غرق شدن 1.2 میلیارد دلار در دریای عمان

«پروژه خط انتقال نفت گور جاسک» پروژه ای است که یک سال پیش و در اواخر دولت دوازدهم قبل از اتمام افتتاح شد.

این پروژه قرار بود زمینه صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت از شرق تنگه هرمز را فراهم کند، اما بررسی‌های «ایرانی» نشان می‌دهد که افتتاح زودهنگام این پروژه در شرایط تحریم و بدون ضرورت. باعث شد این پروژه متوقف شود و طی چند ماه حتی یک بشکه نفت از این پایانه به بازارهای بین المللی صادر نشد.

در همین رابطه محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به ایران گفت: بهره برداری از پروژه گور جاسک در حال حاضر به دلیل شرایط نگهداری متوقف شده است و تلاش برای رفع مشکل در حوزه شناور spm در محل است. پایانه صادرات جاسک. امکان احیای ظرفیت صادرات نفت از این پایانه وجود دارد.

بررسی‌های ایران نشان می‌دهد که در پاییز 1400، کره شناور بارگیری پروژه دچار مشکل شد، تا حدی فرو رفت و صادرات نفت متوقف شد. در مجموع 3 فروند کشتی بین مرداد تا شهریور 1400 بارگیری شد که اولین کشتی به دلیل در دسترس بودن آب خروجی به پالایشگاه بندرعباس فرستاده شد. این در حالی است که در مرداد ماه سال 1400 در مراسم افتتاحیه این پروژه، بیژن زنگنه، وزیر نفت وقت، پیشرفت این پروژه را حدود 82 درصد خواند و از انتقال 300 هزار بشکه نفت غور به این پروژه خبر داد. جاسک و صادرات آن آماده است در حالی که طرح انتقال نفت از غور در استان بوشهر به پایانه جاسک در استان هرمزگان برای یک میلیون بشکه در روز طراحی شده است.

هزینه ها در پروژه ای که در اولویت نبود

در این افتتاحیه گفته شد که در بخش تسهیلات صادراتی به طور کلی 3 گوی بارگیری نفت شناور، خطوط لوله دریایی برای ارسال نفت به کره های شناور و اسکله پشتیبانی آماده نیست و در این بخش تنها یک دستگاه موقت و کره شناور مورد استفاده از عسلویه به جاسک آورده شد که خطوط نفتی نیز به صورت غیر استاندارد و حتی بدون پوشش در خاک دفن شده است. الان مشکل توقف صادرات همان شناور و زود گشایش است. اما مشکل به کشف اولیه پروژه 2 میلیارد دلاری گور جاسک محدود نمی شود که شامل یک خط لوله 1000 کیلومتری، 5 ایستگاه پمپاژ بزرگ در فواصل مختلف، 10 نیروگاه، 2 ایستگاه توپخانه، پایانه ها و مخازن ذخیره 20500000 بشکه ای است. 10000 بشکه. میلیون بشکه نفت و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام؛ اما قبل از ایجاد بسیاری از این زیرساخت ها و بلافاصله پس از ساخت خط لوله افتتاح شد، بنابراین افتتاح آن به عمر دولت دوازدهم رسید. موضوع اولویت بندی پروژه گور جاسک نیز مورد انتقاد شدید بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است و کارشناسان می گویند در اوج تحریم ها و کمبود منابع مالی نیازی به اجرای طرح بدون ارزش افزوده از سوی ایران نبود. ضمن اینکه این طرح برای دهه 60 و دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود و اجرای آن در حال حاضر کمکی به تحقق اهدافی مانند دور زدن تنگه هرمز و صادرات ایمن نمی کند.

  وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروی جدید ایران خودرو استقبال کرد

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در این خصوص به ایران گفت: پروژه گور جاسک و ایجاد این پایانه صادراتی در جوار دریای عمان طرحی است که در زمان جنگ تحمیلی مطرح شد. در آن زمان، حملات هوایی عراق به پایانه حرق، ساخت این پایانه را در شرق تنگه هرمز ضروری کرد، زیرا با دور زدن تنگه هرمز و دور شدن از عراق و پایانه حرق، زیرساخت‌ها برای ادامه صادرات این کشور فراهم شد. روغن در آن زمان هواپیماهای دشمن می توانستند تا فاصله مشخصی بمباران کنند. مثل امروز نبود که پهپادها و موشک‌های دقیق در دسترس هستند و می‌توان آنها را در هر نقطه هدف قرار داد.»

وی ادامه می دهد: اکنون جبهه ای مانند انصارالله یمن با همین پهپادها هر کجا را که بخواهد هدف قرار می دهد.در چنین شرایطی آیا وجود پایانه در غرب تنگه هرمز می تواند تضمین کننده امنیت صادرات نفت این کشور باشد؟ به نظر می رسد دولت قبل در بحبوحه تحریم ها که شاید روزانه 250 هزار بشکه نفت از ایران صادر نمی شد، در اولویت بندی این پروژه اشتباه محاسباتی کرد. از سوی دیگر، کشور حتی برای پرداخت یارانه نیز فاقد منابع مالی بود. اما او بیش از 1.2 میلیارد دلار از 2 میلیارد دلار مصوب را برای افتتاح این پروژه قبل از پایان دولت هزینه کرد. وی حتی اعتبار شورای امنیت ملی را در اولویت بندی این پروژه مصرف کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح کمکی به عدم نیاز ایران به تنگه هرمز نمی کند حتی در دوره ای که ایران تحریم نیست، می گوید: ایران حداقل 2.6 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند که تحریم نیست. اما این خط لوله و مخازن آن در صورت تکمیل ظرفیت صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را برای کشور فراهم می کند. به عبارت دیگر 1.6 میلیون بشکه نفت همچنان پشت تنگه هرمز است. بنابراین به نظر می رسد وزیر نفت دولت قبل در مورد اهمیت این پروژه برای حاکمان کشور اغراق کرده است. در حالی که با این 2 میلیارد دلار می توان پروژه های مهم تری مانند فاز 11 پارس جنوبی را توسعه داد.

  نشانه هایی در بازار نشان می دهد که تولید نفت خام در حال کاهش است

برش دادن

چقدر نفت از جاسک صادر شده است؟

رصد ایران بر میزان نفت صادراتی نشان می دهد که کل نفت صادراتی از این پایانه 655 هزار بشکه معادل 92 هزار متریک تن است. بنابراین صادرات نفت خام کشور از پایانه جاسک تا قبل از توقف صادرات و مشکلات توپ شناور در پاییز 1400 رقم قابل توجهی نبوده است. نفت کشور برای یک روز (بر اساس حجم صادرات فعلی). به عبارت دیگر، بیش از 1.2 میلیارد دلار از منابع مالی کشور صرف احداث خط لوله و پایانه ای شده که قرار بود روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند، اما تاکنون حتی به هدف صادراتی یک روزه خود نرسیده است. و در مجموع کمتر از یک میلیون بشکه نفت از آنجا به بازار جهانی نفت ارسال شده است، یعنی تقریبا صفر.

اما از سوی دیگر با سرمایه گذاری این 1.2 میلیارد دلار در پروژه های دیگری مانند فاز 11 میدان مشترک گازی پارس جنوبی، میادین مشترک غرب کارون، پالایشگاه های نفت و یا حتی تکمیل و بازسازی سایر خطوط لوله و احداث مخازن ذخیره فرآورده های رنگی، اکنون شاهد پیشرفت پروژه هایی هستیم که در صنعت نفت بودیم که ارزش افزوده ای برای کشور ایجاد کرد. اما این اتفاق نیفتاد و تلاش دولت قبل برای ایجاد پروژه خط لوله، کشور را در پروژه ای با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار به دام انداخت که نتیجه آن چیزی جز صادرات 655 هزار بشکه نفت نبود.

منبع: ایران

دیدگاهتان را بنویسید