طرح انتصاب افراد در پست های حساس بازنگری شد

به گزارش رجانیوز، طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس برای رفع ایرادات شورای نگهبان تغییر کرد.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز – سه شنبه 20 مرداد – با اصلاح طرح یک فوریتی نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس برای رفع مشکلات شورای نگهبان موافقت کردند.

به منظور رفع ایراد شورای نگهبان، ماده 1 این طرح به شرح زیر اصلاح شد: کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386، نهادها و سازمان های مرتبط قوای سه گانه ملزم به اخذ تابعیت جمهوری اسلامی ایران و شرایط خدمت نظام وظیفه عمومی (پایان خدمت یا ترخیص دائم) در انتصاب افراد به مشاغل حساس موضوع این قانون، حضور یا فقدان شرایط موضوع ماده (2) باید در مراجع سه گانه اعم از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه مورد سؤال قرار گیرد. در صورتی که قرار بر خلاف استعلام از حیث بندهای (الف، ب، ت، ش، ج، ح، خ) و (ز) بند (2) انجام شود و یا بدون تحقیق و تفحص باشد، قرار مذکور باید انجام شود. باطل و باطل باشد . یا مرتکبین حسب تصمیم شورا حسب مورد به محرومیت از حقوق اجتماعی درجه (5) ماده (19) قانون مجازات اسلامی و از لحاظ سایر بندهای ماده (2) این قانون محکوم شوند. شرایط نظارت و قانون برای تمرکز اطلاعات عملیاتی خواهد بود

تبصره 3- قوه قضائیه در خصوص بندهای (ت)، (خ) و (ز) و وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به کلیه بندهای ماده (2) این قانون اظهار نظر خواهند کرد. ، به جز در موارد فوق. در صورت نظر منفی هر یک از مراجع سه گانه مذکور، این نظر برای مرجع درخواست کننده الزامی است.

  رکورد تورم در آمریکا شکسته شد

در صورت بروز اختلاف بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، در صورتی که فرد مورد نظر دارای امتیازاتی باشد که جایگزینی برای سمت مورد نظر نداشته باشد و یا یافتن جانشین مشکل و غیر ممکن باشد، بالاترین مقام ریاست مربوطه ظرف مدت پنج روز درخواست را با ذکر ملاحظات خاص ارائه و به کمیسیون صلاحیت بین نهادی ارسال می شود. دبيرخانه كميته مورد نظر در هيأت هماهنگي اطلاعات مستقر خواهد بود و دبير آن هيأت، دبير كميته مورد نظر (بدون رأي) خواهد بود. این کمیته با حضور نماینده تام الاختیار وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه های امنیتی ذیربط به این نوع درخواست ها رسیدگی و تصمیم گیری خواهد کرد. تصمیمات کمیسیون برای نهاد تحقیق لازم الاجرا است.

تبصره 4- ضوابط و مقررات این قانون نفی اختیارات مصوبات مربوط به صلاحیت های قانونی مندرج در قانون انتخاب معلمان و کارکنان آموزشی مصوب 14/6/1374 و قانون تمدید قانون مربوط می باشد. انتخاب معلمان و کارکنان آموزشی به کارکنان سایر وزارتخانه ها و سازمان ها. نهادها و شرکت های دولتی مصوب 9/2/1375 و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست.

تبصره 5- استعلام از نهادهای تحت امر مستقیم رهبری از قبیل: نیروهای مسلح منصوب مستقیم رهبری و تعیین مقاماتی که در قانون اساسی برای آنها تشریفات خاصی پیش بینی شده است و ضابطان قوه قضائیه (اعم از قضات و کارمندان) که دارای اختیاراتی هستند، توسط حفاظت از داده های مربوطه، مشروط به تصمیم مقام تعیین کننده تعیین و اجرا می شود.

همچنین ماده ۲ اصلاح شد تا ایرادات شورای نگهبان پذیرفته شود.

انتصاب افراد زیر در مشاغل و سمت های حساس ممنوع است:

الف- کسانی که خود، فرزندان یا همسرشان دارای تابعیت مضاعف هستند.

  معدنچیان از شرایط جدید واردات ماشین آلات معدنی و تشدید مشکلات قبلی خود انتقاد می کنند

تبصره- این بند ناف مشمول ماده (989) قانون مدنی مصوب 18/2/1307 و اصلاحات بعدی آن و ماده (98) قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشد.

ب- کسانی که به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد ندارند.

تبصره – اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی فقط از شرط اعتقاد به اسلام مستثنی هستند و برای تصدی مشاغل حساس باید شرایط قانونی دیگری داشته باشند.

ص- کسانی که در تحکیم پایه های رژیم گذشته نقش مؤثری داشتند.

ت – محکومین به جرایم خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی.

تبصره – در تصرف غیرقانونی در اموال عمومی، ملاک عمل، محکومیت قطعی با مجازات درجه یک تا پنج مقرر در قانون مجازات اسلامی است.

د- شاخه های تشکیلاتی احزاب، تشکل ها و گروه های مبارز، متخاصم و غیرقانونی

ج- مستند به مراکز امنیتی و اطلاعاتی مظنونین و عاملان جاسوسی به نفع بیگانگان و ارتباط با اتباع خارجی.

ج- مدیران و مدیران شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های ضداسلامی، ضد رسمی مذهبی و ضد انقلاب و فعالان علیه نظام و عوامل مرتبط با آنها و همچنین فعالان در انتشار مطالب مستهجن در فضای مجازی.

ح- مصرف کنندگان و معتادان مشروبات الکلی، مواد مخدر و روانگردان

ک ـ محکومان به قاچاق مواد مخدر و روانگردان، اسلحه و مهمات و همچنین محکومان به جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و محدودیت های شرعی.

د- معروف به فساد و معروف به فسق

ز ـ کسانی که در جریان رسیدگی شورای اسلامی مرتکب متخلف و از سوی مراجع قضایی به مجازات قطعی از درجه یک تا درجه پنج محکوم شده اند.

تبصره – در صورتی که در کلیه موارد مذکور خلاف آن در مراجع ذیصلاح قضایی ثابت شود یا حکم برائت صادر شود، ممنوعیت مذکور رفع می شود.

  چرا دولت از افراد مشهور مالیات نمی گیرد؟

بر این اساس ماده 6 به شرح زیر اصلاح شد تا به ایرادات شورای نگهبان رسیدگی شود: معاونان رئیس جمهور و مشاوران رئیس جمهور و معاونان آنها، معاونان رئیس جمهور، معاونان وزیر و مشاوران، روسای و مدیران اجرایی، مدیران کل و معادل آنها در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی، مؤسسات و مؤسسات عمومی غیردولتی و مؤسسات و مؤسساتی که شمول قانون مستلزم ذکر یا تصریح نام آن‌ها است، مانند: شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، بانك ها و بيمه هاي دولتي و مديران سياسي اعم از سفرا، استانداران، بازرگانان، مشاوران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران، به استثناي مؤسسات تحت امر مستقيم مقام معظم رهبري مانند نيروهاي مسلح و منصوب مستقیم از سوی مقام معظم رهبری و سمت هایی که پیش از آن هستند امضاء برای تعیین اشخاص در قانون اساسی تشریفات. برای این امر پیش‌بینی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و کارمندان قوه قضائیه (اعم از قضات و مقامات) که صلاحیت آنها با حفاظت اطلاعات مربوطه احراز و اعمال می‌شود، جزو مشاغل حساس و مشمول مقررات این قانون هستند. .

این قانون در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظارت و قانون تمرکز اطلاعات بر اختیارات وزارت اطلاعات نافذ نیست.

تبصره – در مواردی که انتصاب یا انتخاب افراد در پست‌های حساس موضوع این قانون به‌صورت جمعی به عهده هیأت یا شورا باشد، در صورت منفی بودن پاسخ استعلام، رأی‌گیری به صورت علنی برگزار می‌شود. فقط اعضای دارای رأی هیأت یا شورا متخلف هستند، محاکمه و به مجازات مقرر در ماده (1) این قانون محکوم می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید