ضربه جدید وزارت صنعت به بازار خودرو، قیمت خودرو رو به رشد است

11410 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، ضربه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازار خودرو زده شده است و شواهد نشان می دهد که افزایش قیمت خودرو در حال تشدید است چرا که این وزارتخانه به جای توسعه تولید؛ در حال حاضر در حال افزایش است. همچنین واردات قطعات خودرو برای مونتاژ را محدود کرد.

تصادفی نیست که بازار خودرو در کشور به معنای واقعی کلمه از کنترل خارج شده و رکوردهای تاریخی جهانی را می شکند، زیرا سیاست های اعمال شده این وضعیت را از پیش تعیین کرده و علیرغم زیان آشکار این گونه سیاست های رفاهی خانوار، به جای تعدیل؛ آنها تاکید می کنند که ورودی متخصص به متغیرهایی نیاز دارد که بر سیاست ها تأثیر می گذارد، اما در حال حاضر هیچ خبری وجود ندارد و هر روز یک متغیر مهم جدید آشکار می شود.

در جدیدترین ترفندی که وزارت صمت ایجاد کرد، محدودیت هایی برای واردات قطعات خودرو برای تولید داخل (مونتاژ عمدتا برندهای چینی) اعمال شد و واردات قطعات متوقف شد. چرا؟

نگاه ساده انگارانه این است که پس از قیمت گذاری غیرمنطقی یکی از برندهای داخلی مونتاژ کننده محصولات چینی که محصول جدید خود را به مبلغ یک میلیارد و 750 میلیون تن عرضه کرده است، وزارت صمت با اعمال نوع خاصی از مدیریت برای مجازات تمامی کامیون داران اقدام می کند. و پرونده کره ای؛ دل مردم را خنک کن!

دفتر بازرگانی تحریریه بابت این ادبیات غیرعلمی از مردم عذرخواهی می کند، اما حرف دیگری نمی توان یافت و کارشناسان در شگفتی از سیاست وزارت صمت در زمان سیدرضا فاطمی امین که انتظار می رفت پایان آن باشد. یک سیاست مخرب، معتدل، اما ادامه آن شد.

اگر واقعاً وزارت صمت از گرانی شرکت داخلی چینی-ایرانی ناراحت است، منطقاً باید به سمت سیاست‌هایی برود که عرضه و رقابت را افزایش دهد تا در نتیجه رقابت در بازار خودرو شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. اما وزارت صمت در حال تعطیلی عرضه و محدود کردن تولید است، بنابراین تنها راه فرار خریداران داخلی، خرید کراس اوورهای کلاس جهانی است! خدایا فکر کنیم وزارت صمت با افرادی که از بین سیاست های مختلف مضر ترین سیاست را انتخاب می کنند مشکل دارد؟

به طور خلاصه 3 سیاست برای مدیریت بازار خودرو در کشور باید اتخاذ شود که مبنای هر 3 سیاست است. عرضه را گسترش دهید و کالاهای فراوانی ایجاد کنید:

  1. افزایش عرضه محصولات داخلی
  2. واردات خودرو
  3. افزایش عرضه محصولات مونتاژ شده
  آیفون 14 در معامله با اپل با شرایط پرداخت ویژه از پایان شهریور ماه

وزارت صمت با تعیین قیمت زیر قیمت تمام شده محصولات داخلی این بخش را مخدوش کرده است و خودروسازان بزرگ کشور از ترس زیان انباشته بیشتر از عرضه محصولات پرتیراژ خودداری می کنند و محصولات ویژه خود را گرانتر از جهانی عرضه می کنند. برندهای معتبر فروش محدود محصولات خود مانند پژو پارس را از طریق گران فروشی دنا و تارا جبران می کنند. در این حوزه حق با خودروسازان است و وزارت صمت به جای حذف قیمت گذاری به سیاست های پوپولیستی و عوام فریبانه روی می آورد زیرا مردم به قیمت ارزان کارخانه دسترسی ندارند و مجبورند خودروی خود را با قیمت های نجومی بازار خریداری کنند.

واردات خودرو در 4 سال گذشته برخلاف قانون برنامه ششم توسعه (ممنوعیت موانع غیرتعرفه ای) ممنوع شده است و در این قسمت فاطمی امین فضا را درست درک نمی کند. در مهرماه اعلام کرد که به طور کلی با واردات خودرو موافق است، اما نه الان (مهر 1400) بلکه سال آینده و حالا آمده است و وزیر محترم بر افزایش قیمت ها و نگاه ویژه مردم به مسئولان نظارت دارد. شب امتحان خیلی زود فرا رسید!

و محصولات مونتاژ شده! با سیاست جدید وزارت صمت، دولت جان خود را در این بخش از بازار از دست داد که توانسته در 4 سال گذشته چراغ های بازار خودرو را در کشور حفظ کند. کشور ایران می تواند پاریس و معتادان معروف فرانسوی را فراموش کند، می تواند در 10 سال آینده همراه با برندهای نوظهور چینی با همکاری نزدیک دایملر آلمان، ولوو سوئد، بی ام و آلمان، فولکس واگن آلمان، فورد آمریکا و …. نردبان یکی یکی، برای بالا رفتن. اما سیاست کشور از این موضوع حمایت نمی کند و حتی مانعی بر سر راه آن ایجاد می کند.

جست‌وجوی مافیا در میان تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی یکی از تاریخ‌های تلخ کشور است، زیرا هیچ مافیای عاقلی وارد تولید نشده است و شرکت‌های رسمی نه حساب رسمی مالیات، بیمه و حضور در بازار سرمایه، بلکه در سراسر دنیا را انتخاب می‌کنند. مافیا در مراکز مالی و بانکی تحت تعقیب است.

ورود قوه قضائیه

ورود حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری به موضوع خودرو، امیدواری را ایجاد می کند، اما نه با منطقی که در حال حاضر برای مجازات کارآفرینان و صنعتگران در کشور به کار می رود، نه برای مجازات سیاستمدارانی که شرایط فعلی را به وجود آورده اند.

  Sberbank روسیه آماده تبادل مالی با روسیه است

دادستان کل کشور در سخنانی دقیق گفت:

  1. در دولت قبل جلسات متعددی با وزیر سابق صنعت برای حل مشکلات این صنعت برگزار کردیم اما مجبور به این کار نشدیم.
  2. از وزیر صنعت ابتدا به عنوان یک شهروند و سپس به عنوان دادستان می خواهم که فریاد صنعت خودرو را بشنوند، زیرا امروز صنعت خودرو گرفتار اختاپوسی شده است که اجازه نمی دهد محصولاتش به شکلی تولید شود. شایسته مردم
  3. توصیه ما این است که از افراد واجد شرایط استفاده کنید و قوه قضائیه به هر نحوی که می توانید برای نجات صنعت خودرو از وضعیت فعلی برعهده شما خواهد بود و مافیای صنعت خودرو در راستای ایجاد شرایط برای صنعت کشور این صنعت را رها نمی کند. و شما باید با آن مقابله کنید.
  4. البته خودروسازی نمادی است که اصلاح آن مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است و هر جا که می رویم یکی از مواردی که مردم به آن انتقاد دارند کیفیت خودروهای داخلی است.

ضمن تبریک به دادستان کل کشور بابت درک اینکه کیفیت خودروهای داخلی باعث از بین رفتن اعتبار سیستم شده است. بسیاری از کارمندان این را متوجه نشدند. باید به آنها یادآوری شود که اختاپوس باید توسط سیاستمدارانی که خواستار اصلاحات در صنعت خودرو هستند دنبال شود، اما اقدامات آنها کاملاً بر خلاف صنعت خودرو است. شرکت های خودروسازی و مردم قربانی این اختاپوس هستند. زیرا بزرگترین خودروسازان کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نزدیک به 90 هزار میلیارد تن زیان انباشته و 120 هزار میلیارد تن بدهی دارند که برای بازار 85 میلیونی وحشتناک است و باید از بنیانگذاران آن شکایت کرد. تمامی قطعه سازان ایرانی کمتر از 1.5 میلیارد دلار و بزرگترین (شرکت کروز) کمتر از 600 میلیون دلار به فروش می رسد که عدد کمی است و هیچ حمایتی از اساسی ترین قطعه صنعت خودرو یعنی قطعه سازی ندارد. .

دومین بخش مهم در صنعت خودرو مونتاژ است که وزارت صمت به جای توسعه تولید، آن را محدود می کند. اینکه می توان به بهانه داخلی سازی یک شبه جلوی واردات قطعات را گرفت را نمی توان سیاست گذاری نامید، بلکه می توان آن را عوام فریبی و تخریب نامید که دود آن به چشم مصرف کننده صبور ایرانی می رود.

  سیل مرگبار در مرکز اطلاعات راجا استرالیا

اگر قیمت گذاری غیرقانونی (در حدیث صحیح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تاکید کرده است که قیمت گذاری بدعت شرعی است) باعث شده قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا کمتر از قیمت (که هست) باشد، چرا قوه قضاییه این کار را نمی کند. وارد کنید و مهمتر از آن؛ چرا وزارت صمت به این بازی پوپولیستی ادامه می دهد و قیمت گذاری را اصلاح نمی کند؟ کجای دنیا خودروی 1200 کیلوگرمی را با قیمت 5000 دلار عرضه می کنند؟

به دادستان محترم اطلاع رسانی شود که اختاپوس های صنعت خودرو، سیاستمدارانی هستند که به ایران خودرو و سایپا اجازه تولید انبوه نمی دهند (در صورت تولید انبوه به دلیل اینکه قیمت گذاری زیر قیمت تمام شده است، باید به هر خودرو یارانه بدهند). نه اجازه مونتاژ انبوه در بازار داخلی و کاهش قیمت ها را می دهد و نه اجازه واردات را می دهد. دولت و قوه قضائیه با بستن سه گشایش بازار با چه مکانیزمی می خواهند قیمت ها را از وضعیت نابسامان فعلی دور کنند؟

دادستان محترم کل کشور اگر می خواهید به صنعت خودروسازی کشور کمک کنید به دنبال حفظ واحدهای تولیدی و ایجاد راهکار برای رفع مشکل باشید. مانند جعبه قاب ماشین; با حراج اموال شرکت (طبق توئیت مهدی کشدار، مدیر سایت میزان لینک قوه قضاییه)؛ که موفق به همکاری با سانگ یانگ کره جنوبی شد که از فناوری بنز استفاده می کند. این در واقع شرکت را شگفت زده کرد و بیش از 70 درصد از افرادی که ماشین خود را می خواهند برای همیشه دست خالی خواهند ماند. از آنجایی که تمام دارایی های شرکت مورد معامله قرار می گیرد، بعید است که 30 درصد از مطالبات معوق را تضمین کند.

سیاست وزارت صمت نارضایتی شدید رهبر معظم انقلاب را برانگیخت و با سیاست های جدید وزارت صمت نه تنها برای رفع شکایات ایشان حرکت نکردند، بلکه فضا را بدتر کردند. چرا که افزایش قیمت داخلی خودروهای مونتاژی و وارداتی ادامه خواهد داشت. چرا که مشکل در بازار کمبود جدی عرضه است و تکانه هایی مانند کاهش قیمت دلار و احیای برجام به جز اثرات کوتاه مدت، تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید