عدالت آموزشی با آموزش های نجومی 50 میلیونی!

سطح و کیفیت مدارس دولتی از نظر آموزشی باید به گونه ای باشد که دانش آموزان با حضور در این مدارس احساس نکنند کمتر در کنکور قبول می شوند و خانواده ها احساس کنند فرزندان خود را بی خانمان می فرستند.

به گزارش رجانیوس، در اطلاعیه رسمی سازمان آموزش و پرورش مدارس غیردولتی، شهریه های نجومی مدارس غیردولتی به رسمیت شناخته شد. بر این اساس حداکثر آموزش ثابت در مقطع ابتدایی 25 میلیون تن، در مقطع متوسطه اول 33 میلیون تن و در مقطع متوسطه 35 میلیون تن است. مدارس حق دریافت بیش از نرخ ثابت مصوب را ندارند. در عین حال مدارس می توانند 38 درصد از این آموزش ها را به صورت فوق برنامه دریافت کنند که در مجموع به 50 میلیون تن افزایش می یابد. از طرفی هزینه های خدمات، خوراک و پوشاک دانش آموزان شامل شهریه نمی شود و به عهده اولیا می باشد. بر این اساس با یک محاسبه ساده می توان در مقطع حساس و بعد از کنکور دبیرستان بر اساس اعلام رسمی آموزش و علاوه بر هزینه غذا و ایاب و ذهاب دانش آموزان حداقل حدود 60 70 میلیون آب به والدین داده می شود. این در حالی است که اکثر این مدارس به ویژه مدارس استثنایی شهریه بسیار بالاتری نسبت به شهریه اعلام شده دارند و بابت این هزینه ها برای خود و به بهانه برگزاری اردوهای آموزشی و شهریه های نجومی از والدین خود مجوز دریافت می کنند.

اگرچه این شهریه های نجومی توسط والدین به امید موفقیت فرزندانشان در ماراتن مسابقات در رشته ها و دانشگاه های خاص پرداخت می شود، اما واقعیت این است که تنها درصد کمی از دانش آموزان شانس موفقیت در این مسابقه را دارند و بقیه این بچه ها بعد از اتمام دوره با درس خواندن بدون هیچ مهارتی برای سال های بعد برای کنکور رها می شوند!

  چهره رو به رشد اقوام در رسانه ملی

نظام سرمایه داری تحریف شده در عرصه آموزش همچنان در رویا است! بر این اساس خانواده ها سعی می کنند فرزندان خود را در هر مقطع و مقاطع اقتصادی به مدارس غیردولتی بفرستند تا از آنچه که نداشتند صاحب فرزند شوند. مدارسی که عملکرد خود را ثابت می کنند با مدارس دولتی عادی متفاوت هستند. به همین دلیل خانواده ها به هر دری می زنند تا فرزندشان در مدرسه بهتری برود.

اصولی که قانون اساسی نادیده گرفته است

بر اساس اصول 3 و 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است تا پایان دوره متوسطه برای همه ملت موسسات آموزشی رایگان و تسهیلات آموزش عالی را فراهم کند. گسترش مرزهای کشور برای خودکفایی رایگان. در حال حاضر حدود 13 درصد مدارس کشور غیردولتی است. به گفته یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، وضعیت رشد مدارس غیردولتی در ایران بالاتر از دنیاست و یکی از معایب برخی از این مدارس این است که پل ارتباطی ایجاد کرده اند که ما نمی توانیم. ترک کنکور . . در مقابل این رشد بالا، اما عملا هیچ سیاستی نداریم و حتی برای خالی نماندن این مدارس، یارانه غیرانتفاعی آموزش مدارس تا سقف 30 میلیون تن طراحی و پرداخت می شود. تنها اقدامی که وزارت آموزش و پرورش برای کنترل شهریه مدارس غیرانتفاعی انجام داد، چراغ سبز افزایش قیمت در این مدارس بود. اما اگر چنین اعتباری وجود دارد باید برای ارتقای کیفی مدارس دولتی در کشوری که 90 درصد دانش آموزان در آن تحصیل می کنند استفاده کرد و آموزش و پرورش را به گونه ای مدیریت کرد که مدارس دولتی مانند دانشگاه های دولتی بسیار مورد توجه قرار گیرند. نه این که بسیاری از والدین حاضر باشند آنچه را که نیاز دارند کنار بگذارند و فرزندان خود را به مدارس غیرانتفاعی بفرستند تا آینده ای بهتر را تضمین کنند.

از 25 تا 35 میلیون تن به اضافه 38 درصد و منهای احتمالی!

  رشد قابل توجه فروش نفت ایران به چین از کشتی های نامرئی ادامه دارد

احمد محمودزاده رئیس سازمان آموزش و پرورش مدارس غیردولتی از ابلاغ شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده خبر داد.

اطلاعیه در سیستم آموزشی ثابت است و مدارس می توانند 38 درصد از این آموزش را به عنوان آموزش تکمیلی دریافت کنند. هزینه خدمات، خوراک و پوشاک دانش آموزان شامل شهریه نمی باشد و به عهده اولیا می باشد.

به گفته وی، حداکثر شهریه ثابت در مقطع ابتدایی 25 میلیون تن، متوسطه اول 33 میلیون تن و متوسطه دوم 35 میلیون تن است. مدارس حق دریافت بیش از نرخ ثابت شهریه را ندارند.

به گفته محمودزاده خانواده هایی که بیش از نرخ مصوب پرداخت کرده اند می توانند در سامانه مشارکت ir شکایت خود را مطرح کنند و هزینه اضافی دریافتی باید به خانواده ها عودت داده شود. بیش از 35 امتیاز از 100 امتیاز آموزش امسال مربوط به کیفیت آموزش در هر مدرسه است.

انباشته شدن قدرت مدارس غیردولتی با ضعف مدارس دولتی

در سال 58 شورای انقلاب برای توزیع عادلانه و رسیدگی به فقرا مدارس ملی (غیردولتی) باقی مانده از دوران پهلوی را حذف کرد، اما تنها 9 سال بعد، در 5 خرداد 1346، مجلس قانون اساسی را تصویب کرد. مدارس غیرانتفاعی تصویب شده بر اساس روح قانون اساسی. این قانون به این بهانه تصویب شد که به دولت کمک می کند تا آموزش بهتری برای دانش آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند!

این در حالی است که افزایش مدارس غیردولتی در چند سال اخیر نه تنها وضعیت مدارس دولتی را بهبود بخشیده است، بلکه شاخص های بین المللی مانند سهم آموزش و پرورش از بودجه دولتی و سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی نیز نشان دهنده کاهش بودجه و کاهش است. کاهش بودجه برای مدارس دولتی از سوی دیگر بر اساس اسناد بودجه کشور، سهم مدارس غیردولتی از بودجه و امکانات دولتی هر سال در حال افزایش است.

  کمک های میلیاردی رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان مورد نیاز است

ضعف آموزشی همراه با ضعف آموزش

شلوغی کلاس ها و وضعیت نامناسب مدارس دولتی نه تنها آنها را از نظر آموزشی در مضیقه قرار می دهد، بلکه از نظر تربیتی نیز آنها را با چالش مواجه می کند. خانم قاسمی که دخترش در مقطع متوسطه اول در یک مدرسه غیرانتفاعی درس می خواند، به جوان گفت: «هدف من این است که دخترم را به مدرسه غیرانتفاعی بفرستم نه فقط برای نمره بالاتر و نمره بهتر برای کنکور. . مدارس دولتی از نظر فضای فرهنگی وضعیت خوبی ندارند و دخترم در سن بحرانی است. به همین دلیل برای من مهم است که به مدرسه ای بروم که همکلاسی هایم از خانواده های اصیل و مذهبی باشند. به همین دلیل دخترم را در مدارس اسلامی ثبت نام کردم، اما اگر امسال تحصیلات اینقدر زیاد شود، نمی توانم او را به همان مدرسه بفرستم».

بازتولید فقر و نظام طبقاتی در سایه بی عدالتی آموزشی

وی گفت: سطح و کیفیت مدارس دولتی از نظر آموزشی باید به گونه ای باشد که دانش آموزان با حضور در این مدارس احساس نکنند کمتر در کنکور قبول می شوند و خانواده ها احساس کنند فرزندان خود را بی خانمان می کنند. رهبر معظم انقلاب در دیدار وزیران، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس سران آموزش و پرورش، اما خصوصی‌سازی مؤسسه آموزشی درصد بالایی را از کلاس‌های با کیفیت پایین‌تر محروم کرد. نقض عدالت آموزشی منجر به بازتولید فقر، بی عدالتی و نظام طبقاتی می شود، ساختاری که در آن کودکان طبقات پایین همیشه به دلیل نداشتن مهارت و تجربه پایین تر می مانند و طبقات بالا به دلیل پیشروی خود ادامه می دهند. دسترسی به امکانات عظیم آموزشی و این نابرابری اجتماعی محصول نابرابری آموزشی است!

منبع: جوان

دیدگاهتان را بنویسید