصلاحیه طرح تولید در یک سال وجود ندارد.

در این برنامه ها میزان تولید بنزین غیرعادی و غیرواقعی است و در برخی ماه ها ارقام بیش از 109 میلیون لیتر در روز است. وزیر نفت دولت روحانی با راه اندازی طرحی غیرواقعی به جای اجرای واقعی و افزودن 1.5 میلیارد لیتر مخازن به صادرات، هرگونه تغییر در ارقام تعیین شده را منوط به تایید خود کرد.

قراردادهای غیر الزام آور

بنابراین، اداره بازرگانی پالایش و پخش در دولت دوازدهم، بدون توجه به تراز تولید و مصرف و وضعیت موجودی، قرارداد عرضه و صادرات بنزین منعقد کرد که منجر به تغییر عناصر معامله پس از انتشار آگهی شد. اطلاعیه های عرضه، تغییر مبدا و مقصد و حتی نوع محصول.

بسیاری از شرکت ها با مشاهده افزایش صادرات بنزین از ایران، شروع به عقد قرارداد با بخش بازرگانی و پرداخت نقدی قیمت بنزین کردند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم مشخص شد که بخش قابل توجهی از تعهدات صادراتی محصول باقی مانده و اجرای تعهدات به دولت فعلی واگذار شده است. تعهدات صادرات بنزین دولت قبل در منطقه دریایی حدود 12 میلیون بشکه و در منطقه خشکی حدود 200 میلیون لیتر بود.

ظرفیت تولید و توزیع مکرر و مستمر اضافی، غیر متعارف و مازاد برای صادرات به کشورهای همسایه کاملاً نقدی فروخته شد و تعهدات به خریداران انجام نشد.

علاوه بر این، مکانیسم عرضه قیمت ثابت که برای نزدیک به یک سال برقرار بود، پایه‌های بازار، رقابت و شفافیت را تضعیف کرد و سردرگمی ایجاد کرد.

  دستیابی به 7 هدف کلیدی در همکاری سایپا و ایران خودرو

تعهدات صادرات بنزین از سوی دولت قبل در سال 1399 و حتی در سال 1400 صورت گرفت که طبیعتا قیمت بنزین در آن دوره ها با وضعیت فعلی متفاوت است. به عنوان مثال در آن زمان محموله ها با قیمت 235 دلار در هر تن فروخته می شد که در مقایسه با وضعیت فعلی قیمت بنزین ناچیز است.

این قراردادها ثابت تلقی می شوند نه شناور و در عین حال به صورت نقدی پرداخت می شوند.

به این ترتیب بنزینی که در دولت قبل فروخته می شد به قیمت 200 تا 400 دلار عرضه می شد در حالی که قیمت فعلی هر تن 800 دلار بود.

در نتیجه تسویه قراردادهای قبلی و عرضه بنزین روی آمار گمرک تاثیر گذاشت و باعث شد میانگین قیمت پایین بیاید نه اینکه ارزان فروخته شود.

بنابراین علاوه بر بنزین لازم که در تعطیلات نوروز 1401 ذخیره و تحویل می شود، به تدریج تعهدات صادراتی نیز انجام می شود.

صادرات فرآورده های نفتی در دولت سیزدهم در دو جهت انجام می شود که یکی از آن ها مربوط به تعهدات دولت قبل در زمینه فروش زمین است که حدود 73 میلیون دلار ارزش دارد و در سال های 99 و 1400 پول بوده است. دریافت و در دولت قبل به حساب خزانه واریز شد، اما تعهدات قراردادی که حدود 180 هزار تن بود با تاخیر مواجه شد.

طبیعتا به دلیل افزایش قیمت نفت خام، زمان تحویل و ارزش روز با ارزش قرارداد مغایرت داشت. مهلت اجرای این قراردادها تمدید شد اما نرخ ثابتی در نظر گرفته شد و وظایف به دولت سیزدهم واگذار شد.

بررسی ها نشان می دهد که این تعهدات قراردادی که به طور کامل انجام نشده است باید قبل از پایان دولت قبل انجام می شد اما متاسفانه این کار انجام نشد و وضعیت تناژ و تاریخ قرارداد و میزان باقی مانده مشخص است.

  قیمت نفت همه را شگفت زده کرد

امتناع از صادرات بنزین از قرن 39

با توجه به اینکه روش معاملات و روشی که در بحث تخفیف معاملات و تغییر اهداف و مبدا انجام شد مواردی بود که در روند معاملات ابهام ایجاد کرد و روند رقابتی در بورس اتفاق نیفتاد، اما در سیزدهم. دولت علاوه بر انجام تعهدات قبلی، دستورالعمل‌های جدیدی برای تغییر رویه‌های قبلی به منظور ایجاد شفافیت و مستندسازی و هماهنگی واحدهای عملیاتی تدوین کرد که روند آتی مناقصه‌های رقابتی را مطابق با شرایط بازار و وضعیت سهام تضمین می‌کند.

اسناد همچنین نشان می دهد که تحویل مکرر و اضافی به دلایل مختلف به موقع انجام نشده است. صادرات در حوزه بنزین و گاز نفتی عمدتاً به صورت زمینی به کشور همسایه بوده و به صورت نقدی و بدون انجام تشریفات قراردادی و تعهدات به خریداران قبلی انجام شده است. در این شرایط دولت باید بر اساس همین قیمت‌ها و سازوکار ارائه قیمت‌های ثابت که نزدیک به یک سال گذشته بود، عمل می‌کرد، طبیعتاً در همین روال، اجرای این تعهدات با مشکلات جدی همراه بود.

اما در دولت جدید در صادرات دریایی ارقامی که بر اساس اسناد دیده می شود همه ارقامی است که با قیمت های رقابتی بالا در بازار ساخته می شود.

در واقع در دولت جدید همه صادرات با قیمت های رقابتی انجام می شد و صادرات در این دولت بر اساس قیمت های متعارف بازار بود و صادرات بنزین با قیمت 39 سنت به هیچ وجه صحت ندارد.

برای روشن شدن موضوع، لازم به ذکر است بنزین صادراتی بر اساس تعهدات دولت قبل با میانگین قیمت هر لیتر 28 سنت صادر می شد که از طریق زمینی به مقاصدی مانند عراق، ارمنستان، افغانستان و ازبکستان صادر می شد. این در حالی است که بنزین صادر شده از طریق دریا به دولت جدید در سال 1401 بر اساس قیمت جدید نفت به طور متوسط ​​77 سنت در هر لیتر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید