عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی ادامه مالکیت دولت بر صنایع بزرگ کشور را توجیه می کند.

13051 خبر اولیه

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تحریریه چرایی عدم تمایل دولت ها برای واگذاری سهام خود به شرکت های خودروسازی گفت: یکی از مهمترین دلایل عدم تمایل دولت ها به واگذاری شرکت های خودروسازی است. در بخش خصوصی واقعی را می توان به از دست دادن موقعیت مدیریتی آنها نسبت داد، به همین دلیل است که دولت های مختلف به نام خصوصی سازی و فروش، سهام شرکت های خودروسازی را به افرادی که سمت مدیریتی خود را در صنعت خودرو حفظ می کنند، واگذار می کنند.

وی در این خصوص توضیح داد: نگرانی دولت برای از دست دادن نفوذ خود در صنعت خودرو باعث عدم واگذاری به معنای واقعی شده است، بنابراین شاهد انحصار غیرمستقیم دولتی در ایران خودرو و شرکت سایپا هستیم، بنابراین مدیران این شرکت‌های خودروسازی به این موضوع پرداختند. این را تشخیص دهد

زنگنه با بیان اینکه قیمت واقعی شرکت های خودروسازی با واگذاری واقعی تعیین می شود، گفت: اگر ارزیابی مجتمع در حین واگذاری به درستی انجام شود به این معناست که تمامی اموال منقول و غیرمنقول حتی ارزش برندها و می تواند اجتماعی باشد. اعتبار دیده شود برای اطمینان از قیمت گذاری تخصصی، قیمت شرکت های خودروساز بسیار بالاست، در حالی که با اجرای این فرآیند نباید چندان نگران تایید صلاحیت خریدار باشیم، زیرا قیمت واقعی سهام شرکت های خودروسازی گرفته می شود. از خریدار واقعی

محسن زنگنه عضوکمیسیون برنامه، بودجه و لوایح مجلس نیز یکی از مهم ترین چالش های واگذاری سهام خودرو را این موضوع عنوان کرد: متاسفانه دولت در واگذاری واقعی مشکلات زیادی ایجاد کرده است که یکی از آنها نهادینه شدن سهام خودرو است. بی اعتمادی در بخش خصوصی «از نظر دولت هر فرد و سازمان غیردولتی که وابسته به دولت نباشد قابل اعتماد نیست، بنابراین دولت از واگذاری آن به بخش خصوصی در حالی که در خزانه است بسیار می ترسد. مردم و بخش خصوصی این اصل بدون تغییر و مهم است.

  رونق اقتصادی و کاهش فعالیت های چند رشته ای

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب به دنبال نهادینه کردن اندیشه اعتماد به مردم و توسعه بخش خصوصی در اقتصاد ایران هستند که نشانه تاکید بر اجرای اصل 44 و اصل 44 است. حمایت و احترام به تولیدکنندگان حکمرانی در دولت، مجلس و سایر مراکز حکومتی در راستای رهبری نیست.

زنگنه خاطرنشان کرد که دولت به ویژه به بخش خصوصی اعتماد ندارد و نگران است که بخش خصوصی بالاتر از حد معینی رشد کند. به یک معنا رشد بخش خصوصی نه تنها رشد یک رقیب است، بلکه پیش شرطی برای برهم زدن حاکمیت آن است تا از نظر امنیتی با بخش خصوصی روبرو شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی دولت نگاه مثبتی به بخش خصوصی نداشته باشد و به بخش خصوصی اعتماد نداشته باشد، به این معناست که صنایع بیش از 50 تا 100 هزار میلیارد تومان باقی می‌مانند. در دست دولت تا آخر زیرا دولت به واگذاری این صنایع به بخش خصوصی اعتماد ندارد.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به اینکه در صورت واقعی بودن قیمت ایران خودرو و سایپا، بعید به نظر می رسد که دولت از خرید کنسرسیوم بخش خصوصی برای سهام خودرو راضی باشد. از سوی دیگر، به دلیل عدم اعتماد به بخش خصوصی، در صورت واگذاری، دولت مدام به بهانه امنیت، رانت خواری و … به سمت آنها سنگ می زند و صلاحیت بخش خصوصی را به چالش می کشد. تلاش شده است سهام دولتی به دیگران واگذار شود. آنها بخشی از دولت هستند تا مدیریت صنعت خودرو در حیطه اختیارات دولت باقی بماند.

  بهره برداری از خط تولید جدید پارس در هفته دفاع مقدس

وی خاطرنشان کرد: به دلایلی که در بالا ذکر شد، پس از چندین سال خسارت و توزیع رانت توسط خود دولت در واگذاری های غیراصولی مانند کشف اسنادی که نشان می دهد این صنعت 2 هزار میلیارد فروخته شده و ارزش واقعی آن 500 میلیارد بوده است. ، مشخص است که با توجه به علاقه دولت به ماندن در قدرت چقدر چالش بزرگی برای اقتصاد کشور ایجاد شده است.

محسن زنگنه در پایان این گفتگو افزود: فروش آزاد به این دلیل که دولت می خواهد سهم خود را به گروهی بفروشد که به نوعی با دولت در ارتباط هستند. عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی را می توان دلیل اصلی عدم تمایل دولت به واگذاری سهام خودرو دانست. تا زمانی که این اعتماد ایجاد نشود، شاهد خصوصی سازی واقعا مناسب در کشور نخواهیم بود.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید