علائم اعتیاد به تلفن همراه

امروزه کار، زندگی اجتماعی و سرگرمی مردم پیوندی ناگسستنی با هوش انسان دارد.

تلفن های همراه دیگر مانند گذشته فقط وسیله ای برای برقراری تماس تلفنی نیستند. با این حال، دوران اپیدمی ویروس تاج، وضعیت را تشدید کرد.

موسسه تحقیقاتی پیو در آوریل سال گذشته نظرسنجی انجام داد که نشان داد حدود 81 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده از زمان شیوع بیماری از تماس های ویدیویی برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کرده اند. این مطالعه نشان می دهد که 40 درصد از این افراد از این مشکل احساس خستگی یا خستگی می کردند.

33 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که سعی کرده اند زمان آنلاین یا تلفن های هوشمند خود را کاهش دهند.

البته استفاده از گوشی های هوشمند لزوما بد نیست.

آدام آلتر، استاد بازاریابی و روانشناسی در دانشکده بازرگانی استرن در دانشگاه نیویورک می گوید: «گاهی اوقات تلفن های هوشمند ما را شادتر می کنند، دانش ما را تکمیل می کنند و ارتباط ما با دیگران را بهبود می بخشند.

با این حال، برخی از محققان می گویند که مردم باید از آنچه اعتیاد به گوشی های هوشمند نامیده می شود آگاه باشند.

این سوال پیش می آید که تا چه حد می توان استفاده از این وسایل هوشمند را اعتیاد آور نامید. به طور کلی، استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند می تواند خود را به اشکال مختلف نشان دهد. به عنوان مثال، می توانید تا دیروقت بیدار بمانید و بدون هدف خاصی در تیک تاک یا اینستاگرام اسکرول کنید. یا حتی ممکن است معلوم شود که گوشی هوشمند بیش از حد جذاب است، شما آنقدر در محل کار یا با دوستان خود مشغول هستید که باعث عصبانیت دیگران می شود.

آیا اعتیاد بیش از حد به تلفن اعتیادآور است؟

استفاده بیش از حد از تلفن های همراه یا دستگاه های هوشمند مانند تبلت و آی پد به طور رسمی در کتابچه راهنمای اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا به عنوان اعتیادآور شناخته نشده است. با این حال، نگرانی ها در حال افزایش است.

دکتر آنا لمبکه، متخصص اعتیاد و استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد، به نیویورک تایمز گفت: «تعداد فزاینده ای از متخصصان سلامت روان بر این باورند که افراد می توانند به گوشی های هوشمند خود معتاد شوند.

  ارتش سوئیس استفاده از واتس اپ، سیگنال و تلگرام را ممنوع کرده است

دکتر لمبکه می گوید: «اعتیاد را می توان تا حدی با سه طبقه بندی مختلف تعیین کرد که همه آنها با حرف C انگلیسی شروع می شوند.

کنترل اول: استفاده از یک ماده یا درگیر شدن در رفتاری مانند قمار به روش هایی که خارج از کنترل یا فراتر از آنچه معمولاً در نظر گرفته می شود.

اجبار دوم: دخالت ذهنی جدی در استفاده از یک ماده یا انجام رفتار خودکار بدون راه حل فعال

اثرات سوم: ادامه استفاده یا تکرار این رفتار، حتی اگر از پیامدهای منفی، اجتماعی، جسمی و روانی آگاه باشید.

بسیاری از ما می توانیم برخی از این رفتارها را هنگام استفاده از تلفن خود تشخیص دهیم.

از سوی دیگر برخی روانشناسان استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند را یک اعتیاد واقعی نمی دانند. در مورد نوع تحلیل این پدیده بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. دکتر آلتر یکی از آنهاست. وی گفت: فکر نمی کنم این اعتیاد به حد اعتیاد پزشکی برسد. برای من، این بیش از هر چیز دیگری یک بیماری فرهنگی است.

عوارض اعتیاد به موبایل

محققان بر این باورند که استفاده بیش از حد از تلفن همراه می تواند مشکلات روحی و جسمی مختلفی را در افراد ایجاد کند و آسیب های جبران ناپذیری به انسان وارد کند. اینها شامل بیماری چشم دیجیتال یا سندرم بینایی کامپیوتری یا خستگی دیجیتال است. سایر علائم فیزیکی شامل سوزش و خارش چشم یا درد و ناراحتی ناشی از نگاه کردن به صفحه دیجیتال برای بیش از دو ساعت است.

علاوه بر این موارد بسیاری از تاری دید، سردرد و سرگیجه در بین این افراد گزارش شده است. گردن درد ناشی از نگاه کردن به تلفن همراه یا تبلت یکی دیگر از عوارض شایع این اعتیاد است.

علاوه بر اثرات جسمانی، علائم روانی بسیاری برای این اعتیاد گزارش شده است که شایع ترین آنها اختلالات خواب است. تحقیقات نشان می دهد اعتیاد به تلفن همراه باعث مشکلات خواب بسیاری می شود، کیفیت خواب افراد مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث تشدید خستگی در گروه هایی می شود که بیش از حد از تلفن همراه خود استفاده می کنند.

  نتایج ضعیف دولت روحانی در اجرای طرح های اشتغال زایی

علاوه بر مشکلات خواب، بحران های افسردگی از دیگر مشکلات رایج این اعتیاد است. اختلالات رفتاری و وسواس اجباری و همچنین بحران های روابط واقعی از جمله این مشکلات هستند. در حالی که تحقیقات نشان می دهد استفاده مکرر از تلفن همراه نیز باعث افزایش اضطراب در این افراد می شود.

آیا من به تلفن همراهم معتاد هستم؟

مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است و پرسشنامه هایی در این زمینه وجود دارد که افراد می توانند با پاسخ به آنها تصویر دقیق تری از اعتیاد و حتی اعتیاد خود به گوشی های هوشمند خود دریافت کنند.

به عنوان مثال برخی از این سوالات عبارتند از:

آیا زمان زیادی را بدون احساس گذر زمان در گوشی هوشمند خود صرف می کنید؟

آیا زمان بیشتری را برای ارتباط با دوستان خود در شبکه های اجتماعی صرف می کنید تا اینکه آنها را حضوری ببینید؟

آیا مدت زمانی که از تلفن خود استفاده کرده اید در هفته یا ماه گذشته افزایش یافته است؟

آیا همیشه گوشی خود را با خود حمل می کنید و حتی آن را کنار خود در رختخواب می گذارید؟

آیا هنگام رانندگی یا انجام سایر فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارند به تلفن خود دسترسی دارید؟

وقتی غذا می خورید تمام حواس شما به این رژیم است یا هنوز رازی را در گوشی هوشمند خود نگه می دارید؟

آیا وقتی تلفن همراهتان را برای مدتی همراه ندارید یا وقتی از خانه بیرون می روید و فراموش می کنید تلفن همراهتان را بردارید، احساس اضطراب، ناراحتی و اضطراب می کنید؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است، ممکن است این هشداری برای شما باشد که در اسرع وقت رفتار خود را با توجه به استفاده از تلفن همراه و سایر دستگاه های هوشمند تنظیم کنید.

راه برون رفت از این بحران

یکی از رویکردهایی که دکتر لمبکه برای مقابله با این عادت پیشنهاد می کند این است که افراد به طور کلی برای یک روز، یک هفته یا حتی یک ماه از استفاده از هر نوع صفحه نمایش خودداری کنند. چه تلفن همراه، چه تبلت و چه آیپد و غیره. به گفته وی، این استراتژی هنوز به طور رسمی در بیمارانی که بیش از حد از صفحه نمایش استفاده می کنند، مطالعه نشده است. اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد او در اشکال دیگر اعتیاد مانند الکل کار کرده است.

  مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی و صاحبان درآمدهای اجاره ای تمدید نمی شود.

دکتر لمبکه گفت: «دوره ای که استفاده از این دستگاه را تحریم می کنید به شما بستگی دارد. برای مثال یک فرد عادی می تواند با تحریم 24 ساعته روی صفحه شروع کند. در حالی که شخصی که از گوشی های هوشمند بسیار بیشتری استفاده می کند ممکن است بخواهد این دوره انصراف را تمدید کند. در عین حال، لمبکه اعتراف می کند که امروزه بسیاری از افراد به دلایل حرفه ای و شخصی نمی توانند چنین برنامه ای را انجام دهند، اما در عین حال هدف این است که تا حد امکان به دوری از صفحه نمایش نزدیک شوند.

دکتر Lambke هشدار می دهد که بسیاری از افراد، حتی کسانی که زمان دقیقی برای استفاده از صفحه نمایش ندارند. آنها ممکن است علائمی مانند تحریک پذیری یا بی خوابی را در ابتدای ترک نشان دهند. اما با گذشت زمان، آنها احساس بهتری خواهند داشت. دکتر لمبکه در طول 25 سالی که با بیماران داشت، دریافت که در پایان یک ماه ترک، اکثر بیمارانش معمولاً اضطراب کمتر، افسردگی کمتر، خواب بهتر و انرژی بیشتری برای انجام کار داشتند.

وی گفت: پس از گذشت این مدت افرادی که مورد مطالعه قرار می دهد به وضوح تصدیق می کنند که در حال حاضر نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند و استفاده بیش از حد از دستگاه های هوشمند چقدر بر زندگی آنها تاثیر منفی گذاشته است.

او توصیه می کند پس از این مدت، افراد قوانین استفاده روزانه از گوشی های هوشمند خود را تنظیم کنند تا بتوانند به صورت کنترل شده به استفاده از این دستگاه ها برگردند. در عین حال، دکتر لمبکه و دکتر آلتر به افراد توصیه می کنند پس از پایان دوره، روزهایی را از ارتباطات خود مرخصی بگیرند و یک روز یا چند روز در هفته را بدون استفاده از گوشی هوشمند خود سپری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید